Žáci by se měli minimálně od první třídy povinně učit anglicky a od šesté třídy by měli mít povinně druhý cizí jazyk jako němčinu, francouzštinu nebo španělštinu. Ministr školství Mikuláš Bek (STAN) to bude prosazovat v souvislosti s revizí vzdělávacího programu pro základní školy. Podle experta SPD na resort školství Zdeňka Kettnera jde o nápad, který je úplně odtržený od reality.
»Pro naše žáky je znalost cizích jazyků obrovskou výhodu v dalším profesním i osobním životě. V mnoha evropských zemích začínají děti s jazyky dříve a požadovaná úroveň jazykové kompetence je vyšší,« uvedl ministr na síti X.
Zároveň tam konkretizoval svoji představu, kterou se prý bude snažit prosadit. Vedle snahy o prosazení anglického jazyka od první třídy, případně od posledního roku mateřské školy, a druhého cizího jazyka od šesté třídy, kdy by školy musely nabízet aspoň jeden z výběru němčina, francouzština a španělština, Bek uvedl také zvýšení požadované úrovně znalosti cizích jazyků. Konkrétně u žáků devátých tříd by se podle něj měla zvýšit úroveň angličtiny z A2 na B1 a u středoškoláků by měla požadovaná znalost cizího jazyka u maturitní zkoušky stoupnout na B2.
V současnosti je výuka prvního cizího jazyka povinná od třetí třídy a druhého cizího jazyka nejpozději od osmé třídy.
Odborníci jsou ale k ministrovým představám skeptičtí. »Tento nápad z hlavy pána ministra je úplně odtržený od reality, ve školství jsou úplně jiné, závažnější problémy, které je potřeba řešit,« řekl pro iportaL24.cz místopředseda sněmovního výboru pro vědu, vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu Zdeněk Kettner (SPD).
Nesouhlasí s tím, aby se cizí jazyk zavedl už od první třídy jako povinný. Řada dětí má podle něj v tomto věku problémy s výukou mateřského, českého jazyka. »Dát jim do toho ještě výuku cizího jazyka je podle mě úplně postavené na hlavu, myslím si, že to bude zvládat jenom určité procento dětí a ty ostatní z toho budou zoufalé,« míní Kettner.
Školám chybí kvalitní jazykáři už teď
Podobně to vidí i s návrhem na zavedení povinného druhého cizího jazyka od šesté třídy. »Je spousta dětí, které mají problémy s mateřským jazykem, do toho se jim přidá cizí jazyk od první třídy, což řadě z nich přinese problémy a my jim do toho dáme ještě druhý cizí jazyk? Je to nápad absolutně mimo mísu,« zhodnotil ministrovu představu expert SPD. Nelíbí se mu ani to, že by mělo dojít k omezení jenom na určité jazyky. »Zajímalo by mě, co bude s učiteli, kteří mají jinou aprobaci. Budou nuceni si dělat rekvalifikační kurzy? To logicky povede k tomu, že ta výuka nabude na takové úrovni, na jaké by měla být,« uvedl.
Nezvládly by to podle něj ani školy. Už dnes mají nedostatek kvalitních jazykářů, protože skutečně kvalitní učitel cizího jazyka ve školství dlouho nevydrží a odchází do soukromého sektoru, kde si vydělá výrazně víc peněz. »Takže je to nějaké stavění vzdušných zámků, není to postavené na realitě českého školství,« dodal Kettner.
Návrh nenadchl ani analytičku EDUinu Nikolu Šrámkovou. »Je to nějaký postoj ministra, já doufám, že vychází z nějaké komplexní analýzy, že nám tudíž ministr představí, proč tento názor zastává. Zároveň je potřeba si uvědomit, že pokud se toto aplikuje do praxe, tak bude potřeba získat více finančních prostředků na dělení do skupin a na další učitele těchto předmětů, kdy právě aprobovaní učitelé cizích jazyků ve školství docela chybí,« uvedla v České televizi.
Podle Kettnera by se měl Bek místo vymýšlení podobných nápadů zaměřit spíše na finanční stabilizaci celého školského systému. »Je potřeba stabilizovat školství tak, aby pedagogové i nepedagogové ve školství měli určitou jistotu a mohli se soustředit jen na svoji práci,« uvedl Kettner.
Podle dřívějších informací Beka by změny rámcových vzdělávacích programů, na kterých pracuje jeho úřad, měly být hotové na konci letošního roku.
(jad)