V Česku loni přibylo 194 000 vozidel se sjednaným povinným pojištěním odpovědnosti z provozu vozidla. Celkem tak má takzvané povinné ručení 9,053 milionu vozidel, vyplývá z aktuálních dat České kanceláře pojistitelů (ČKP). Nepojištěných vozidel je podle jejích dřívějších odhadů v ČR asi 160 000.
»Počet pojištěných vozidel s platným povinným ručením za celý rok 2022 roste tempem o 2,2 procenta, respektive o 193.621 vozidel, což je v celoročním srovnání růstu počtu pojištěných vozidel výrazně méně než v roce 2021 i než během posledních dvou předcovidových let 2018 a 2019,« řekl pojistný matematik kanceláře Petr Jedlička.
V roce 2021 se počet pojištěných vozidel zvýšil o 283 750, v roce 2019 o 265 276 a v roce 2018 o 308 301 vozidel. Snížená produkce nových automobilů během covidu a růst jejich ceny se tak se zpožděním začíná projevovat na celkových přírůstcích pojištěných vozidel, uvedl Jedlička.
Škody v rámci povinného ručení podle ČKP opět významně rostou, a to především v souvislosti s eskalací cen za opravy vozidel. Průměrná majetková škoda ke konci loňského září vzrostla meziročně o 17,1 procenta.
To je spojené s aktuální situací vysoké inflace, na růst závazků působí i dlouhodobé postupné navyšování odškodnění za zdravotní následky, které pojišťovny odškodňují někdy i desítky let, upozornil Jedlička.
ČKP hradí prostřednictvím garančního fondu, kam přispívají pojišťovny z vybraného pojistného na povinném ručení, částky, které se jí nepodaří získat od nepojištěných viníků nehod.
Povinné ručení v ČR poskytuje 12 pojišťoven. Většina z nich sazby stanovuje podle věku a místa bydliště řidiče, stáří vozidla, objemu a výkonu motoru, počtu ujetých kilometrů a dalších kritérií. Pořízení povinného ručení je ze zákona povinné pro všechny majitele vozidel. Musí je mít každý dopravní prostředek, kterému byla přidělena registrační značka nebo technický průkaz.
(jb, čtk)