Přestože mohou občané komunikovat ve vybraných agendách s Českou správou sociálního zabezpečení (ČSSZ) a Úřadem práce ČR elektronicky, úředníci nadále musí řadu operací řešit manuálně. Občané zase musí i nadále dokládat informace, kterými již státní správa disponuje. V dnes zveřejněném závěru to uvedl Nejvyšší kontrolní úřad (NKÚ). Konstatoval, že vybrané klíčové IT projekty v resortu ministerstva práce a sociálních věcí (MPSV) nebyly letos v únoru ani po deseti letech ještě dokončeny.
Kontroloři prověřovali peněžní prostředky státního rozpočtu určené v letech 2018 až 2023 na digitalizaci v resortu MPSV. Na provoz a rozvoj kontrolovaných informačních systémů (IS) vydal resort v uvedených letech celkem 3,4 mld. Kč.
MPSV se závěry NKÚ nesouhlasí. »Nepovažujeme je za odborně zpracované,« uvedlo v reakci na nález.
Zjištění NKÚ platí mj. pro online podání žádostí o rodičovský příspěvek a příspěvek na bydlení. »Přestože občané mohou podat žádost o příspěvek na bydlení či rodičovský příspěvek online a dokumenty k žádosti přiložit digitálně, musí úředník u příspěvku na bydlení ručně zkopírovat přiložené dokumenty do jiné aplikace. Při vyřizování žádostí o rodičovský příspěvek zase musí přejít do jiného informačního systému a v něm ručně vyhledat, zkontrolovat a případně opravit osobní údaje žadatelů,« uvedla mluvčí NKÚ Hana Kadečková. Důvodem je podle ní nepropojení dvou informačních systémů.
Procesy příspěvku na bydlení, přídavku na dítě a rodičovského příspěvku byly podle ministerstva »kompletně redesignovány«. »U těchto dávek při zpracování k tištění a přepisování dokumentů nedochází, vyjma okrajových situací,« uvedl resort. Těch jsou dvě procenta, náklady na automatizaci úlohy by podle MPSV převýšily přínosy.
Zpožděné vyřizování žádostí o starobní důchod
Kontroloři uvedli, že rovněž zpracování důchodové agendy v ČSSZ je značně složité, fragmentované, personálně velmi náročné, závislé na listinných materiálech a lidské práci. Před první výplatou každého důchodu musí úředník nejprve z informačního systému vytisknout řadu údajů, a poté tyto údaje do systému znovu ručně opsat. »Toto porušení principu ‚vnitřně pouze digitálně‘ je důsledkem nepropojení jednotlivých částí integrovaného informačního systému ČSSZ. Neúměrně to zatěžuje úředníky při obsluze klientů a snižuje efektivnost vynakládaných prostředků na digitalizaci,« konstatovali kontroloři.
NKÚ kritizoval také nedostatečnou rychlost vyřizování žádostí o starobní důchod. Zákonná lhůta pro vyřízení žádosti je 90 dnů, v 1. až 3. čtvrtletí 2023 ji však ČSSZ překročila u 79 % žádostí. Podle NKÚ neumožňuje současný IS efektivní digitalizaci. Na provoz a rozvoj stávajícího IS pro zpracování důchodů přitom ČSSZ vynaložila v posledních pěti letech celkem 701,5 mil. Kč.
»Celou situaci z krizových let, kdy došlo k extrémnímu nárůstu počtu žádostí o některé typy důchodů, se již podařilo stabilizovat a důchody jsou vyřizovány v zákonných lhůtách,« reagovalo MPSV.
Ministerstvo porušilo zákon o veřejných zakázkách
Podle kontrolorů navíc ministerstvo při budování webové aplikace Jenda, která umožňuje online podání a správu žádostí o rodičovský příspěvek, přídavek na dítě a příspěvek na bydlení, porušilo zákon o veřejných zakázkách. Aplikaci nechalo ministerstvo vytvořit bez zadávacího řízení v rámci smlouvy na podporu provozu a rozvoje stávajících aplikací. Předmětem smlouvy ale není tvorba nových aplikací. NKÚ vyhodnotil použití 93,5 mil. Kč vynaložených na tvorbu této aplikace jako porušení rozpočtové kázně.
Kontroloři dále zjistili, že MPSV spravuje provozně nákladné informační systémy, jimiž zabezpečuje agendu dávek státní politiky zaměstnanosti a agendu nepojistných sociálních dávek. Používá je již od roku 1993. »Nové projekty, které měly vést ke snížení provozních nákladů z 33 mil. Kč na 3 mil. Kč měsíčně, MPSV ani po deseti letech nedokončilo. V důsledku toho uhradilo za provoz stávajících informačních systémů až o 650 mil. Kč více v porovnání s očekávanými nižšími provozními náklady nově pořizovaných systémů,« uvedl NKÚ. MPSV přitom na provoz informačních systémů vynakládá 80 % celkových prostředků vyčleněných na informační technologie.
Podle kontrolorů vynaložily MPSV a ČSSZ na neúspěšnou výměnu informačních systémů zabezpečujících agendy dávek a důchodů celkem 310 mil. Kč. MPSV vydalo od roku 2014 celkem 297 mil. Kč na vybudování nového IS státní politiky zaměstnanosti, který nikdy nebyl uveden do provozu. ČSSZ ve stejném období vynaložila 12,7 mil. Kč na přípravu projektů, které měly vést k výměně informačního systému důchodové agendy. Ani po deseti letech však nedokázala ČSSZ tuto výměnu zahájit.
(jad)