Dvě třetiny lidí se bojí zdražování, e-shopy očekávají výrazné omezení nákupů

Více než dvě třetiny českých e-shopů očekávají, že jejich zákazníci kvůli vysoké inflaci omezí své nákupy. Pětina obchodů si dokonce myslí, že tento pokles bude výrazný. Většina lidí se pak bojí nárůstu cen v nadcházejících třech měsících, zejména u bydlení, potravin a dopravy. Vyplývá to z průzkumu agentury Ipsos pro Twisto.

Mírné omezení nákupů očekává 49 procent internetových obchodů, s výrazným omezením počítá 22 procent e-shopů. Pouze devět procent si myslí, že Češi své nákupní návyky v aktuální krizi nijak nezmění. Sedm procent obchodů se dokonce domnívá, že Češi své nákupy mírně zvýší, šest procent pak očekává rovnou výrazné navýšení poptávky.

»Česká e-commerce si stále drží svůj skokový nárůst z předchozích let a vzhledem k tomu, že se online nákupy staly každodenní součástí našich životů, očekávám, že se obraty e-commerce budou pohybovat na podobné úrovni i v příštích letech,« uvedl generální ředitel Mastercard pro ČR a Slovensko Michal Čarný.

Chování zákazníků mohou ovlivnit obavy z krize

Růstu nákladů na bydlení se nyní bojí 96 procent Čechů, zdražení potravin očekává 92 procent lidí, v případě dopravy je to 87 procent, stejně jako u ubytování. Zhruba čtyři pětiny dotázaných se pak obávají toho, že se zvednou náklady na zdravotní péči a tři čtvrtiny očekávají růst nákladů na vzdělávání.

Momentálně nakupuje čtvrtina lidí minimálně jednou týdně online. Ženy častěji než muži nakupují přes internet oblečení, obuv, kosmetiku, drogerii a léky. Muži naopak více pořizují elektroniku a domácí spotřebiče.

Lidé se naučili platit kartou

V době pandemie covidu řada lidí změnila své nákupní návyky. Třetina zákazníků například vyzkoušela novou platební metodu, nejčastěji šlo o první platbu kartou. Aktuálně je to nejčastěji využívaný způsob placení. Platby kartou vedou i při dobírce, kterou stále využívá 58 procent zákazníků.

Platby kartou online nebo metodou GooglePay či Apple Pay už vyzkoušela více než polovina lidí, další o tom ve větší míře neuvažují. Jejich potenciál je tak už téměř nasycen. »Odložené platby a nákup na třetiny jsou opačným příkladem. Tyto platební metody zatím vyzkoušelo málo lidí, vykazují ale největší potenciál pro budoucí využití,« uvedli autoři průzkumu.

Během pandemie se proto zdvojnásobil počet e-shopů, které odloženou platbu po vyzkoušení svým zákazníkům nabízí. Aktuálně jich je 13 procent, ale dalších 18 procent zvažuje tuto metodu zařadit.

(jb, čtk)

Související články

Zanechte komentář

Please enter your comment!
Please enter your name here

- Advertisement -

Poslední zprávy