AKTUALIZOVÁNO
Hasiči se blíží k uhašení požáru v Českém Švýcarsku, kde hoří třináctým dnem. Zbývá jim necelých 400 hektarů z původních 1060 hektarů. Opětovně jim s hašením vedle dalších strojů pomáhají dvě italská letadla Canadair, která pojmou až 6000 litrů vody a nahradí dvě letadla vracející se do Švédska.
Původně hasiči likvidaci ohně předpokládali dnes, kvůli horku a nedostatku dešťů to podle jejich ředitele Vladimíra Vlčka ale nebude a termín jejího vyhlášení zatím není jasný. Poté se budou moci vrátit domů i lidé z evakuovaného Hřenska a jeho částí Mezné a Mezní Louky. V likvidaci požáru zatím pokračují i hasiči v sousedním Saském Švýcarsku.
Ministryně životního prostředí Anna Hubáčková (za KDU-ČSL) uvedla, že ministerstvo i jeho příspěvková organizace národní park České Švýcarsko se nyní musí připravit na převzetí zasaženého území. Podle ní je cílem zabezpečit ho tak, aby bylo po zpřístupnění pro obyvatele a turisty bezpečné. S obcemi nejen v Českém Švýcarsku, ale ve všech parcích chce probrat prevenci vzniku požárů. Podle ní nebyl národní park na tak velký požár připraven.
Zmírnění dopadů požáru se věnuje i ministerstvo pro místní rozvoj zpracovává k tomu analýzu. Podle ministra Ivana Bartoše (Piráti) by jeho úřad mohl na obnovu poničeného veřejného majetku či infrastruktury cestovního ruchu zpočátku vytvořit program v řádu sto milionů korun a z evropských fondů by se dalo spolufinancovat pořízení speciálního hasicího letadla. Podle ředitele odboru pro Integrovaný regionální operační program (IROP) Rostislava Mazala se v minulosti z evropských fondů spolufinancoval nákup dvou vrtulníků pro policii. Katalogová cena jednoho takového speciálního letadla na hašení je 35 milionů eur (859 milionů Kč).
Místo zásahu mají hasiči podle Vlčka nyní rozděleno na čtyři sektory, z toho jeden mají připraven k předání národnímu parku. Nejblíže předání je podle něj oblast u obce Janov. Na dalších třech sektorech pokračují hasební práce. Nicméně i po ukončení zásahu budou muset záchranné složky na místě dál asistovat.
Podle dopoledních informací mluvčího hasičů Martina Kavky se hasiči dnes soustředí na oblast u Pravčické brány a Bouřňáku, kde jim činí problém podloží, které jde obtížně uhasit. Jedno ze skrytých ohnisek se v noci rozhořelo nad Hřenskem, z větší části ho ale uhasili.
Hasiči při zásahu opět využívají taktiku tzv. vláčku, při které pět vrtulníků létá za sebou a shazuje vodu na jedno místo, tedy ve větším množství. Naopak slanění lezců z vrtulníků na průzkum skrytých ohnisek v těžko přístupném terénu v okolí Pravčické brány se nevydařilo, helikoptéra ohniska rozdmýchávala. Dnes se tam mají lezci zkoušet dostat ze země, aby proklestili cestu a případně tam vytvořili čerpací stanoviště pro helikoptéry.
Také pro hasiče v německém národním parku Saské Švýcarsko představují problém skrytá ohniska, která jsou zdrojem řady nových požárů. »Ty se však zatím podařilo vždy uhasit,« uvedla představitelka okresu Saské Švýcarsko-Východní Krušnohoří Yamina Benamaraová. Plameny tam nyní neohrožují žádné obytné oblasti, proto se nechystá evakuace lidí.
Velkou zátěží pro hasiče na obou stranách hranice jsou současné tropické teploty, kvůli kterým se mimo jiné musí častěji střídat. V Českém Švýcarsku jich proto zůstává zhruba 1000. Zranění utrpělo při hašení 87 českých hasičů, většina byla zraněna lehce.
Letadla hodně pomáhají
V Českém Švýcarsku italská letadla zasahovala už minulý týden ve čtvrtek a podle hasičů byla výraznou pomocí. Pak se vrátila do Itálie, kde také vypukl požár. »Požádali jsme o pomoc a Itálie nám opět letadla nabídla,« uvedl Kavka. Zda se podařilo všechna ohniska v Itálii uhasit, není jasné. Stále tam však hrozí riziko vzniku dalších požárů. Mluvčí doplnil, že letouny budou v Českém Švýcarsku zasahovat tak dlouho, jak bude potřeba.
Italská letadla po jejich odletu před týdnem nahradily letouny ze Švédska, které také nabírají vodu přímo z vodní hladiny. Uzavřeno tak od minulého týdne zůstává jezero Milada u Ústí nad Labem, kde vodu nejprve čerpaly italské speciály a teď ji tam čerpala švédská letadla. Stroje Air Tractor ze Švédska, které dnes odlétají, dokážou pojmout 3000 litrů vody, tedy o polovinu méně než letouny Canadair.
U rozsáhlého požáru v národním parku České Švýcarsko zasahuje také několik helikoptér, dvě policejní, dvě armádní a dvě ze Slovenska. S hašením pomáhal i vrtulník Black Hawk z Polska. Nasazeny jsou i české antonovy, ty ale například ve čtvrtek hasit nepomáhaly.
Na místě je už desátý den tým slovenských hasičů, aktivně se podílí na zásahu v rezervaci na Děčínsku. Kvůli přetrvávající potřebě hasičů ze Slovenska se tým vystřídá s další skupinou tuto sobotu. »Z české strany jsme byli zároveň požádáni o čtvrtou nádrž fireflex, kterou do zasažené lokality přivezou střídající hasiči,« uvedli slovenští hasiči na Facebooku. Kavka uvedl, že jeden ze slovenských vrtulníků v sobotu poletí na pravidelný servis, zasahovat bude dál slovenský Black Hawk.
Požár v národním parku zasáhl plochu o velikosti asi 1060 hektarů, hasičům se ji podařilo do čtvrtka zmenšit asi na 440 hektarů. Na místě je 1000 zasahujících záchranářů, pomáhá také policie a zdravotníci.
Podle údajů italské civilní ochrany oba Canadairy nalétaly nad českým územím 16 hodin a provedly 43 shozů. Na oblast postiženou požárem v Českém Švýcarsku vypustily 258 000 litrů vody.
Letouny z Itálie vyrobila kanadská firma Canadair cíleně k hašení požárů. Nejde tak o přestavbu běžného typu letadla. Konstruktéři Canadairy navrhli jako létající čluny s křídlem na vrchu trupu a zatahovacím kolovým podvozkem. Tato letadla tak mohou startovat z vodní hladiny i pozemních letišť a nabírat vodu za letu.
Piloti naplňují trupové nádrže o objemu přes 6000 litrů při letu těsně nad hladinou. K úplnému naplnění stačí asi kilometr a půl dlouhý úsek. Výrobce uvádí, že Canadair CL-415 je schopný za hodinu uskutečnit až 12 odhozů vody. Záleží však na vzdálenosti požáru a místa, kde se voda nabírá. Vzdálenost jezera Milada od Hřenska je asi 30 kilometrů.
Itálie patří k největším provozovatelům Canadairů v Evropě. Má jich téměř dvě desítky, podobně jako Španělsko nebo Řecko.
(zmk)