Biopaliva »nikdy nebudou stát stejně« jako konvenční pohonné hmoty. Tento názor uvedl v úterý pro Financial Times David Calhoun, generální ředitel amerického leteckého gigantu Boeing, který zpochybnil možnost realizace strategie snižování emisí v civilním letectví, uvedl list.
»Používání biopaliv bude v budoucnu rozšířenější a ekonomicky životaschopnější. Nemyslím si však, že se jejich cena někdy vyrovná ceně parafínového paliva Jet A-1,« uvedl. Calhoun »vyjádřil reálnou situaci,« komentoval situaci Robert Campbell z poradenské společnosti Energy Aspects. Odborník zdůraznil, že »výroba čistého leteckého paliva je nákladná, jinak by se široce používalo«.
Mezinárodní sdružení leteckých dopravců (IATA) se v roce 2021 zavázalo, že do roku 2050 dosáhne nulových emisí v letecké dopravě. Podle šéfa sdružení Willieho Walshe je tento cíl dosažitelný, ale povede k výraznému zvýšení cen letenek. »Letecké společnosti nejsou schopny tyto náklady pokrýt, takže je nakonec budou muset přenést na cestující,« dodal.
Podle publikace se čisté palivo v současné době podílí na celosvětové spotřebě letecké dopravy méně než 1 %. Zároveň jsou jeho náklady nejméně dvakrát vyšší než náklady na konvenční palivo. Cena biopaliva v USA na konci minulého týdne činila 6,83 dolaru za galon (3,7 litru) ve srovnání s 2,34 dolaru za stejný objem paliva Jet A-1.
(cik, TASS)