Malaszewicze se 4000 obyvateli je jen vesnice na východě Polska. Odborníci z oblasti logistiky ji však nyní uznávají jako nejdůležitější překladiště v zemi a to díky nákladním vlakům China Railway Express (CRE).
Podle statistických údajů projíždí Polskem nebo do něj přijíždí přibližně 90 procent vlaků CRE a téměř všechny vlaky z Číny směřují do Evropské unie (EU) přes Malaszewicze, které je tak de facto východní železniční branou bloku.
Barbara Wojciková působí v oboru logistiky již více než 20 let. Pracuje pro společnost Adampol S.A., přední logistický podnik specializující se na multimodální řešení pro běžný náklad a přepravu osob, manipulaci se zbožím a dopravu.
»Máme zde v Malaszewicze jeden z nejprofesionálnějších terminálů, bezcelní zónu o rozloze 46 hektarů a 3500 metrů železnice,« uvedla Wojciková pro agenturu Xinhua. »Specializujeme se na vysoce kvalitní multimodální logistické služby, tj. plnění a vykládání vagonů do přepravních kontejnerů a organizování přepravy od začátku do konce.«
Wojciková, která je zástupkyní ředitele oddělení nákladní dopravy společnosti Adampol, uvedla, že »během pandemie to byla právě CRE, která svými jedinečnými přínosy podpořila obchod mezi Čínou a Evropou«.
»Bylo opravdu těžké najít volný prostor,« řekla a ukázala na obrovské parkoviště. »Tenkrát jste tam mohli vidět spoustu aut.«
Pawel Moskala je generálním ředitelem společnosti Real Logistics. Svou firmu založil před více než deseti lety a svezl se na vlně, kterou přinesl návrh iniciativy Pásmo a stezka (BRI).
»BRI je rychlejší než námořní doprava a levnější než letecká. Je určena k přepravě zboží s vysokou přidanou hodnotou,« řekl agentuře Xinhua ve své kanceláři ve Vratislavi den po návratu z fóra o logistické spolupráci mezi Čínou a zeměmi střední a východní Evropy, které se konalo v Pekingu.
»Čínské elektromobily, lithiové baterie a solární články jsou pro přepravu po železnici ideální,« řekl a dodal, že velké evropské automobilky pravidelně využívají CRE k přepravě automobilů, které vyrábějí, do Číny.
Wojciková vyjádřila optimistický pohled na budoucnost obchodu s automobily mezi Čínou a Evropou. Dodala, že Adampol v současné době plánuje nové investice do železniční dopravy.
(Xinhua)