Analýza: Jsou stíhačky F-35 opravdu takovou technickou senzací?

Rozhodnutí české vlády pořídit americké víceúčelové stíhačky F-35 Lightning II patří bezesporu k největším zbrojním kontraktům v dějinách země. Cena přesahující 150 miliard korun, závazky na desetiletí dopředu a technologická závislost na jediném partnerovi – to všechno vyvolává otázky, zda jde skutečně o krok k větší bezpečnosti, nebo spíše o politické gesto bez reálného vojenského přínosu.

Letoun s pověstí problémového zmetku

F-35 měla být revolucí ve vzdušném boji – neviditelný stroj schopný nahradit několik typů letadel najednou. Realita je ovšem mnohem složitější. Program provázejí technické potíže od samého začátku: problémy s chlazením motoru, přehříváním elektroniky, nedokončeným softwarem a chybami v systémech zbraní.

V roce 2023 musel Pentagon sám přiznat, že přes 800 dodaných letadel stále létá s provizorními verzemi software a že finální varianta Block 4 se opakovaně odkládá. To znamená, že F-35 dosud neumí plně využít výzbroj, pro kterou byla původně konstruována.

Pojďme si jednotlivá kritéria a technické záležitosti rozebrat do detailu

F-35A — provozní náklady

Pokud bychom přepočítali těch 30 000 USD/hod na koruny (při směnném kurzu ~24 Kč/USD to je ~720 000 Kč/hod.), což je opravdu obrovská suma pro každý odlet.

Gripen — provozní náklady

  • Pro variantu Gripen C/D existují údaje, že náklady na letovou hodinu mohou být ~4700 USD/hod (údaj z roku kolem 2012) podle studie IHS Jane’s. stratpost.com+1

Pro novější variantu Gripen E/F se uvádějí vyšší náklady — jeden zdroj uvádí pro Gripen E náklady na letovou hodinu ~5800 USD/hod. 19FortyFive

  • Jeden český zdroj uvádí, že u Gripenu v ČR »jedna letová hodina vyžaduje v průměru 10 hodin údržby«. CZDEFENCE

Další důvody proč nechtít F-35

1. Obří náklady, nekončící účet

  • Program F-35 je široce označován jako »nejdražší zbrojní program na světě« – jeho očekávané životní náklady, tedy pořízení i provoz a údržba, se přehouply přes 2 biliony dolarů. Business Insider+1New York PostAnadolu Ajansı
  • Jenom provoz a údržba mají stát víc než 1,5–1,7 bilionu dolarů. gao.gov

Defense One

2. Nízká provozní připravenost – letadla stojí v hangáru

  • Podíl letadel schopných mise se dlouhodobě pohybuje kolem 50–55 %, tedy daleko pod cílovými hodnotami (70–75 %). gao.gov

Business InsiderDefense OneDefense News

  • Ve Spojeném království létá pouze asi jedna třetina misí kvůli nedostatku náhradních dílů a techniků. The Times

3. Údržba kolabuje – díly chybí, know-how chybí

  • GAO upozorňuje na zpožděné zřízení opravných depotů, nedostatečné vybavení, a velkou závislost na produktech od Lockheedu — bez přístupu k potřebným technickým datům. gao.gov

Defense NewsAir & Space Forces Magazine

4. Technické trable – od softwaru po konstrukční vady

  • Systém ALIS, který má řídit údržbu, je nestabilní, ruční, chybový, dokonce zranitelný vůči kybernetickým útokům. Wikipedia+1everycrsreport.com
  •  Rané testy odhalily množství fyzických vad: křehké trupové panely, slabý návrh háků pro přistávací sítě, nádrže citlivé na údery bleskem, defektní helmový displej… Wikipedia+1
  • Různé varianty sdílí pouze 25 % dílů, přestože plán byl na 70 % – logistická noční můra. Wikipedia
  • Softwarové systémy trpí chybami, zpožděními, počet rollbacků kapacit na pozdější bloky snižuje bojové schopnosti. WikipediaDefense NewsAnadolu Ajansıeverycrsreport.com

5. Letadlo pořád nepadne do rytmu

  • Lockheed šel do produkce, když ještě probíhala testování, což jiní nazývají »akvizičním malpractice« (akviziční nedbalost) – nutné byly drahé dodatečné úpravy v běhu programu. Wikipedia
  • Tento postup vedl k dlouhodobým zpožděním, chybějícím schopnostem, nutným nákladným retrofitům.

6. Bezpečnostní rizika a nehody

  • Zejména rané modely trpěly motorovými požáry, ucpanými dráhami, selháním konstrukce i kokpitu – několik případů bylo kritických. WikipediaNew York PostAnadolu Ajansı
  • Například na Aljašce došlo letos (leden 2025) k dramatickému pádu F-35 kvůli selhání během letu – pilot sice přežil, ale incident podtrhuje zranitelnost týmu. New York Post

7. Politická nestabilita a globální odklon

  • Spojené státy nasadily vysoká cla, nevyjímají Německo, Švýcarsko či Španělsko – evropské země přehodnocují své závazky. Švýcarsko uvažuje o redukci objednávek, Španělsko dokonce zcela odřeklo nákup ve prospěch evropských řešení. Business InsiderPoliticoAP News
  • Etická debata hoří: Austrálie čelí tlaku kvůli dodávkám komponent, jež by se mohly ocitnout v izraelských strojích, které útočí v Gaze – šíří se obavy ohledně možného podílu na civilních obětech. The Guardian

8. Kritici v posledních řadách

  • Pierre Sprey – ostřílený kritik – tvrdí, že F-35 je těžkopádný, pomalý, zbytečně komplexní; ve srovnání s A-10 nemá potřebný dosah, manévrovatelnost ani loitrovací schopnosti. Wikipedia
  • Elon Musk označil letadlo za »jack-of-all-trades, master-of-none« (všeuměl, mistr ničeho) a tvrdí, že přišla doba dronů – pilotovaná letadla jsou prý odsouzená k letu do záhuby. New York PostBusiness Insider

Je tu ovšem největší problém. USA mají PLNOU kontrolu nad letovým softwarem. Ten je kódovaný a kód musí být každý den obnovován. Takže bez vůle světového okupanta a vyděrače nevzlétne ani jedno letadlo.

Závěr je nasnadě

Ze všech těchto důvodů jasně vyplývá, že chtít koupit tyto létající rakve je holý nerozum. A přesto je dosluhující korupční bandou protlačována na sílu. Že by za vstupenku do Bílého domu? Nebo pár naditých obálek změnilo vlastníka a pokradmu bylo zasunuto do kapes členů vlády největšího světového lídra od Sámových dob? Obrázek ať si udělá každý sám.

Petr Beran

Související články

2 KOMENTÁŘŮ

Zanechte komentář

Please enter your comment!
Please enter your name here

- Advertisement -

Poslední zprávy