ERÚ: Dodavatel energií vás nemůže odpojit už po jedné neuhrazené záloze

Někteří dodavatelé energií vyhrožují svým zákazníkům, že je odpojí od elektřiny či plynu už v případě, kdy neuhradí jednu zálohu. Na Energetický regulační úřad (ERÚ) se loni obrátily desítky takových spotřebitelů. Podle úřadu může být jednání dodavatelů v rozporu se zákonem a dodavatelům hrozí několikamilionová pokuta. ERÚ o tom dnes informoval v tiskové zprávě, neuvedl však, kterých dodavatelů se zjištění týká, protože s nimi dosud vede sankční řízení.

Úřad upozornil na to, že podle energetického zákona odpojení zákazníka musí předcházet opakované porušení platební povinnosti. »Odpojení odběrného místa by tak mělo hrozit až ve chvíli, kdy spotřebitel neuhradí přinejmenším dvě různé platby za energie, například dvě zálohy nebo jednu zálohu v kombinaci s nedoplatkem z vyúčtování či podobně,« uvedl ERÚ. Dodavatel také musí zákazníka na každé pochybení nejprve upozornit a poskytnout mu přiměřenou lhůtu k úhradě dlužné částky. Není přitom možné, aby dodavatel druhou dlužnou platbu vytvářel účelově, například tím, že k neuhrazené záloze přidá poplatek za upomínku.

Na úřad se loni obrátily desítky spotřebitelů, kterým dodavatel hrozil odpojením už po neuhrazení jedné zálohy. »Často se jednalo o případy, kdy šlo o sporné navýšení záloh. Předcházelo mu například zvýšení ceny, kterým dodavatel mohl porušit fixaci sjednanou ve smlouvě,« řekl dnes člen Rady ERÚ Ladislav Havel.

Jednotky případů, kdy dodavatel skutečně přistoupil ke spornému odpojení zákazníka, nyní energetický úřad prověřuje. Podle členky Rady ERÚ Markéty Zemanové může být takový postup kvalifikovaný i jako nekalá obchodní praktika. Dodavatelům také hrozí několikamilionová sankce. »Jakmile sankční řízení pravomocně ukončíme, dodavatele, kteří se takového jednání dopouštějí, budeme jmenovat, aby jejich potenciální zákazníci měli o těchto praktikách přehled,« dodala Zemanová.

ERÚ radí spotřebitelům, kterým hrozí přerušení dodávek energií, aby reagovali rychle. Pokud je požadavek dodavatele neoprávněný, měl by se zákazník bránit proti nezákonnosti takového postupu. Spotřebitel se rovněž může obrátit na ERÚ, kde mu poradí a pomohou.

(ici, čtk)

Související články

Zanechte komentář

Please enter your comment!
Please enter your name here

- Advertisement -

Poslední zprávy