Série tří stávek za zvýšení mezd a lepší pracovní podmínky na britské železnici, jež se konala ve třetím červnovém týdnu a byla označována za největší takovou akci tamních odborů na dráze za posledních 30 let, se dnes dočkala pokračování. Stávku nyní zahájilo na 40 000 železničářů z odborových organizací RMT a TSSA. V provozu je jen zhruba pětina spojů, napsala agentura Reuters. »Jsme více než kdy dřív odhodlaní dosáhnout zvýšení mezd, větších pracovních jistot a dobrých pracovních podmínek,« prohlásil generální tajemník RMT Mich Lynch.
Odboráři už v červnu avizovali, že pokud se jim nepodaří jejich požadavky prosadit, půjdou do akce znovu.
Dnešní čtyřiadvacetihodinová stávka přiměla provozovatele zcela uzavřít polovinu britské železniční sítě. Dopravní společnosti značně omezily jízdní řády a některé části země nyní nemají žádné vlakové spojení.
Společnost Network Rail, která vlastní většinu železniční sítě, vyzvala dojíždějící, aby dráhy využívali jen v nejnutnějších případech. Stávka přitom přichází v době, kdy rodiny vyrážejí na letní dovolené a sportovní fanoušci cestují na Hry Společenství (Commonwealth Games), které začínají ve čtvrtek v Birminghamu.
Stávku oznámily odbory poté, co opět selhala jednání mezi nimi a zaměstnavateli. »Network Rail nijak nezlepšila svoji předchozí nabídku a přepravní společnosti nám také nenabídly nic nového,« řekl Lynch.
Odborová centrála RMT uvedla, že dostala nabídku pouze čtyřprocentního navýšení mezd s možnými dalšími čtyřmi procenty příští rok, pokud budou zaměstnanci ochotní svolit ke změnám v pracovních smlouvách.
Odboráři to zazlívají především konzervativní vládě končícího premiéra Borise Johnsona, protože ta zaměstnavatelům brání docílit dohody. Ministr dopravy Grant Shapps se místo seriózního jednání snažil proti stávkujícím postavit veřejnost tvrzením, že odboroví předáci chtějí »co nejvíce narušit každodenní životy milionů tvrdě pracujících lidí« a vláda minulý týden upravila zákon, aby bylo pro zaměstnavatele snazší dočasně najmout agenturní pracovníky, a zmírnit tak dopady stávek ve svých odvětvích. Na nutnosti snížit efektivitu stávek se shodují, jak jinak, i dva konzervativní kandidáti na premiérských post, ministryně zahraničí Liz Trussová a bývalý ministr financí Rishi Sunak.
Sérii stávek nejen na železnici v Británii přitom vyprovokovaly rychle rostoucí životní náklady, které doprovází jen mírné, pokud vůbec nějaké, zvyšování mezd. To vede k napětí i v odborech poštovních služeb, zdravotnictví a dalších.
Další stávku železničáři plánují na sobotu, kdy budou protestovat strojvedoucí, a další tři dny stávek jsou v plánu v srpnu.
(ici)