Norský úřad pro ochranu osobních údajů sdělil agentuře Reuters, že majitel společnosti Meta Platforms, která je vlastníkem Facebooku, bude kvůli porušování ochrany osobních údajů od 14. srpna pokutován částkou 98 500 dolarů (2 174 290 Kč) denně, což by mohlo mít širší evropské důsledky.
Regulační orgán Datatilsynet 17. července uvedl, že společnost bude pokutována, pokud nebude řešit porušení ochrany osobních údajů, které regulační orgán zjistil.
Datatilsynet uvedl, že Meta nemůže v Norsku sbírat údaje o uživatelích, například o jejich fyzické poloze, a používat je k cílení reklamy na ně, tzv. behaviorální reklamě, což je obchodní model běžný u velkých technologických firem. Do 4. srpna musela regulačnímu orgánu doložit, že se tímto problémem zabývala. »Od příštího pondělí začne platit denní pokuta 1 milion norských korun,« řekl agentuře Reuters Tobias Judin, vedoucí mezinárodní sekce Datatilsynetu.
Pokuta bude platit do 3. listopadu. Pokud bude Datatilsynet s rozhodnutím norského regulátora souhlasit, může ji změnit na trvalou, a to tak, že se obrátí na Evropský sbor pro ochranu osobních údajů, který má tuto pravomoc. Tím by se územní působnost rozhodnutí mohla rozšířit i na zbytek Evropy. Datatilsynet tento krok ještě neučinil.
Meta minulý týden uvedla, že hodlá požádat uživatele v Evropské unii o souhlas předtím, než umožní podnikům cílit reklamu na základě toho, co si prohlížejí na jejích službách, jako jsou Facebook a Instagram.
Judin uvedl, že tento krok není dostatečný. Společnost Meta musela okamžitě zastavit zpracování osobních údajů, a to do doby, než bude tento mechanismus souhlasu spuštěn.»Podle společnosti Meta to bude trvat nejméně několik měsíců… A nevíme, jak bude mechanismus souhlasu vypadat,« řekl Judin. »A (mezitím) jsou práva lidí porušována, a to každý den.«
Společnost Meta uvedla, že změna byla provedena s ohledem na regulační požadavky v regionu a vyplývá z lednového příkazu irského komisaře pro ochranu údajů, který je hlavním regulačním orgánem společnosti Meta v EU, aby přehodnotila právní základ způsobu cílení reklamy. Norsko není členem Evropské unie, ale je součástí jednotného evropského trhu.
(jb)