Rozhodnutí české vlády pořídit americké víceúčelové stíhačky F-35 Lightning II patří bezesporu k největším zbrojním kontraktům v dějinách země. Cena přesahující 150 miliard korun, závazky na desetiletí dopředu a technologická závislost na jediném partnerovi – to všechno vyvolává otázky, zda jde skutečně o krok k větší bezpečnosti, nebo spíše o politické gesto bez reálného vojenského přínosu.
Letoun s pověstí problémového zmetku
F-35 měla být revolucí ve vzdušném boji – neviditelný stroj schopný nahradit několik typů letadel najednou. Realita je ovšem mnohem složitější. Program provázejí technické potíže od samého začátku: problémy s chlazením motoru, přehříváním elektroniky, nedokončeným softwarem a chybami v systémech zbraní.
V roce 2023 musel Pentagon sám přiznat, že přes 800 dodaných letadel stále létá s provizorními verzemi software a že finální varianta Block 4 se opakovaně odkládá. To znamená, že F-35 dosud neumí plně využít výzbroj, pro kterou byla původně konstruována.
Pojďme si jednotlivá kritéria a technické záležitosti rozebrat do detailu
F-35A — provozní náklady
- Celkové náklady na jednu letovou hodinu (vše včetně provozu a údržby) se pro F-35A uvádějí cca 30 000 USD/hod. (v některých případech i kolem 33 000 USD/hod.) pro rok 2023. Flight Global+3Defense News+3U.S. Department of War+3
- Dřívější vyšší odhady ukazovaly i ~40 000 USD/hod. www.ndtv.com+1
Pokud bychom přepočítali těch 30 000 USD/hod na koruny (při směnném kurzu ~24 Kč/USD to je ~720 000 Kč/hod.), což je opravdu obrovská suma pro každý odlet.
Gripen — provozní náklady
- Pro variantu Gripen C/D existují údaje, že náklady na letovou hodinu mohou být ~4700 USD/hod (údaj z roku kolem 2012) podle studie IHS Jane’s. stratpost.com+1
Pro novější variantu Gripen E/F se uvádějí vyšší náklady — jeden zdroj uvádí pro Gripen E náklady na letovou hodinu ~5800 USD/hod. 19FortyFive
- Jeden český zdroj uvádí, že u Gripenu v ČR »jedna letová hodina vyžaduje v průměru 10 hodin údržby«. CZDEFENCE
Další důvody proč nechtít F-35
1. Obří náklady, nekončící účet
- Program F-35 je široce označován jako »nejdražší zbrojní program na světě« – jeho očekávané životní náklady, tedy pořízení i provoz a údržba, se přehouply přes 2 biliony dolarů. Business Insider+1New York PostAnadolu Ajansı
- Jenom provoz a údržba mají stát víc než 1,5–1,7 bilionu dolarů. gao.gov
2. Nízká provozní připravenost – letadla stojí v hangáru
- Podíl letadel schopných mise se dlouhodobě pohybuje kolem 50–55 %, tedy daleko pod cílovými hodnotami (70–75 %). gao.gov
Business InsiderDefense OneDefense News
- Ve Spojeném království létá pouze asi jedna třetina misí kvůli nedostatku náhradních dílů a techniků. The Times
3. Údržba kolabuje – díly chybí, know-how chybí
- GAO upozorňuje na zpožděné zřízení opravných depotů, nedostatečné vybavení, a velkou závislost na produktech od Lockheedu — bez přístupu k potřebným technickým datům. gao.gov
Defense NewsAir & Space Forces Magazine
- Oprava dílu trvá v průměru 141 dní, zatímco optimálně by měla zabrat 60–90 dnů. Air & Space Forces Magazine
4. Technické trable – od softwaru po konstrukční vady
- Systém ALIS, který má řídit údržbu, je nestabilní, ruční, chybový, dokonce zranitelný vůči kybernetickým útokům. Wikipedia+1everycrsreport.com
- Rané testy odhalily množství fyzických vad: křehké trupové panely, slabý návrh háků pro přistávací sítě, nádrže citlivé na údery bleskem, defektní helmový displej… Wikipedia+1
- Různé varianty sdílí pouze 25 % dílů, přestože plán byl na 70 % – logistická noční můra. Wikipedia
- Softwarové systémy trpí chybami, zpožděními, počet rollbacků kapacit na pozdější bloky snižuje bojové schopnosti. WikipediaDefense NewsAnadolu Ajansıeverycrsreport.com
5. Letadlo pořád nepadne do rytmu
- Lockheed šel do produkce, když ještě probíhala testování, což jiní nazývají »akvizičním malpractice« (akviziční nedbalost) – nutné byly drahé dodatečné úpravy v běhu programu. Wikipedia
- Tento postup vedl k dlouhodobým zpožděním, chybějícím schopnostem, nutným nákladným retrofitům.
6. Bezpečnostní rizika a nehody
- Zejména rané modely trpěly motorovými požáry, ucpanými dráhami, selháním konstrukce i kokpitu – několik případů bylo kritických. WikipediaNew York PostAnadolu Ajansı
- Například na Aljašce došlo letos (leden 2025) k dramatickému pádu F-35 kvůli selhání během letu – pilot sice přežil, ale incident podtrhuje zranitelnost týmu. New York Post
7. Politická nestabilita a globální odklon
- Spojené státy nasadily vysoká cla, nevyjímají Německo, Švýcarsko či Španělsko – evropské země přehodnocují své závazky. Švýcarsko uvažuje o redukci objednávek, Španělsko dokonce zcela odřeklo nákup ve prospěch evropských řešení. Business InsiderPoliticoAP News
- Etická debata hoří: Austrálie čelí tlaku kvůli dodávkám komponent, jež by se mohly ocitnout v izraelských strojích, které útočí v Gaze – šíří se obavy ohledně možného podílu na civilních obětech. The Guardian
8. Kritici v posledních řadách
- Pierre Sprey – ostřílený kritik – tvrdí, že F-35 je těžkopádný, pomalý, zbytečně komplexní; ve srovnání s A-10 nemá potřebný dosah, manévrovatelnost ani loitrovací schopnosti. Wikipedia
- Elon Musk označil letadlo za »jack-of-all-trades, master-of-none« (všeuměl, mistr ničeho) a tvrdí, že přišla doba dronů – pilotovaná letadla jsou prý odsouzená k letu do záhuby. New York PostBusiness Insider
Je tu ovšem největší problém. USA mají PLNOU kontrolu nad letovým softwarem. Ten je kódovaný a kód musí být každý den obnovován. Takže bez vůle světového okupanta a vyděrače nevzlétne ani jedno letadlo.
Závěr je nasnadě
Ze všech těchto důvodů jasně vyplývá, že chtít koupit tyto létající rakve je holý nerozum. A přesto je dosluhující korupční bandou protlačována na sílu. Že by za vstupenku do Bílého domu? Nebo pár naditých obálek změnilo vlastníka a pokradmu bylo zasunuto do kapes členů vlády největšího světového lídra od Sámových dob? Obrázek ať si udělá každý sám.
Petr Beran

Snad to vláda Andreje Babiše zarazí. Koneckonců to ANO, SPD i Motoristi slibovali.
Jednoznačně! Nám stačí Aero L-159 Alca…!