Tuzemský řetězec se zahradní technikou Hecht Motors oživil šlapací moped Babetta. Pod značkou Hecht Betis začal nabízet plně elektrický model, který z Babetty vychází. Moped je dvoumístný a homologovaný pro silniční provoz. Firma to dnes uvedla v tiskové zprávě. Cena je 29 990 korun.
Betis disponuje elektrickým motorem o výkonu 800W a na jedno nabití ujede až 40 km. Pokud by výkon motoru nebo kapacita akumulátoru nedostačovaly, je možné dojezd zvýšit pomocí šlapání do pedálů obdobně jako na elektrokole.
Babetta byla v Československu oblíbena zejména za komunismu. Výroba mopedů této značky začala na Slovensku v roce 1971. V průběhu 15 let z výrobních linek Povážských strojíren sjely statisíce mopedů, řada z nich skončila u zákazníků v zahraničí. V roce 1986 byla produkce přestěhována do jiného závodu na jihu země a později ukončena.
Oblíbené značky z doby komunismu se snažilo se střídavými úspěchy oživit již několik výrobců. Na legendární skútr ČZ přezdívaný prase chtěla elektrickým modelem navázat firma Čezeta, která skončila v insolvenci. Opavská firma Motoscoot pak nabízela novou generaci mopedu Pionýr vybaveného asijským čtyřtaktním motorem a před čtyřmi roky přišla rovněž s prototypem elektrické verze.
Hecht byl založen českými majiteli v roce 1994. První výrobky pro zahradu uvedl na trh v roce 1998. V současnosti je jedním z největších distributorů zahradní techniky a podle statistik také největším výrobcem a prodejcem elektrických skútrů a motocyklů.
Brněnské Centrum dopravního výzkumu letos v únoru informovalo, že lidé loni zaregistrovali 1500 elektromotocyklů, o rok dříve 1639, v roce 2019 to bylo 1071. Celkem je jich v Česku registrováno 6500, uvedlo centrum. Největší zájem mají lidé o elektrické skútry. Celkem je v Česku registrovaných 1,25 milionu motocyklů.
(mac, čtk)
FOTO – Hecht Motors, renovacemotocyklu.cz, wikeipedia/Creative Commons/Miroslav207, Addvisor, SlothropV13 a cezeta.com, elektro.tzb-info.cz
Betis je dle technického průkazu pouze jednomístný (byť má dvoumístné sedlo a sklápěcí stupačky spolujezdce) a jeho užitečná hmotnost je pouze 95 kg (celková hmotnost 148 kg, provozní hmotnost stroje 53 kg). Reálná maximální rychlost po rovině je 35 km/h, tachometr ukazuje o 6 víc. Betis nemá rád kopce, do prudšího a delšího kopce jede jen 10 km/h, až mám problém udržet rovnováhu. Jinak je jízda pocitově příjemná a svižná (zejména rozjezdy z nulové rychlosti jsou svižné), byť reálné jízdní výkony jsou spíše cyklistické než motocyklové. Reálný dojezd je cca 20 km, už jsem jednou tlačil domů. Teď už si dávám pozor. Šlapání to moc nevytrhne, převod je příliš lehký. Dobití trvá 6-7 hodin. Závěr: motocykl pro skromné motoristy, mládež, ženy, seniory nebo pro první seznámení s elektromobilitou. PS: Stroj je v podstatě shodný s e-babetou od firmy Motoe, která je homologovaná jako kolo. Liší se výkonem či baterií, na Betis pasuje nosič z e-babety.
Da sa prosim baterka jednoducho vybrat a vymenit?
Ano, baterií lze vyjmout a odnést, váží asi 5 kg a má držadlo na přenášení. Nabíječka je na 230 V do běžné zásuvky. Na jedno nabití najezdím tak 35 km. Pokud jsou kopce, tak asi 20 km. Jedno nabití spotřebuje asi 0.5 kWh.