Informační a komunikační technologie využívají stále více i senioři

Internet používalo ve druhém čtvrtletí letošního roku devět z deseti obyvatel Česka starších 16 let. Tři čtvrtiny z nich ho využívaly k obsluze internetového bankovnictví a sledování videí a dvě třetiny k nakupování. Vyplývá to z údajů zveřejněných v redakčním článku časopisu Českého statistického úřadu Statistika&My.

Podíl uživatelů internetu se letos podle něj v Česku vyšplhal na 88 procent, což představuje téměř 7,6 milionu osob starších 16 let. Zatímco lidé do 55 let používali internet téměř všichni (99 %), u starších ročníků nebylo používání internetu samozřejmostí. Ve skupině lidí starších 65 let bylo online 57 % osob, meziročně o pět procentních bodů více. Internetové bankovnictví používalo 77 % osob starších 16 let, přičemž podíl těchto uživatelů starších 65 let vzrostl meziročně z 33 na 41 %.

Počítač používalo loni 83 % českých domácností a v 89 % domácností se lidé připojovali na internet. Chytrou televizi vlastnila přibližně polovina domácností. »Zařízení internetu věcí, mezi které zahrnujeme chytré domácí spotřebiče, chytrá bezpečnostní zařízení a chytrá zařízení na ovládání spotřeby energií, používalo 20 % českých domácností. Nejvyšší nárůst byl zaznamenán v kategorii domácích spotřebičů, které používá již 15 % domácností,« uvedla Lenka Weichetová z odboru statistik rozvoje společnosti ČSÚ.

Videa na internetu sledují tři čtvrtiny populace. Více než dvě třetiny lidí se na ně dívají na stránkách určených ke sdílení obsahu, jako jsou sociální sítě nebo Youtube. »Již několik let po sobě také zaznamenáváme velký nárůst sledování placených videí přes streamovací služby. Videa od tohoto typu poskytovatelů sledovalo v roce 2024 celkem 42 % osob. Za poslední dva roky vzrostl podíl předplatitelů na dvojnásobek,« sdělila Eva Myšková Skarlandtová z odboru statistik rozvoje společnosti ČSÚ.

Online formuláře na webových stránkách veřejné správy vyplnilo 21 % osob a dalších 22 % osob mělo zájem v případě potřeby komunikovat se státem online. Naopak 37 % osob preferovalo řešit záležitosti osobně na úřadech, přestože internet na jiné věci používají. Pro 15 % osob nepřipadalo vyplnění formulářů online v úvahu, protože nepoužívají internet nebo mají pouze omezené dovednosti pro práci s internetem. Zatímco mladší lidé preferovali online komunikaci, starší dávali přednost osobním návštěvám úřadů, uvádějí statistici.

(ici)

Související články

2 KOMENTÁŘŮ

  1. Spíše je to tak, že je k tomu bankovní průmysl donutil.. Pomalými krůčky a zpoplatněním všeho na pobočkách

Zanechte komentář

Please enter your comment!
Please enter your name here

- Advertisement -

Poslední zprávy