Čína je na nejlepší cestě stát se světovým lídrem ve vývozu vozidel na nové energie (NEV), což podtrhuje její soustavný růst výroby, vývozu a potenciálu spotřeby.
V první polovině roku 2023 dosáhl prodej vozidel NEV vyrobených v Číně 3,65 milionu kusů, což představuje více než 60 % celosvětového trhu NEV, uvedl 5. srpna generální tajemník Čínské asociace osobních automobilů Cchuej Tung-šu.
V posledních dvou letech vykazuje čínský trh s automobily silný růst. Významným katalyzátorem tohoto růstu je výrazný nárůst vývozu vozidel NEV, uvedl Cchuej.
Příkladem může být molo Waigaoqiao Haitong, jeden z největších čínských terminálů pro vývoz automobilů.
»Od začátku letošního roku je terminál v plném provozu,« řekl Liou Ťie-tao, pracovník provozního oddělení mezinárodního automobilového terminálu Waigaoqiao Haitong. »V jeden z nejrušnějších dnů odtud bylo vyvezeno více než 9 900 vozidel a téměř polovina z nich jsou vozidla s novou energií.«
Podle údajů šanghajské celní správy zaznamenal vývoz osobních elektrických vozidel ze Šanghaje v prvních pěti měsících roku 2023 meziroční nárůst o 152,9 %.
Podle údajů Generální celní správy se vývoz vozidel z Číny v prvním čtvrtletí roku 2023 v celostátním měřítku vyšplhal na přibližně 1,07 milionu kusů. V tomto období tvořil čínský vývoz vozidel NEV téměř 45 % celkového vývozu automobilů, což činilo přibližně 9,55 miliardy amerických dolarů.
Silná dynamika růstu čínského vývozu automobilů bude pokračovat až do konce roku 2023, uvedl Cui. Tato trvalá expanze ukazuje, že Čína se stává globální velmocí v automobilovém průmyslu.
Za prudkým růstem vývozu
Čínské automobilky v posledních letech výrazně investovaly do výzkumu a vývoje, což vedlo k výrobě vysoce kvalitních vozidel, která se nyní vyrovnají svým mezinárodním protějškům. Do této kategorie patří zejména vozidla NEV.
V první polovině roku 2023 vzrostla výroba vozů NEV oproti předchozímu roku o více než 42 % a přinesla téměř 3,79 milionu kusů. Odpovídajícím způsobem vzrostl prodej NEV o 44 procent a dosáhl téměř 3,75 milionu kusů, jak ukázaly údaje Čínské asociace výrobců automobilů.
V roce 2022 si Čína již osmým rokem po sobě udržela dominantní postavení ve výrobě a prodeji NEV, což lze přičíst inovativním postupům, které probíhají v rámci inteligentních továren na NEV.
V montážní dílně pro vozidla na novou energii ve městě Čchang-čou v provincii Ťiang-su pečlivě spolupracují stovky průmyslových robotů, jejichž mechanické paže se bez ustání lopotí ve výrobě.
Není to však jen tradiční automatizace, která tyto procesy pohání. V zákulisí pečlivě dohlížejí na každý aspekt výrobní linky neviditelné algoritmy vidění umělé inteligence a systémy včasného varování před kvalitou.
Stejně jako montážní dílna NEV v Čchang-čou jsou podobná zařízení rozšířená po celé Číně, pokrývají regiony jako Če-ťiang, S‘-čchuan a Fu-ťien. Tyto regiony zahájily strategická opatření k urychlení růstu automobilového průmyslu na nové energie.
Například provincie Če-ťiang vypracovala plán pro nadcházející roky. Očekává se, že do roku 2025 přesáhne roční produkce NEV 1,2 milionu kusů, což bude představovat více než 60 % celkové výroby automobilů v provincii. Do téhož roku bude také na veřejných místech instalováno více než 100 000 nabíjecích jednotek.
Odolný domácí trh s novými vozidly
Vozy NEV jsou mezi čínskými spotřebiteli stále oblíbenější. V roce 2022 připadalo v Číně na 1000 obyvatel 226 vozidel. Podle výkonného viceprezidenta Čínské asociace výrobců automobilů Fu Bingfenga mnoho rodin stále nevlastní automobil, a proto je zde prostor pro růst automobilového trhu.
Fu také poznamenal, že ve venkovských oblastech se očekává rychlejší růst trhu, a předpověděl, že počet vozidel na 1 000 obyvatel by se v budoucnu mohl vyšplhat až na 400.
V posledních několika letech Čína zavedla politiky na podporu výstavby a údržby dobíjecí infrastruktury ve venkovských oblastech a také na podporu nákupu a používání vozidel na novou energii.
K dalším opatřením patří zefektivnění procesu registrace transakcí s ojetými automobily v různých provinciích a také výstavba nabíjecích pilotů a parkovacích míst pro nové energetické vozy.
Jak poznamenal Liou Kche-sin, vedoucí výzkumný pracovník China Automotive Strategy and Policy Research Center, čínská vozidla NEV si získávají přízeň spotřebitelů také díky svému inovativnímu designu a cenové výhodnosti. Pro mladší spotřebitele se faktory, jako je estetika, personalizace a technologická vyspělost, staly klíčovými při ovlivňování jejich rozhodování při nákupu automobilu.
(pr)