Globální nařízení společnosti Airbus o okamžité aktualizaci softwaru u 6000 letadel rodiny A320 vyvolalo celosvětové pobouření, avšak odhalilo technické riziko, o kterém se jen zřídka diskutuje: vliv intenzivního slunečního záření na palubní elektroniku. Ale jak může jev, který se odehrává 150 milionů kilometrů daleko, způsobit poruchy v moderním letadle?
V noci 29. listopadu a ráno 30. listopadu byly na Slunci poprvé po téměř dvou týdnech zaznamenány tři silné sluneční erupce třídy M, uvedl telegramový kanál Laboratoře sluneční astronomie Ústavu kosmického výzkumu Ruské akademie věd. Jak vědci poznamenali, od 1:00 moskevského času se sluneční aktivita prudce zvýšila a poprvé od 16. listopadu dosáhla magnitudy M. Nejsilnější erupce měla magnitudu 1:24 a byla klasifikována jako M5.9, což představuje 59 % prahové hodnoty pro nejsilnější třídu X. Odborníci poznamenávají, že podobnou událost očekávali den předtím, ale ve skutečnosti trvalo Slunci více než 12 hodin, než projevilo tak výraznou aktivitu. Navíc se erupce v současnosti vyvíjí mírněji než před třemi týdny, kdy Slunce téměř okamžitě generovalo nejsilnější erupce třídy X a spustilo na Zemi silné magnetické bouře. Podle pracovníků laboratoře se »hlavní aktéři« předchozího období aktivity, velké sluneční oblasti, stále nacházejí na odvrácené straně Slunce. Méně významné útvary se v současné době blíží k Zemi, což dává důvod k opatrnému optimismu a klidnému pozorování procesu v příštích dvou až třech dnech.
Vědci však zdůrazňují, že toto období klidu by mohlo rychle skončit, až se na viditelné straně Slunce objeví významné magnetické formace. Magnetické smyčky, pravděpodobně patřící do aktivní oblasti 4274, již byly detekovány za okrajem Slunce a jejich výskyt slibuje novou vlnu vzplanutí v blízké budoucnosti. Připomeňme si, že včera vědci varovali , že Slunce by se mohlo otočit k Zemi, což by mohlo vést ke zvýšení počtu silných vzplanutí.

Co znamená intenzivní sluneční záření pro letectví?
Země je neustále bombardována různými formami slunečního záření, které má různý charakter:
Sluneční erupce – jsou náhlé výbuchy energie.
Koronální výrony hmoty na Slunci (CME) – jsou obrovské výrony nabitých částic.
Kosmické záření – představují superenergetické částice z vesmíru.
Normálně zemská magnetosféra chrání většinu populace před kosmickým zářením. Ale ve vysokých nadmořských výškách během silných slunečních událostí, nebo na místech se slabým magnetickým polem je tato ochrana výrazně snížena. Právě tam létají letadla.
Proč jsou letadla zranitelná? Moderní letadla se téměř výhradně spoléhají na digitální systémy: navigace, řízení motoru, řízení křídla a letové plochy, indikace přístrojů, senzory, autopilota a GPS. To vše se děje pomocí mikroprocesorů. Když vysoce energetická sluneční nebo kosmická částice narazí na čip, může to způsobit jev známý jako Single-Event Upset (SEU).
Jediná elektromagnetická částice může způsobit: převrácení bitů (z 1 se stane 0 nebo naopak), dočasné poškození dat, nesprávný vstup do kritického subsystému a ve vzácných případech poruchu řídící jednotky letu
Tyto chyby jsou obvykle dočasné, ale když se vyskytnou v řídicích jednotkách (jako je ELAC nebo FAC v Airbusu), musí být ošetřeny s absolutní přesností.
Proč jsou moderní letadla citlivější?
Technologický pokrok nabízí bezpečnost, ale také zvyšuje složitost: Letecké systémy jsou nyní plně digitální. Mikroprocesory se zmenšují, a proto jsou citlivější na záření. Automatizace zvýšila závislost na přesných datech. Letadla setrvávají po mnoho hodin ve výškách se zvýšeným kosmickým zářením. Ale když je zjištěna zranitelnost – i když je vzácná – jsou výrobci povinni okamžitě zasáhnout.
A proč teď?
Slunce se řídí 11letým cyklem. Sluneční cyklus je nyní na svém vrcholu a způsobuje: více slunečních erupcí, silnější radiační bouře a zvýšené kosmické záření v horních vrstvách atmosféry. To zvyšuje pravděpodobnost rušení nejen v letadlech, ale také v satelitech, GPS, elektrických sítích a telekomunikacích. Proto je komerční letectví zůstává extrémně bezpečné.
Příklad bývalého pilota Qantasu
Dr. Ian Getley, bývalý kapitán Qantasu a držitel doktorátu z vesmírného záření, vysvětluje BBC, že výrony koronální hmoty (CME) patří mezi nejnebezpečnější jevy. Když CME vysílá plazmu a nabité částice směrem k Zemi, vytvářejí v horních vrstvách atmosféry ještě více nabitých částic, což může ovlivnit elektronické systémy ve výšce nad 8,5 km a tak přímo ovlivnit bezpečnost letů. Proto i ta opatření leteckých společností, které mnozí nedokáží pochopit.
(is)
