Slovinská automobilka ožívá díky přechodu na ekologickou výrobu pod čínským majitelem

Společnost TAM, přední slovinský výrobce autobusů a užitkových vozidel, zažívá po akvizici Čínou výrazné oživení. Po letech úpadku, kdy se společnost dostala do konkurzu, se jí na evropském trhu opět daří.

Ve druhém největším slovinském městě Mariboru v pátek flotila obrovských návěsů přepravovala nejnovější produkci TAM z výrobního závodu společnosti k evropským zákazníkům.

Její nejnovější výrobky jsou téměř k nerozeznání od prvních vozidel na benzinový pohon, která sjížděla z linky při založení společnosti před téměř 80 lety. Po převzetí společnosti čínskou firmou hraje nyní TAM důležitou roli v evropské výrobě elektrobusů.

Jedním z posledních zákazníků společnosti je pařížské mezinárodní letiště Charlese de Gaulla. Čtyřiadvacet autobusů, které si francouzská společnost u TAM objednala, bude uvedeno do provozu během olympijských her, které začínají 26. července, aby byl zaručen efektivní provoz letiště během olympiády a zajištěny dopravní potřeby sportovců a doprovodného personálu.

»Získání zakázky pro olympijské hry má pro nás velký význam. Odráží vliv společnosti TAM v celém regionu a hraje pozitivní roli v naší budoucí expanzi na mezinárodních trzích,« řekl nedávno v rozhovoru pro agenturu Xinhua Ma Fu-siung, generální ředitel společnosti TAM Europe.

Na snímku je výrobní linka elektrobusů TAM pro potřeby pařížského letiště Charlese de Gaulla ve slovinském Mariboru 14. června 2024.  FOTO – Xinhua/Zeljko Stevanic

Společnost TAM byla založena v roce 1947 a v bývalé Jugoslávii se proslavila jako výrobce a vývozce nákladních automobilů, přívěsů a vojenských vozidel a dodávala také díly pro letadla. Je důležitou součástí ekonomiky Mariboru a v době největšího rozmachu zaměstnával více než 8000 lidí, což odpovídá desetině celkového počtu obyvatel města.

Po osamostatnění Slovinska od bývalé Jugoslávie v roce 1991 však TAM čelila velkým problémům v důsledku změn na trhu a hospodářského poklesu. Po několika etapách restrukturalizace byl nakonec v roce 2011 vyhlášen konkurz.

»Byl jsem tehdy opravdu ve stresu a také smutný z toho, že tato velká značka téměř zanikla,« řekl Gorazd Bubic, vedoucí výroby, oddělení pro služby a technologie ve společnosti TAM-Europe. Třicet let pracoval ve společnosti a dodnes si prý pamatuje, jak se cítil, když byla společnost před více než deseti lety na pokraji bankrotu.

»Později však TAM převzala čínská společnost a já jsem byl opravdu spokojen, když jsem viděl, že značka TAM půjde dál a značka TAM má právě teď zářnou budoucnost,« dodal. V roce 2011 převzala společnost TAM čínská společnost, která si ponechala původní logo společnosti a v roce 2013 obnovila výrobu.

Místní zaměstnanci jsou pravidelně vysíláni do čínských továren, aby se naučili novým technologiím, zatímco čínští technici často navštěvují slovinské továrny, aby poskytovali poradenství a podporu přímo na místě. Bubic, který v Číně několikrát absolvoval školení, vyjádřil svůj obdiv k Číňanům a popsal je jako »opravdu milé a příjemné lidi, kteří mají velký respekt«.

Z vedoucího týmu montážní linky se Bubic stal vedoucím oddělení výrobní technologie a je přesvědčen, že jeho profesní dovednosti se vedle »jazyka, kultury a spolupráce s čínskými kolegy velmi zlepšily« a je velmi spokojen se svým růstem v TAM (Europe).

Na fotografii pořízené 14. června 2024 je zachycen vnější pohled na TAM ve slovinském Mariboru. FOTO – Xinhua/Zeljko Stevanic

Partnerství přineslo slovinské společnosti nový technologický posun. Bubic uvedl, že v minulosti společnost vyráběla autobusy se spalovacími motory, nyní se však zaměřuje na ekologická řešení, jako jsou elektrobusy a autobusy na vodíkové palivo.

»Celkovým trendem v oblasti energetiky v Evropě je přechod z evropské normy 5 na evropskou normu 6. V současné době se v Evropě prosazují nové technologie. Od letošního roku byly všechny autobusové normy na evropských letištích modernizovány na evropskou 6,« řekl Ma a dodal, že došlo k »modernizaci z hlediska ochrany životního prostředí«, což bylo důležité pro získání zakázky od pařížského letiště Charlese de Gaulla.

TAM úspěšně spolupracuje s více než 100 mezinárodními letišti a provozuje kvalitní poprodejní servis více než 40 servisních středisek zřízených po celé EU.

Po akvizici se společnost TAM zavázala prohloubit potřeby místních uživatelů, modernizovat místní průmyslový řetězec a posílit místní provoz. Charakteristickými znaky společnosti TAM (Europe) byly vždy služby na míru.

»V oblasti nových energií má evropský dodavatelský řetězec nedostatky,« uvedl Ma a dodal, že společnost je schopna poskytovat technickou podporu svým místním dodavatelům automobilových dílů a pomáhá jim při výrobě dílů, které splňují její standardy.

Bubic se domnívá, že dosavadní úspěchy předčily očekávání, a do budoucna má velká očekávání. »Právě teď máme spoustu zakázek. Značka vstupuje do stále širšího povědomí,« řekl Bubic.

(Xinhua)

Související články

Zanechte komentář

Please enter your comment!
Please enter your name here

- Advertisement -

Poslední zprávy