V malebném venkovském městečku Biatorbagy nedaleko Budapešti vyčnívá vozidlo Tibora Soregiho více než jiné. Je jedním z prvních Maďarů, kteří si pořídili nejmodernější elektromobil čínské výroby.
Ačkoli elektromobil není v Maďarsku žádnou novinkou, znak na přední části Soregiho nového vozu, alespoň prozatím, nemusí být mnoha místním obyvatelům povědomý.
Soregi však vlastní futuristický elektromobil čínské značky NIO a svůj vůz využívá ještě předtím, než se tento model začne v Maďarsku oficiálně prodávat.
Společnost NIO Power Europe založila v Biatorbagy svůj první zahraniční závod na výrobu nabíjecích stanic, který se rozkládá na úctyhodné ploše 10 000 metrů čtverečních. Soregi působí jako vedoucí tohoto závodu.
V nedávném rozhovoru pro agenturu Xinhua se tento manažer pochvalně vyjádřil o řadě nových elektromobilů NIO i o nejmodernější technologii výměnných baterií.
Na rozdíl od jiných výrobců elektromobilů se elektromobily NIO liší v přístupu k dobíjení. Společnost nabízí dobíjecí stanice, které umožňují majitelům vozidel vyměnit vyčerpané baterie automaticky prostřednictvím plně automatizovaného systému. V současné době provozuje více než 2300 těchto stanic pro výměnu baterií po celém světě.
Závod NIO Power Europe, který slouží jako evropské centrum společnosti NIO pro výrobu, služby a výzkum a vývoj nových elektrotechnologií, uvedl v září 2022 do provozu svou první stanici pro výměnu baterií. Od té doby NIO v Maďarsku vytvořilo centrum, které přispívá k místnímu hospodářskému rozvoji a technologickým inovacím.
Snaha o růst prostřednictvím integrace a inovací
Soregi uvedl, že společnost NIO je odhodlána integrovat se do evropského ekosystému udržitelnosti a přizpůsobit se cílům zeleného přechodu kontinentu. Evropská unie zakáže od roku 2035 prodej vozidel se spalovacím motorem, což zvýší potřebu udržitelných automobilových řešení.
Maďarská pobočka společnosti NIO zaměstnává téměř 100 místních odborníků a v březnu 2023 byla oceněna Maďarskou agenturou pro podporu investic (HIPA) cenou za inovativní investice do produktů.
Soregi dnes dohlíží na rušnou výrobní linku v závodě. Zařízení, které je schopno vyrábět devět výměníkových stanic současně, se vyznačuje efektivitou a technologickým pokrokem.
Stanice pro výměnu baterií jsou jako malé kabiny, do kterých se snadno vejde plnohodnotné SUV, vysvětlil Soregi. »Jednou z výhod této továrny je jeřábový systém instalovaný na stropě, který usnadňuje přesun těžkých dílů z různých míst.«
Tento praktický přístup k inovacím dále doplňuje roli továrny při snižování logistických nákladů a zefektivnění dodavatelského řetězce společnosti NIO, uvedl Soregi.
Čang Chuej, viceprezident společnosti NIO Europe, zdůraznil integrační strategii společnosti. »Náš přístup se důsledně zaměřuje na podporu místních dodavatelů a integraci místního dodavatelského řetězce.«
Uvedl, že továrna v Maďarsku představuje standardní specifikaci pro »jednotné globální uspořádání a místní provoz« společnosti NIO. »Zlepšuje zkušenosti evropských uživatelů a vybavuje nás strategickými vůdčími schopnostmi pro další zahraniční výrobu do budoucna.«
Szabolcs Zvara, maďarský odborník na automobilový průmysl, ocenil příchod čínských značek do Evropy. »Čínské elektromobily, jako jsou NIO, BYD a MG, nejen zaplňují mezery na trhu, ale díky inovativním technologiím a konkurenceschopným cenám také nově definují prostředí evropského automobilového průmyslu.«
Pochválil průkopnickou technologii výměny baterií společnosti NIO, která vyrábí vysoce kvalitní baterie s nižšími náklady, což následně zvyšuje dostupnost elektromobilů.
Šéf HIPA Istvan Joo uvedl, že Maďarsko jako »propojovací stát« mezi východními a západními technologiemi usiluje o prohloubení hospodářských vazeb s Východem, zejména s Čínou.
»Čína reprezentuje nejmodernější technologie, takže počítáme s dalšími čínskými investicemi,« řekl Joo.
(Xinhua)