O víkendu zahájí v Kolíně-Sendražicích patnáctou sezonu takzvaná řepařská drážka. Bývalá úzkorozchodná železnice, kterou se kdysi vozila řepa do cukrovaru, funguje od roku 2007 jako víkendová atrakce pro veřejnost. Loni se po trati dlouhé čtyři a půl kilometru svezlo zhruba 30 000 lidí. První víkend sezony budou vagony tažené parní lokomotivou v doprovodném programu přepadávat kovbojové na koních. Většinu práce na drážce zajišťuje zhruba 40 dobrovolníků, řekl jednatel klubu pro obnovu drážky Tomáš Vanča.
Jízdné na drážku proti loňsku zdražilo zhruba o 15 procent. »To, co se vybere na jízdném, padne na úhradu režijních nákladů, letos je dražší uhlí, dřevo, elektřina i nafta,« uvedl Vanča. Méně lidí se podle něj na drážce svezlo kvůli omezením souvisejícím s covidem v roce 2020. Loni sice zahajovali až v půlce června, ale pokles návštěvnosti nezaznamenali. Lidé podle Vanči začali více vyhledávat domácí výlety.
V roce 2015 klub dokončil poslední úsek trati do konečné stanice v Býchorech, loni vyrostlo nové depo. Obnova trati a dalšího zázemí stála doposud zhruba 30 milionů korun. Část investic pochází z klubu a od jeho příznivců, většina z dotací města Kolín, Středočeského kraje, evropských fondů a automobilky z nedalekého Kolína. »Nyní se snažíme shromáždit finance na opravu druhé parní lokomotivy Henschel Riesa z roku 1943, kterou se nám téměř zázrakem podařilo získat a kterou nutně potřebujeme pro zajištění parního provozu,« sdělil Vanča. Na financování drážky se podílí také jednotlivci prostřednictvím sbírky, mohou si zakoupit symbolicky pražec za 700 korun. Od roku 2004 už ve sbírce darovali téměř půl milionu korun.
Jediným placeným zaměstnancem drážky je pracovnice infocentra, vše další zajišťují dobrovolníci. »Zapojují se stále další mladí nadšenci a z toho máme velikou radost, bez nich by drážka nemohla fungovat, starají se o provoz i o opravy a údržbu trati, renovaci nátěrů, opravy vagonů a lokomotiv,« doplnil Vanča. O víkendu se zhruba dvanáct dobrovolníků převlečených za kovboje zúčastní speciálního doprovodného programu k zahájení sezony.
Řepařské drážky vznikaly v Polabí na přelomu 19. a 20. století a jejich délka přesáhla 130 kilometrů. Kolínská z roku 1894 je z nich nejstarší. Vedla z cukrovaru v místě dnešní elektrárny a pokračovala do Františkova (nynějších Ovčár), Býchor a Jestřábí Lhoty. Trať měřila 10,6 kilometru a sloužila téměř 70 let. Od jejího zániku v 60. letech minulého století po ní zůstaly jen části původního náspu.
(mac, čtk)
![](https://www.iportal24.cz/wp-content/uploads/2022/04/26_04_reparska2.png)
![](https://www.iportal24.cz/wp-content/uploads/2022/04/26_04_reparska3-1024x546.png)
![](https://www.iportal24.cz/wp-content/uploads/2022/04/26_04_reparska4.png)