Čeští dopravci se dlouhodobě potýkají s nedostatkem profesionálních řidičů. V autobusové a kamionové dopravě jich stále chybí 25 000. Situaci může v budoucnu ještě zhoršit vysoký průměrný věk šoférů. Kromě toho musí dopravní firmy počítat i se zvýšenými náklady a tlakem na růst mezd.
ČTK to sdělil Tomáš Bicera z portálu TruckJobs.cz, který patří do skupiny sdružení Česmad Bohemia.
V kamionové dopravě chybí kolem 20 000 řidičů, v autobusové přepravě přes 5000. »Důvodem je velmi malý zájem tuzemských uchazečů o tyto pracovní pozice a nedostatečný přísun zahraničních pracovníků, kteří by nabízené pozice obsadili,« uvedl Bicera.
Konflikt na Ukrajině situaci nezměnil
Na začátku válečného konfliktu na Ukrajině panovala mezi dopravci obava z odchodu mnoha ukrajinských šoférů, kterých v Česku působí kolem 5000. »Nicméně se obecně jednalo o jednotky osob a tato situace neměla, až na výjimky, zásadní vliv na chod českých firem,« podotkl Bicera. Podobná je i situace v případě náboru nových řidičů a řidiček z řad uprchlíků. »Ve valné většině případů se jednalo o ženy s dětmi. Můžeme tedy taktéž hovořit pouze o jednotlivých případech, kdy k takové situaci došlo,« dodal Bicera.
Problémy s nedostatkem řidičů navíc může v budoucnu komplikovat rostoucí průměrný věk řidičů. Alarmující je podle portálu zejména stav v autobusové dopravě, kde se průměrný věk řidičů pohybuje mezi 55 až 60 lety. V kamionové dopravě je situace lepší, průměrný věk šoférů je kolem 47 let.
Rušení linek a zpožďování zásobování
Mnohým dopravců situace podle Bicery komplikuje další plánování dopravy. Někteří z nich by například mohli navýšit své přepravní kapacity, kvůli chybějícím řidičům to však nejde. Nedostatek šoférů zároveň může v některých případech vést k neplnění nasmlouvaných kontraktů či zpožďování zásobování. V autobusové dopravě pak Bicera poukazuje na potíže s dopravní obslužností a rušením linek. Dopravní firmy se musí také vypořádat s vyššími náklady na inzerci a nábor nových zaměstnanců. Počítat musí i s tlakem na růst mezd šoférů.
Nedostatek řidičů není jen tuzemským fenoménem. Například v Německu či v Polsku podle statistik TruckJobs.cz chybí přes 80 000 řidičů, 100 000 řidičů chybí ve Velké Británii a například 70 000 v Rumunsku. Obdobné problémy jsou také v USA, Číně a Kanadě.
(jb, čtk)