S mistrovskou přesností vdechl Allan Denis Naymark život beztvaré hlíně na svém hrnčířském kruhu. Jak kouzlil, vznikla konvička připravená ke zdobení jeho typickým vzorem řas.
Po dokončení své práce odjel 33letý Američan z Ťing-te-čenu na zimní dovolenou na ostrov Chaj-nan. »V dubnu se vrátím do ateliéru v Ťing-te-čenu a znovu tam začnu pracovat.«
Ťing-te-čen, město ve východočínské provincii Ťiang-si, je známé jako celosvětově proslulé »hlavní město porcelánu«. Jeho historie keramického řemesla trvá více než 2000 let.
Naymark přijel do Ťing-te-čenu před devíti lety z New Yorku. »Našel jsem zde původ keramické kultury,« řekl. Město ho inspirovalo k tomu, aby zahájil svou kariéru designéra keramiky.
Dal si čínské jméno Ni Deming. Čínský znak »Ni«, který se vyslovuje podobně jako »Nay« v jeho jméně, znamená hlínu, hlavní součást keramiky.
Ve vesnici na okraji Ťing-te-čenu vlastní Naymark ateliér v bývalém zemědělském domě. Je v dobré společnosti, protože takových ateliérů je v okolí více než 200.
Hnáno vášní pro keramiku se do Ťing-te-čenu, města s necelými 900 000 obyvateli, v posledních letech přistěhovalo více než 30 000 lidí. V době největšího zájmu na každých šest přistěhovalců připadá jeden cizinec.
Cizinci, kteří pocházejí z přibližně 60 zemí a regionů, jsou přirovnáváni ke stěhovavým ptákům, protože se do Ťing-te-čenu každoročně slétají. Někteří dokonce zůstávají déle.
»Letos jsme již zaznamenali rekordní počet více než 1000 zahraničních umělců, kteří se u nás ucházejí o práci přímo zde,« řekl Wu Chao, vedoucí Taoxichuan International Art Center.
Centrum od roku 2015 každoročně pořádá tříměsíční rezidenční program Taoxichuan Art Center a vyzývá umělecké instituce z více než 50 zemí a regionů, aby doporučily umělce, kteří se do programu zapojí. Veškeré náklady jsou hrazeny, jediným požadavkem je, aby každý umělec zanechal třetinu díla.
V posledním desetiletí působilo v mezinárodním uměleckém centru Wu více než 3000 »migrujících« umělců. Někteří přijíždějí i každoročně.
Keramiky do porcelánového centra láká jeho keramická kultura, zatímco průmyslový řetězec ručně vyráběného porcelánu ve městě jim umožňuje levný přístup na trh.
Podle nizozemského designéra, který uvedl pouze své jméno Johannes, stojí porcelánová forma, která by se v Nizozemsku prodávala za 2000 eur, v Ťing-te-čenu pouhou osmdesátinu ceny. »Od keramické hlíny, glazury, nástrojů až po vypalování, všechno tady vyřídím pouhým telefonátem,« řekl.
»Díky zdejšímu vstřícnějšímu trhu můžete směle inovovat,« řekl japonský keramik Takayanagi Ayao a dodal, že mísy vyrobené v Ťing-te-čenu mají sytější barvu a prodávají se za vyšší cenu.
Prodej porcelánu v Ťing-te-čenu pomohlo zvýšit rovněž streamování. V keramickém průmyslu působí více než 10 000 moderátorů livestreamů. Podle místní vlády přesáhl v loňském roce prodej porcelánu prostřednictvím livestreamingu částku sedmi miliard jüanů (asi 985,54 milionu amerických dolarů), což představuje téměř 70 % podílu na čínském trhu elektronického obchodování v keramickém průmyslu.
Yoo Si-hyoung, keramik z Korejské republiky, který žije v Ťing-te-čenu již osm let, řekl, že Ťing-te-čen umožňuje lidem převádět své výtvory do reality a dobře je prodávat.
Naymark řekl agentuře Xinhua, že ačkoli žije v poměrně odlehlé oblasti, v posledních letech vídá stále více cizinců, včetně sochařů a historiků ze zemí, jako je Itálie, Egypt a Rusko. Místní obyvatelé, kteří si již zvykli na setkávání s cizinci, si s každým příchozím rádi popovídají o keramice a místní kuchyni.
Kromě navrhování keramiky si Naymark užívá i zdejší pomalý život, popíjí čaj, obdivuje porcelán, chodí na výlety a chodí k řece Čchang-ťiang, která městem protéká.
Řekl, že miluje všudypřítomnou uměleckou atmosféru a vřelé, jemné a svobodné životní prostředí Ťing-te-čenu. »Budu zde i nadále pracovat a žít,« řekl.
(Xinhua)