Čínské velké dopravní letadlo C919, které si Čína sama vyvinula, v neděli úspěšně dokončilo svůj první komerční let ze Šanghaje do Pekingu, čímž oficiálně vstoupilo na trh civilního letectví.
Let provozovaný společností China Eastern Airlines odstartoval jako MU9191 v 10.32 z mezinárodního letiště Shanghai Hongqiao se 128 cestujícími na palubě.
Letadlo bylo po přistání na mezinárodním letišti Beijing Capital International Airport ve 12.31 hodin přivítáno vodotryskem.
»Komerční provoz letounu C919 znamená, že čínský trh civilního letectví se poprvé dočkal v zemi samostatně vyvinutého hlavního proudového letounu,« uvedl Wej Jing-piao, viceprezident společnosti Commercial Aircraft Corporation of China, Ltd. (COMAC), která letoun C919 vyvíjí.
Přelomový let
Nadšení a radost naplnily kabinu nedělního letu MU9191. Cestující mávali malými čínskými národními vlajkami a zpívali písně na oslavu této, pro ně i pro letecký průmysl země, mimořádné události.
Jeden z cestujících jménem Li prohlásil, že byl s cestou spokojen. »Zážitek byl příjemný. Neslyšel jsem moc hluku a ulička i sedadla jsou prostorná.«
Toto jednoprostorové letadlo C919 s osmi business sedadly a 156 sedadly v ekonomické třídě má různé prvky přívětivé pro cestující, například 2,25 metru vysoký strop uličky a odkládací schránky nad hlavou. Prostřední sedadlo ekonomické třídy je o 1,5 cm širší než sousední sedadla.
Cestujícím bylo podáváno tematické jídlo. Na vrchní straně pudinku byl vytištěn obrázek letadla a červené obrazce znázorňující »první C919 na světě« v čínštině i angličtině.
Stejné vzory jsou vidět i na trupu letadla
Letadlo C919, které v neděli vzlétlo, zahájí první komerční provoz na lince China Eastern Airlines Shanghai Hongqiao-Chengdu Tianfu. S dalšími dodanými letouny C919 bude postupně létat na více trasách, uvedl Feng Te-chua, zástupce generálního ředitele letecké společnosti.
China Eastern Airlines a COMAC podepsaly kupní smlouvu na pět letadel C919, která budou po dodání umístěna převážně v Šanghaji. Druhé z nich by mělo být dodáno v polovině června.
»První komerční let je slavnostním uvedením nového letadla do provozu,« řekl Čang Siao-kuang, ředitel marketingového a obchodního oddělení společnosti COMAC.
Široké vyhlídky
Od roku 2007, kdy byl projekt C919 zahájen, prošel dlouhou cestou konstrukce, výroby, letových zkoušek a nakonec i komercializace. Celkem se na vývoji letadla podílelo téměř 300 000 lidí.
V listopadu 2015 sjel z výrobní linky v Šanghaji první letoun C919. V roce 2017 letoun uskutečnil úspěšný první let.
V následujících letech letadlo provádělo různé letové zkoušky na různých místech a v různých prostředích, aby se komplexně ověřila jeho bezpečnost, spolehlivost a výkonnost.
V září 2022 získal letoun C919 typový certifikát vydaný Úřadem pro civilní letectví Číny, což představuje klíčový krok k jeho komerčnímu provozu.
V prosinci 2022 obdržela společnost China Eastern Airlines první letadlo C919 dodané na celém světě.
Letoun C919 dosud získal objednávky na 1061 letadel od různých zákazníků, uvedla společnost COMAC.
»Kmenové proudové letadlo C919 bude mít díky své přizpůsobivosti, technologiím a výkonům jistě velkou perspektivu na trhu,« uvedl Čang.
Čína má obrovský trh civilního letectví s velkým potenciálem. Podle prognózy trhu, kterou společnost COMAC zveřejnila koncem roku 2022, se v období 2022-2041 na čínský trh civilního letectví dostane 9 284 nových letadel, z toho 6 288 jednoplošných proudových letadel.
Do roku 2041 by se Čína měla stát největším trhem civilního letectví v jedné zemi na světě, uvádí se v prognóze.
Nedělního letu se zúčastnil také Wu Kuang-chuej, hlavní konstruktér letounu C919. »Po vstupu na trh musí letoun C919 obstát ve zkoušce trhu. Doufám, že se jeho výkon bude neustále zlepšovat,« řekl.
(Xinhua)