V lednu se německá společnost Beumer Group usadila v Tchaj-cchangu v provincii Ťiang-su, a stala se tak 500. německým podnikem v tomto východočínském městě.
Na slavnostním otevření, které se konalo v německé spolkové zemi Severní Porýní-Vestfálsko, generální ředitel společnosti Beumer Rudolf Hausladen uvedl, že společnost vede s Tchaj-cchangem velmi pozitivní dialog a místní vláda vždy reaguje na její potřeby a podporuje ji. »Jsme plni očekávání ohledně našeho rozvoje na čínském trhu, který nabízí mnoho příležitostí k růstu,« řekl Hausladen.
Dodavatel pásek a drátů Kern-Liebers, jeden z prvních německých podniků usazených v Tchaj-cchangu, vzpomíná na svůj vstup v roce 1993 s investicí 500 000 německých marek, pouhými šesti zaměstnanci a tovární halou o rozloze 400 metrů čtverečních. Nyní disponuje továrnami o rozloze 70 000 metrů čtverečních s roční hodnotou produkce 1,5 miliardy jüanů (asi 207,3 milionu amerických dolarů), což představuje největší část jeho celosvětového působení.
Po jednatřiceti letech je čínské »rodné město německých podniků« stále více ztělesněním hospodářské a obchodní spolupráce mezi Čínou a Německem a svědkem otevřenějšího čínského trhu, který sdílí rozvojové příležitosti se světem.
Spojené ruce
Ze zprávy Německého hospodářského institutu vyplývá, že celkové přímé investice německých společností v Číně dosáhly v roce 2023 rekordní výše 11,9 miliardy eur (asi 12,7 miliardy amerických dolarů), což představuje meziroční nárůst o 4,3 %. Tato hodnota představovala více než 10 procent celkových zahraničních investic Německa, což je nejvyšší úroveň od roku 2014.
V Číně zapustilo kořeny více než 5 000 německých podniků, pro které má čínský trh velký význam, uvedl Maximilian Butek, hlavní představitel delegace německého průmyslu a obchodu v Šanghaji.
V Tchaj-cchangu sídlí desetina německých podniků v Číně, jejichž investice v celkové hodnotě šesti miliard amerických dolarů tvoří téměř polovinu veškerého zahraničního kapitálu ve městě. Hlavními průmyslovými odvětvími, která jsou v Tchaj-cchangu dislokována, jsou high-tech podniky v oblasti výroby základních dílů pro automobilový průmysl a letecký a kosmický průmysl.
Skupina Chiron, staletý německý výrobce obráběcích strojů, v roce 2012 investovala a založila v Tchaj-cchangu svou prodejní kancelář a lokalizovala zde celý svůj produkční řetězec, od výroby přes výzkum a vývoj až po prodej a služby. Za posledních deset let se objem obchodu společnosti zčtyřnásobil.
Různorodé služby a příznivé podnikatelské prostředí, které poskytuje místní vláda, pomohly zahraničním společnostem v Číně v rozvoji, uvedl Willi Riester, technologický ředitel společnosti Chiron Machine Tool Co., Ltd. »Máme velkou důvěru v Čínu a zejména v Tchaj-cchang, že budeme pokračovat v našem podnikání. Naše prognóza pro rok 2024 vypadá poměrně stabilně; chceme mít zhruba dvaceti až třicetiprocentní růst,« řekl.
Průměrná návratnost investic zahraničních společností v Číně se pohybuje kolem devíti procent, což je v celosvětovém měřítku poměrně vysoká úroveň. Proto je Čína pro zahraniční investice i nadále mimořádně atraktivní, uvedl Chuang Šou-chung, ředitel výzkumného úřadu čínské Státní rady.
Podle poslední finanční zprávy německého výrobce sportovního oblečení Adidas dosáhl v roce 2023 celoročních tržeb v oblasti Velké Číny ve výši 3,19 miliardy eur, což je o 8,2 procenta více než před rokem.
Bjorn Gulden, generální ředitel společnosti Adidas, věří, že Čína bude v budoucím globálním rozvoji společnosti stabilně hrát důležitou strategickou roli, a poznamenává, že »není třeba říkat, že Čína je pro nás velmi důležitým trhem, na kterém, jak doufáme, porosteme, získáme podíl na trhu a budeme úspěšní«.
Těsná pouta
Letos si připomínáme 10. výročí komplexního strategického partnerství mezi Čínou a Německem. Spolkový kancléř Olaf Scholz je na své druhé oficiální návštěvě Číny od nástupu do funkce. V neděli přijel do jihozápadního Čchung-cchingu, kde zahájil třídenní návštěvu.
Objem bilaterálního obchodu v roce 2023 činil 253,1 miliardy eur, v němž si Čína již osmým rokem po sobě udržela pozici vedoucího obchodního partnera Německa.
Největší evropská ekonomika je již řadu let také předním obchodním partnerem druhé největší ekonomiky světa v rámci Evropské unie. V roce 2002 Čína předstihla Japonsko a získala titul největšího obchodního partnera Německa v Asii.
Německé město Duisburg, jehož prosperita byla dříve závislá na uhlí a oceli, se nyní stalo klíčovou vstupní branou pro obchod s Asií.
V letošním roce si Duisburg připomíná 10. výročí zahájení provozu nákladních vlaků Čína-Evropa, které jako jeden z nejreprezentativnějších projektů Čínou navrhované iniciativy Pásmo a stezka zůstaly základním kamenem hospodářské spolupráce a kulturních výměn mezi oběma zeměmi.
Ze statistik Generálního konzulátu Číny v Düsseldorfu vyplývá, že za posledních deset let bylo vypraveno 85 000 čínsko-evropských nákladních vlaků, které obsluhují 219 měst ve 25 evropských zemích. Jen v roce 2023 se vydalo na cestu na západ do Duisburgu celkem 382 čínsko-evropských nákladních vlaků a 117 jich zamířilo zpět na východ.
Soren Link, starosta Duisburgu, uvedl, že poptávka po logistice mezi Čínou a Evropou je stále vysoká a Duisburg chce udržovat a posilovat vazby s Čínou a zároveň se snaží podporovat větší propojení mezi oběma stranami.
Zářné vyhlídky
Butek považuje Scholzovu návštěvu za příležitost k otevřeným a upřímným diskusím mezi Německem a Čínou, které by měly připravit půdu pro posílení vzájemné důvěry mezi oběma stranami. Uvedl, že investice německých společností přinesou čínské ekonomice impuls, zatímco větší otevřenost Číny umožní německým podnikům zapojit se do kvalitního úsilí země o podporu hospodářského rozvoje a těžit z něj.
Nedávný průzkum podnikatelské důvěry, který zveřejnila Německá obchodní komora v Číně, ukazuje důvěru ve vyhlídky čínsko-německé hospodářské a obchodní spolupráce. Z 566 dotazovaných členských firem vyjádřilo 91 % záměr pokračovat ve své činnosti v Číně a více než polovina uvedla, že plánuje zvýšit investice na čínském trhu.
Velké německé společnosti nadále považují Čínu za rostoucí trh a hodlají zde rozšiřovat svou přítomnost s cílem zmírnit rizika spojená s eskalací globálního obchodního napětí, uvedl Jurgen Matthes, expert Německého hospodářského institutu.
Automobilový průmysl, zejména rozvíjející se průmysl vozidel na nové energie (NEV), je jedním z nejlepších příkladů úspěšné spolupráce mezi oběma stranami.
Německá automobilka BMW Group uvedla, že urychluje rozvržení v oblasti NEV a od roku 2010 investovala přibližně 105 miliard jüanů (14,5 miliardy amerických dolarů) do základny v severovýchodním čínském Šen-jangu, která je jednou z jejích největších výrobních základen a nejdůležitějších center NEV na světě. Společnost Mercedes-Benz zase uvedla, že prodeje jejích osobních automobilů na čínském trhu v loňském roce tvořily více než 35 % celosvětových prodejů.
Skupina Volkswagen Group 10. dubna oznámila, že v prvním čtvrtletí letošního roku zaznamenala nárůst dodávek o tři procenta na 2,10 milionu vozů, přičemž jedním z hlavních tahounů růstu byla Čína. Mezi nimi se dodávky koncernu NEV na čínském trhu meziročně zvýšily o 91,2 procenta.
Později skupina Volkswagen Group China oznámila investici ve výši 2,5 miliardy eur do rozšíření svého inovačního centra ve východočínském městě Che-fej, aby zvýšila tempo inovací v zemi a výrobu svých nových vozů NEV.
Během loňského rozhovoru pro agenturu Xinhua generální ředitel koncernu Volkswagen Oliver Blume uvedl, že spolupráce s Čínou podporuje podnikání Volkswagenu po celém světě a »činí společnost ještě silnější«.
(Xinhua)