Středočeský kraj plánuje v příštím roce přistoupit ke zdražování jízdného z důvodu růstu nákladů na elektřinu a paliva. První změny mají platit v dubnu, na konci listopadu je budou schvalovat ještě středočeští zastupitelé. Nejvíc má zdražit krátkodobé jednorázové jízdné, patnáctiminutová jízdenka má stát 20 korun místo současných 14, časové kupony zdraží o pět procent.
Hejtmanství by zdražením mělo do konce příštího roku získat 175 milionů. Letošní náklady kraje na veřejnou dopravu budou přibližně čtyři miliardy korun, příští rok podle předpokladů stoupnou zhruba o 750 milionů, řekl náměstek hejtmanky pro veřejnou dopravu Petr Borecký (STAN).
Veřejnou dopravu ve středních Čechách denně využívá přibližně 300 000 cestujících, z toho menšina má předplacené kupony, které nyní nepodraží ani o výši inflace. »Snažíme se lidi motivovat k tomu, aby si kupovali časové kupony,« uvedl Borecký a dodal, že příjmy z předplatného z kuponů jsou stabilnější. Jejich využívání umožňuje lepší správu celého systému a v neposlední řadě zajišťují také rychlejší odbavení cestujících.
Nový systém časového tarifu
Od září bude podle současných plánů vedení kraje platit v regionu časový tarif, jeho nastavení hejtmanství nyní ještě propočítává. Cílem je zjednodušení pro cestující i pro správu veřejné dopravy. Lidé by také mohli být podle Boreckého motivováni, aby nepoužívali pro část cesty osobní auta. Systém bude i spravedlivější, protože v některých místech kraje se na krátkých úsecích projíždí několika pásmy a jinde naopak pouze jedním, i když jízda trvá na minuty stejně.
V roce 2034 se výdaje kraje na dopravní obslužnost mohou podle Boreckého dostat až k 7,3 miliardy korun ročně. Proto bude podle něj třeba kromě zvýšení jízdného i větší podpora státu a také změna systému rozpočtového určení daní, který určuje, jaký podíl a podle jakých kritérií z vybraných daní regiony získají. Některé kraje dostávají podle náměstka více peněz na obyvatele než Středočeský kraj.
(jb, čtk)