Online třídní schůzky, rezervace míst v kroužcích, ve volitelných předmětech, konzultační hodiny přes sítě – to jsou digitální nástroje, které do škol přinesla pandemie. Využití online systémů nyní řada škol oceňuje. Spousta z nich ale musela z důvodu nedostatku financí a proškolených pedagogů od moderních nástrojů upustit.
Na více než měsíc uzavřel koronavir na jaře roku 2020 všechny české školy. Jejich ředitelům nezbylo než hledat alternativy, jak v provozu škol pokračovat – výuka přes webkameru, třídní schůzky jako skupinový call nebo kroužky v aktuálním čase po síti se staly běžnou součástí vzdělávání. U některých online nástrojů školy už zůstaly. »Pandemie zásadně urychlila proces digitalizace ve školství. Učitelé museli ze dne na den přejít na zcela jiný způsob fungování. Školy hromadně přecházely na online nástroje pro výuku i komunikaci. Zpětně vnímám toto období z pohledu pedagoga spíše pozitivně, protože školy musely na nastalou situaci reagovat a velká část škol si některé z těchto nástrojů zachovala i po skončení pandemie, dodnes je využívají při výuce nebo pro komunikaci s rodiči žáků. Stejně pozitivní vliv to mělo nakonec i pro žáky, protože i oni získali zkušenosti s online komunikací a obecně v práci s počítačem. Digitalizace, která se dříve rozvíjela jen pozvolna, se stala nutností pro zachování výuky,« řekl Pavel Ivon, středoškolský pedagog a spoluzakladatel rezervačního systému Reservando.
Pandemie měla trvalý dopad zejména na způsob, jakým školy komunikují s rodiči. Velká část škol totiž zůstala u online setkávání. »Online třídní schůzky, individuální konzultace a další formy online komunikace se ukázaly jako velmi efektivní. Mnoho škol zjistilo, že online konzultace nejen šetří čas, ale také zvyšují dostupnost a flexibilitu komunikace. Rezervační systémy pro schůzky učitelů s rodiči umožnily snadné plánování termínů a vylepšily přehlednost školních akcí,« dodal Ivon.
S návratem žáků do lavic se ale řada škol vrátila k původním »pořádkům«. »Podle našich odhadů nějakým způsobem zůstalo u digitálních novinek přibližně 60 procent škol. Tyto školy nadále využívají technologie, jako jsou online konzultace, rezervační systémy a e-learningové platformy. Část škol ale po skončení pandemie od těchto technologií ustoupila a vrátila se k původním stylům komunikace,« popsal Ondřej Šibrava, středoškolský pedagog a spoluzakladatel rezervačního systému Reservando. Ten aktuálně využívá 294 škol napříč Českem.
Jedním z hlavních důvodů, proč školy online nástroje zase opustily, je nedostatek financí. České školství je dlouhodobě podfinancované, v rozpočtu ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy chybí přes 50 miliard korun. »Digitalizace školství čelí mnoha výzvám. Na jedné straně školy, které mají technickou a finanční podporu, digitalizaci úspěšně zavádějí a vidí její přínosy. Na straně druhé jsou školy, které se potýkají s nedostatečným vybavením a nedostatkem školení pro učitele,« uvedl Ivon.
Dalším problémem je zkostnatělý školský systém, ve kterém jen málo učitelů novinky vítá s nadšením. »Průměrný věk pedagogů v Česku je kolem 47 let a nalákat mladou generaci do školství je čím dál složitější. Velkým problémem je tak často konzervativní přístup pedagogů k technologiím. Učitelé, kteří nemají dostatek času a školení, mohou mít pocit, že digitalizace je spíše břemenem než pomocí. V takovém případě záleží na vedení školy, zda je schopno takové učitele motivovat, aby se změnám přizpůsobili, dokázali možnosti digitalizace využít a posunout tak svou výuku dál,« přiblížil Šibrava.
Digitalizace školství je podle pedagogů a vývojářů zásadním krokem k modernímu vzdělávání – učitelům šetří čas a žáky učí dovednosti potřebné pro trh práce. »Digitalizace je nepochybně klíčová pro budoucnost vzdělávání, protože umožňuje školám nejen zefektivnit každodenní procesy, ale také připravit studenty na digitální svět. Zavedení online nástrojů do výuky i dalšího provozu školy je způsob, jak učitelům usnadnit práci a zlepšit možnosti komunikace mezi školou a rodiči. Školy, které na tyto nové trendy nepřistoupí, budou s ostatními školami ztrácet krok, což bude mít dříve či později vliv na kvalitu výuky. Mimo jiné, pokud se nebudou žáci připravovat v oblasti digitálních technologií, budou mít nevýhodu oproti svým vrstevníkům při navazujícím studiu nebo na trhu práce,« uzavřel Ivon.
(za)