Americký Federální úřad pro letectví (FAA) v sobotu nařídil dočasné uzemnění některých letadel Boeing 737 MAX 9 provozovaných americkými leteckými společnostmi či na území USA.
Příkaz byl vydán po pátečním vážném leteckém incidentu, kdy při letu společnosti Alaska Airlines z Portlandu v americkém státě Oregon došlo k odtržení části trupu letadla Boeing 737 MAX 9. Letadlo bylo v provozu pouhých osm týdnů.
»FAA požaduje okamžitou kontrolu některých letadel Boeing 737 MAX 9, než se budou moci vrátit do provozu,« uvedl administrátor FAA Mike Whitaker. »Při rozhodování budeme i nadále vycházet z požadavků na bezpečnost, jelikož pomáháme Národnímu úřadu pro bezpečnost dopravy při objasňování případu letu 1282 společnosti Alaska Airlines.«
FAA oznámil, že směrnice o nouzové letové způsobilosti se bude týkat přibližně 171 letadel. Společnost Boeing dodala po celém světě celkem 218 letounů MAX 9.
Společnost Turkish Airlines rovněž stáhla z provozu svou flotilu pěti letadel Boeing 737 MAX 9 kvůli kontrole, uvedl mluvčí společnosti Yahya Ustun na sociální síti X, dříve Twitter.
Podle místních zpráv společnosti Copa Airlines a Aeromexico, vlajkoví dopravci Panamy a Mexika, společně uzemnily přibližně 40 letadel Boeing 737 Max 9 po incidentu s poklesem tlaku v letadle společnosti Alaska Airlines.
Společnost Copa Airlines, která dočasně pozastavila provoz 21 letadel 737 MAX 9, vyjádřila přesvědčení, že je během následujících 24 hodin bezpečně a spolehlivě vrátí do provozu. Letecká společnost rovněž připustila, že během tohoto období může dojít ke zpoždění a rušení letů.
Agentura Evropské unie pro bezpečnost letectví přijala směrnici FAA o letadlech MAX 9, i když zdůraznila, že v současné době žádná letecká společnost z členských států EU letadlo v uvedené konfiguraci nevyužívá. Britský regulátor letecké bezpečnosti uvedl, že každý provozovatel letounu 737 MAX 9 musí dodržovat směrnici FAA, aby získal přístup do jejího vzdušného prostoru.
Historie letadel Boeing je poznamenána mnoha skvrnami.
Dne 29. října 2018 odstartoval z indonéské Jakarty nový letoun Boeing se 189 cestujícími na hodinový let do Pangkal Pinangu. Dvanáct minut po startu se letadlo provozované společností Lion Air zřítilo v téměř kolmém úhlu do Jakartského zálivu, přičemž letělo rychlostí 500 km/h. Nikdo nepřežil.
Po pěti měsících došlo k podivné shodě: Z Addis Abeby v Etiopii odletěl na cestě do Keni Boeing 737 Max 8, který byl totožný s letadlem Lion Air. Po pouhých šesti minutách letu se zřítil k zemi a všech 157 cestujících přišlo o život.
Náraz byl tak intenzivní, že se podstatná část letadla rozpadla a vyšetřovatelé museli prohledat okolí vzniklého kráteru, aby našli stopy, důkazy a lidské ostatky.
Dne 9. ledna 2021 se Boeing 737-500 tragicky zřítil do Jávského moře krátce po odletu z Jakarty, hlavního města Indonésie. Na palubě nešťastného letu společnosti Sriwijaya Air, který směřoval z Jakarty do Pontianaku na ostrově Borneo, bylo 62 osob, z toho šest členů posádky a 56 cestujících. Při této ničivé nehodě přišli o život všichni lidé na palubě, přičemž všichni mrtví byli indonéští státní příslušníci.
V říjnu téhož roku byl bývalý zkušební pilot společnosti Boeing Mark Forkner obviněn federální velkou porotou. Byl podezřelý z klamání FAA a z účasti na spiknutí s cílem podvést letecké společnosti během vývoje letounu 737 Max, který během pěti měsíců zaznamenal dvě fatální havárie, při nichž zahynulo 346 lidí.
Společnost Alaska Airlines v pátek večer oznámila, že dočasně uzemňuje všech 65 svých letadel Boeing 737 Max 9 kvůli inspekcím.
Podle několika zpráv se v pátek na letadle Boeing 737 Max 9 společnosti Alaska Airlines utrhl kus trupu, v němž vznikla velká díra a došlo k dekompresi kabiny pro cestující.
Letadlo, které směřovalo do Ontaria v Kalifornii, 20 minut po startu nouzově přistálo zpět v Portlandu.
»Všech 171 cestujících a 6 členů posádky se zachránilo, utrpěli pouze drobná zranění,« uvedla společnost Alaska Airlines.
(Xinhua)