Slovinské etnografické muzeum představí slovinské včelařské tradice na výstavě v Si-anu, starobylém hlavním městě v severozápadní čínské provincii Ša-an-si.
Výstava, která se bude konat v Muzeu výtvarného umění v Čchü-ťiangu koncem tohoto roku, bude obsahovat malované panely s včelími úly a zdůrazní bohaté slovinské včelařské dědictví.
Muzeum tento záměr oznámilo v předvečer Světového dne včel, který připadl na 20. května. Světový den včel byl vyhlášen v roce 2017, kdy Organizace spojených národů přijala návrh Slovinska na každoroční oslavu včel v den narozenin Antona Jansy, slovinského průkopníka v oblasti včelařství.
Slovinsko, hornatá země s 2,1 milionu obyvatel, se může pochlubit 11 000 včelaři – nejvyšším počtem na obyvatele na světě. Její tradice včelařství a dekorování včelích úlů je zapsána na seznamu nehmotného kulturního dědictví Organizace spojených národů pro výchovu, vědu a kulturu.
»Výstava se zaměří na malované úly,« uvedla Bojana Rogelj Skafar, kurátorka Slovinského etnografického muzea pro výstavu v Si-anu. »Existuje až 600 různých námětů malovaných úlů, včetně náboženských výjevů i těch z každodenního života.«
Slovinské včelařství je známé svými pestrými malbami úlů. Podle odborníků udržování těchto tradic ukazuje, že tyto malby pomáhaly včelám rozpoznat jejich úly v hustě osídlených oblastech. Postupem času se tato praxe vyvinula ve formu uměleckého vyjádření, přičemž náměty se posunuly od náboženských k výjevům z každodenního života.
Nejstarší malované úly pocházejí z roku 1758. Rané malířské materiály používaly přírodní pigmenty a lněný olej nanášený na povrch, aby barvy vydržely. Teprve po 19. století se začaly používat průmyslové pigmenty, uvádějí odborníci.
»Na tuto uměleckou tradici můžeme být hrdí, ale zůstává záhadou, proč se nerozšířila do širšího evropského prostoru,« dodal Skafar a poukázal na jedinečnost této starobylé praxe. »Lidé si malované úly užívali – byly to takové venkovní galerie.«
Tradiční včelaři věří, že malované úly mají ochrannou funkci a zajišťují zdravé a produktivní včely, uvedla. V moderní době však tuto tradici udržuje jen několik včelařů.
Úly jsou běžně instalovány na střechách slovinských měst, zejména na střechách největšího kulturního a kongresového centra v Lublani, Cankar Center, a na střeše státního rozhlasu, Rádia Slovinsko.
Podle Skafara bude v Si-anu vystaveno 60 úlů, tradiční formy na výrobu malých perníčků a fotografie různých ve Slovinsku.
Součástí výstavy budou také městské úly v souladu s moderním povědomím o péči o životní prostředí. »Chceme do Číny a do světa přenést poselství, že včelí produkty jsou prospěšné pro lidské zdraví a že lidé musí udržovat zdravé životní prostředí, aby umožnili přežití včel,« řekl Skafar.
Kurátoři a organizátoři této výstavy doufají, že se akce uskuteční i v dalších čínských městech.
Etnografické muzeum, které se nachází v centru Lublaně, spolupracuje s čínskými protějšky na několika úrovních. V září loňského roku muzeum pozvalo odborníky z pekingského Palácového muzea, aby inventarizovali a restaurovali čínské artefakty, které shromáždil slovinský námořní důstojník Ivan Skusek během svého pobytu v Číně v letech 1914 až 1920. Skuskovy sbírky budou vystaveny ještě tento měsíc.
Minulý měsíc muzeum také společně s Konfuciovým institutem v Lublani uspořádalo oslavy Dne čínského jazyka OSN.
(Xinhua)