Decathlon roste spolu s čínským sportovním trhem již přes dvě desetiletí

V roce 2003 otevřel francouzský sportovní prodejce svůj první obchod v Asii v čínské Šanghaji. Tento model »sportovního supermarketu« byl mezi mezinárodními sportovními značkami, které se pustily na čínský trh, zcela »netradiční«.

Po 21 letech, souběžně s mohutným růstem čínského sportovního průmyslu, otevřela tato francouzská značka v Číně téměř 200 obchodů. Díky nedávnému rozmachu zimních sportů a outdoorových aktivit se stala obzvláště populární mezi milovníky městských sportů, přičemž některé žhavé položky se vyprodaly v okamžiku, kdy se objevily na pultech.

Touto společností je Decathlon.

V roce 2024 Decathlon představil novou identitu značky a novou globální strategii. I přes četné změny a inovace zůstává odhodlání společnosti prohlubovat v Číně své pozice a neochvějně usilovat o vzájemný růst.

V roce, kdy zároveň uplynulo 60 let od navázání diplomatických vztahů mezi Čínou a Francií, řekla globální generální ředitelka společnosti Decathlonu Barbara Martin Coppolová v nedávném exkluzivním rozhovoru pro agenturu Xinhua, že společnost bude »v Číně, pro Čínu«.

Barbara Martin Coppolová, globální generální ředitelka společnosti Decathlon, poskytla exkluzivní rozhovor agentuře Xinhua. FOTO – Xinhua/Xiao Yazhuo

Z Lille až na celonárodní působnost: vývoj sportovního supermarketu

V roce 1975 přišel pětatřicetiletý sportovní nadšenec Michel Leclercq s nápadem otevřít velké obchodní centrum, kde by se prodávalo pouze sportovní zboží, od fotbalu přes basketbal, cyklistiku až po běh, a kde by sportovní nadšenci mohli najít potřebné vybavení za rozumné ceny.

Zakladatelský tým společnosti Decathlon. FOTO – Xinhua

Veden touto myšlenkou vytvořil spolu s dalšími šesti partnery, kteří milují sport, tým startupistů. Následujícího roku se v Englosu na předměstí Lille zrodil jejich první »sportovní supermarket«, který dostal název Decathlon, aby zdůraznil široký sortiment prodávaných výrobků.

Otevření prvního sportovního supermarketu na předměstí Lille. FOTO – Xinhua

Za pouhých deset let se tento nový model maloobchodního prodeje sportovních výrobků stal ve Francii velmi úspěšným. Jejich prodejny, obvykle umístěné v samostatných budovách připomínajících sklady, se vyznačovaly velmi jednoduchým designem regálů a vystavováním výrobků podle druhu sportu. Tyto »sportovní supermarkety« začaly pronikat do každodenního života běžných Francouzů.

Coppolová, která je přibližně stejně stará jako společnost Decathlon, s výrobky Decathlon vyrůstala.

»Jsem napůl Francouzka a napůl Španělka. S výrobky Decathlon jsem vyrůstala celý život. První výrobek, který si pamatuji, byl svetr Decathlon, velmi příjemný a měkký. Dlouho jsem si ho nechávala,« vzpomíná Coppolová. »Od té doby jsme celý život chodili do Decathlonu, když jsme jeli lyžovat. Kdysi jsem hrála volejbal a chodili jsme do Decathlonu. Byla to součást mého života.«

Zkušenost Coppolové je typická pro mnoho Francouzů, kde se mezi milovníky sportu postupně vytvořil společný názor: pro jakýkoli druh sportu najdete v Decathlonu potřebné vybavení.

Po desetiletích vývoje pokrývá nyní sortiment společnosti Decathlon více než 80 sportů, od tradičních sportů, jako je fotbal a basketbal, až po nové trendy, jako je skateboarding a sportovní lezení.

Aby společnost Decathlon vyhověla specifickým potřebám designu a vývoje různých sportů, strategicky založila designová a vývojová centra po celé zemi. Například cyklistické centrum zůstává v Lille; centrum pro horské a outdoorové sporty se nachází v alpských městech Sallanches a Passy; centrála pro vodní sporty sídlí v Hendaye, malém městě na pobřeží Atlantiku na jihozápadě Francie.

Vzhledem k tomu, že společnost Decathlon pokračovala ve svém globálním rozvoji, některá sportovní centra byla zřízena také v zahraničí, včetně designového centra pro badminton, které se v roce 2014 přestěhovalo z Francie do čínské Šanghaje.

Expanze v Číně: explozivní růst sportovního průmyslu

První maloobchodní prodejna společnosti Decathlon v Číně byla otevřena v roce 2003. Společnost Decathlon se však v Číně prosadila již v roce 1994, kdy zahájila své výrobní a zásobovací operace v Kantonu.

V devadesátých letech Čína právě úspěšně hostila Asijské hry v Pekingu a sportovní průmysl byl v počátcích. Při vstupu do 21. století, kdy se úspěšně konaly olympijské hry v Pekingu v roce 2008 a zimní olympijské hry v Pekingu v roce 2022, spolu s hospodářským rozmachem Číny, čínský sportovní průmysl rychle akceleroval. Společnost Decathlon, hluboce zakořeněná na čínském trhu po celá desetiletí, se na této vlně svezla a také pomohla tento rozmach podpořit.

»V Číně jsem byla se společností Decathlon i mnohokrát předtím. Jsem jejím fanouškem, Čínu miluji. Když jsem ji tehdy navštívila, udělalo to na mě velký dojem, je tu silné odhodlání strany a řekla bych i společnosti směřovat ke sportu,« řekla Coppolová.

Od otevření první prodejny v Šanghaji až po téměř 200 prodejen má Decathlon v Číně v současné době více než 10 000 zaměstnanců. Podle slov Coppolové se Čína stala jedním z nejdůležitějších trhů společnosti Decathlon.

»Čína je pro Decathlon jedním z nejvýznamnějších trhů, řekla bych, že je v první pětce na světě. Je velmi velký, a to nejen pro obchod, Čína je jedním z mála trhů na světě, který má veškeré možnosti, jako jsou průmyslové kapacity, logistické kapacity, designové kapacity výrobků a maloobchodní kapacity. Kromě země původu Francie je čínský trh Decathlonu prvním zahraničním trhem, který má kompletní průmyslový řetězec,« uvedla Coppolová.

Dílna společnosti Decathlon na montáž prototypů jízdních kol v čínském Su-čou. FOTO – Xinhua

Společnost Decathlon má výrobní a nákupní střediska ve 27 zemích a regionech po celém světě, přičemž více než 44 % jejích dodávek pochází z Číny. Z produktů prodávaných v Číně je 94,2 % vyrobeno v Číně a Coppolová uvedla, že cílem společnosti Decathlon je »zvýšit toto procento na 100 %«.

V roce 2015 vyhrál Peking soutěž o pořádání zimních olympijských her v roce 2022. V následujících letech, zejména kolem roku 2022, zaznamenal průmysl zimních sportů v Číně raketový růst. Spotřeba v oblasti zimních sportů se stala novým bodem růstu sportovního konzumu a společnost Decathlon využila této příležitosti a poskytla mnoha Číňanům jejich »první lyžařskou výbavu«.

»Společnost Decathlon vyvinula od prvopočátku fantastickou horskou nabídku. Francie má část Alp, a tak jsou Francouzi lyžaři a snowboardisté, milují sníh,« řekla Coppolová. »Vzhledem k silnému růstu v Číně se nabízí fantastická příležitost poskytovat služby a jít s tímto růstem v Číně ruku v ruce.«

Přestože od úspěšného pořádání zimních olympijských her uplynuly již více než dva roky, nadšení pro zimní sporty v Číně neustává. Během nedávné sněhové sezóny zaznamenaly výrobky společnosti Decathlon pro zimní sporty výrazný nárůst prodeje. Od začátku sněhové sezóny v říjnu 2023 dosáhl prodej lyžařských výrobků meziročního nárůstu téměř 100 %, což výrazně překonalo očekávání.

Decathlon hostí společenské akce pro zimní sezónu 2023-2024 v Národním centru alpského lyžování. FOTO – Xinhua

Výhled do budoucna: stát se vynikajícím příkladem čínsko-francouzské spolupráce

V době, kdy se Paříž připravuje na pořádání letošních olympijských her, bude společnost Decathlon sloužit jako oficiální sponzor a poskytne uniformy pro více než 40 000 dobrovolníků. Nedávno se ve slavné pařížské aréně Bercy konala velkolepá akce, na které společnost Decathlon představila novou identitu značky a novou globální strategii.

»Nové logo Decathlonu má silný symbolický význam. Zahrnuje značku se slovem a logo připomínající dráhu. Koncový bod ‚dráhy‘ lze interpretovat jako vrchol hory, plachtu, vlnu nebo dokonce tlukot srdce, který společně posouvá sport do nových výšin,« uvedla Coppolová.

Obchod Left Bank Store v Paříži, první obchod na světě, který používá nové logo, debutoval 12. března. FOTO – Xinhua

Podle Coppolové se nová strategie Decathlonu zaměří především na tři pilíře: zákaznickou zkušenost, udržitelnost a modernizaci, racionalizaci a digitalizaci celého řetězce. Praktické zkušenosti z čínského trhu mohou v těchto třech oblastech poskytnout důležité reference pro globální trh.

»Velký dojem na mě udělala digitalizace a dynamika země, zejména se mi líbí nové způsoby prodeje pomocí Douyin, Red Book a různé způsoby sociálního prodeje. A v Decathlonu jsem viděla, jak přímo komunikujeme se spotřebiteli a prodáváme v reálném čase. Byla jsem tím zcela unešena. Myslím, že se od Číny můžeme hodně naučit. Vrátili jsme se s mým týmem plní inspirace, ale také s pevnějším partnerstvím,« uvedla Coppolová, která měla před nástupem do Decathlonu na starosti digitální obchod ve společnosti IKEA.

V oblasti udržitelnosti je Čína příkladem i pro globální trh společnosti Decathlon.

»V roce 2023 se společnost Decathlon China spojila se 14 průmyslovými partnery a podepsala první dohody o spolupráci při nákupu zelené elektřiny, což představuje významný milník v úsilí společnosti Decathlon o snížení emisí uhlíku,« uvedla Coppolová s hrdostí při zmínce o tomto úspěchu na čínském trhu.

Kromě toho, že společnost Decathlon pokračuje v poskytování cenově výhodných sportovních produktů pro veřejnost, snaží se také proniknout do dalších profesionálních oblastí. V roce 2023 se společnost Decathlon oficiálně stala spolusponzorem cyklistického týmu AG2R. Od roku 2024 bude značka silniční cyklistiky Van Rysel společnosti Decathlon poskytovat týmu kompletní vybavení, včetně jízdních kol, přileb a brýlí. To znamená, že kola navržená a vyrobená společností Decathlon se objeví na etapách špičkových světových závodů, jako je Tour de France.

Interiér budovy Van Rysel. FOTO – Xinhua/Xiao Yazhuo

»V minulosti byly výrobky společnosti Decathlon považovány za výrobky pro začátečníky. Dnes má Decathlon technickou sílu, aby mohl navrhovat ty nejprofesionálnější výrobky pro vrcholové sportovce,« uvedla Coppolová. »V budoucnu plánuje společnost Decathlon uvést v Číně více špičkových sportovních výrobků, v Číně pro Čínu, aby lépe vyhovovaly potřebám čínských sportovních nadšenců.«

Coppolová stojí u historického milníku 60. výročí navázání diplomatických vztahů mezi Čínou a Francií a věří, že čínský trh se sportovním průmyslem má stále velký potenciál, a doufá, že společnost Decathlon může i nadále přispívat k budoucímu rozvoji čínského sportovního průmyslu a také z něj těžit.

»Je to velký milník a myslím, že je to jedinečná příležitost, jak vztahy ještě více posílit. Decathlon je francouzská společnost, která v Číně působí již desítky let. Myslím, že můžeme být jedinečným článkem pro vzájemné výměny, které posílí vztahy mezi oběma zeměmi. Můžeme nejen využít platformu pro sdílení inovací, ale také mít oboustranně výhodné obchodní vztahy,« uvedla Coppolová.

Při pohledu do budoucnosti Coppolová zdůraznila závazek společnosti Decathlon pokračovat v dlouhodobých investicích v Číně a vyjádřila naději, že »Decathlon bude brán jako symbol spolupráce a dlouhodobého partnerství« čínsko-francouzské spolupráce.

(Xinhua)

Související články

Zanechte komentář

Please enter your comment!
Please enter your name here

- Advertisement -

Poslední zprávy