Dopravní zácpa ve Zdibech už trvale? A Dozimetr má pokračování?

Volby do krajských zastupitelstev by se měly konat jednou za dva roky, nikoli jako nyní ve čtyřletých cyklech. Pak by to donutilo vládnoucí politiky řešit dopravní problémy pravidelně, a nikoli jen v roce před volbami. Takový je vzkaz koalice STAČILO! ve Středočeském kraji, přičemž klasickým příkladem je záměr vybudovat tramvajovou linku mezi Kobylisy a obcí Zdiby, vzdálené 9 kilometrů od hlavního města, s jehož čtvrtí Dolní Chabry sousedí.

Právě odtud vede stará, tzv. Teplická silnice, která se až do Zdib táhne víceméně rovnoběžně s dálnicí D8, jež je u vjezdu do metropole permanentně ucpaná. Pomoci může zprávě stará komunikace II/608, jež vede od kruhového objezdu ve Zdibech přes Bauhaus v Dolních Chabrech až na Kobyliské náměstí, kde je řada možností jak zaparkovat automobil a vydat se do centra metrem. Případně pokračovat autem přes Holešovice do centra města.

Jenže. Stávající vedení Středočeského kraje, které reprezentuje hnutí STAN, ODS, Piráti a koalice »Spojenci pro Středočeský kraj« – TOP 09, Hlas, Zelení – se dohodlo s vedením obce Zdiby na vybudování tramvajové trasy přímo z hlavního města. Doteď tramvaje končí v zastávce Vozovna Kobylisy u zmíněného Bauhausu. 

Kritizuje to Jan Tvrdý, zastupitel obce Zdiby zvolený za ČSSD/SOCDEM, nyní však nominovaný »konkurenční« ČSSD – Českou suverenitou sociální demokracií na kandidátce STAČILO! pro zářijové krajské volby. Tu kromě strany předsedy Jiřího Paroubka a samozřejmě komunistů tvoří i Česká strana národně sociální (ČSNS). »Bude-li jezdit po staré Teplické tramvaj, půlka silnice zmizí. Všichni, co jezdí na Prahu a vědí, jaké to je, když je ucpaná D8, si umějí představit, co se najednou stane, když nebudou dva pruhy ze Zdib do Chaber. Zbude jen jediný pruh, a to způsobí daleko větší kolaps. Navíc nevím, kdo tou tramvají bude jezdit a proč. To není metro,« uvedl Tvrdý.

Řešením by podle něj byl trolejbus, který se do hlavního města vrátil před sedmi lety. Trolejbusová linka s číslem 58 jezdí po trase Palmovka–Letňany–Čakovice–Miškovice na severu města od roku 2017, od letoška navíc přibyla na západě i linka 59 mířící z ruzyňského letiště na Nádraží Veleslavín. »Trolejbus je ozkoušen v Letňanech, je to akorát o pár stožárech, natahat dráty – a hotovo. Nesnížila by se kapacita silnice, trolejbus se vyhne, také auta projedou a mohla by jezdit ve stejné kapacitě. Může pro ně být i vymezený pruh. Když dojde ke kolizi, trolejbus vše objede, kdežto u tramvaje to možné není. Jakmile dojde k čemukoli nepředpokládanému, zkolabuje úplně všechno. Kdo tohle vymyslel, je šílenec. Jsou to vyhozené prachy do kanálu. Jestli za tím stojí betonová lobby nebo snaha podpořit nesmyslnou výstavbu, nevím. Ale už teď se plánují ve Zdibech naproti halám u dálnice byty pro dalších 1000 obyvatel. Na severu Prahy tak doprava chcípne úplně,« varuje Tvrdý.

Problémem může být i to, že předmětem smlouvy je nejen výstavba tramvajové trati, ale také obecní silnice pod pracovním názvem »Nová Průběžná«, jejíž součástí bude rovněž chodník pro chodce a cyklisty, revitalizace vodního režimu Přemyšlenského potoka s cílem zadržet maximální množství vody v území a výsadba zeleně jako nedílné součásti tramvajové trati. »Výstavbou tramvajové trati se odtokové poměry nezmění, takže hovořit o nedílnosti je nesmysl. Mám obavu z toho, že se ve smlouvě kraj zavazuje financovat do obce vybudování jedné komunikace, k tomu revitalizace potoka a výsadbu zeleně, což může být okolo 400 miliard, a to i kdyby stavba neprobíhala. Jsem toho názoru, že kraj by tyhle věci financovat neměl, to není ze zákona krajská silnice,« uvedl Tvrdý.

Kraj má financovat pouze silnice II. a III. třídy.  Zmíněná komunikace není součástí Zásad územního rozvoje (ZÚR) Středočeského kraje a je to místní komunikace. Ani po aktualizaci ZÚR z 9. 9. 2024 tam není zařazena. Hovořit o silnici III. třídy je podle Tvrdého účelové a nepravdivé. »Jde mi o to, aby potom důsledky této nezodpovědnosti nezůstaly za obcí. Když se radní vyprdnou na ostatní obce ve Středočeském kraji a paní hejtmanka nám nahraje prachy do Zdib, je to fantastické, kdo by nechtěl skoro půl miliardy, ale mám obavu, aby to ta obec potom nemusela splácet,« varuje Tvrdý.

Stejné je to i s penězi z Evropské unie. »Náš stát je ekonomicky zdevastovaný, a tak se hodí prachy z evropské kasy. Jen jde o to, jestli to bude splňovat podmínky EU. Obávám se, že v plánu je financovat věci, které s tou stavbou nesouvisí, tudíž by se dotace taky mohla vracet, a pak by se prohnul kraj i obec. V obci by to aspoň zůstalo, ale v kraji by byla nesmyslná tramvaj, která k ničemu není, a prachy by se musely zaplatit – a jsou to nemalé finanční prostředky, které by pak chyběly Středočechům jako celku,« dodává kandidát koalice STAČILO! a varuje před tím, že dle plánované smlouvy se kraj se zavazuje projekty pro obec realizovat, i když dotaci neobdrží.

»Jestli se paní starostka dohodla s paní hejtmankou takto, je to šikovnost, kterou by každá obec uvítala. Hloupý, kdo dává, hloupější, kdo nebere. Ale pro Středočeský kraj a vládnoucí garnituru, která nastoupí po volbách, to může být smrtící koktejl,« uvědomuje si Tvrdý.

»Předesílám, že jsme vždy upřednostňovali rozvoj veřejné hromadné dopravy, a v rámci toho zejména kolejové, před individuální dopravou auty, a na tom se nic nemění,« říká k problému dřívější předseda výboru pro dopravu kraje za KSČM a rovněž kandidát koalice STAČILO! Ivan Cinka. Nicméně i ta se podle něj musí rozvíjet s rozmyslem. »Pokud nad tímto projektem visí taková řada otazníků a může se nadělat víc škody než užitku, existuje bezesporu levnější alternativa ekologické veřejné dopravy, jakou je trolejbusová linka,« dodává.

»Že se krajský úřad tři roky nevěnoval opravám a údržbě silnic, si všiml snad každý řidič. Tři roky se na silnice nešáhlo, vidíte nejen rozsekané silnice, ale i rozsekaná auta. Lidé, co jezdí po D8 z Mělníka do Prahy, aby se rovnou oběsili. A nyní, když se blíží volby, se utrácí na poslední chvíli stovky milionů, aby se zachránila předvolební situace a zblblý volič opět podpořil tyto nekompetentní chaotiky ve vedení kraje,« zmiňuje Tvrdý. Dopravu mají na starosti STAN a ODS. »Výsledek jejich schopností se projevuje denním kolapsem v posledních měsících a osobně ho pocítili všichni, kdo přes oblast Zdib a Březiněvsi jedou do Prahy. Korunu tomu nasadily narychlo prováděné a nepřipravené rekonstrukce silnic II/608 od Zdib na Klíčany a od kruhové křižovatky za obcí Líbeznice přes Měšice a Mratín směrem na Kostelec nad Labem a Brandýs. I zde řidiči již několik měsíců proklínají za chaotickou organizaci a přípravu stavby neschopné vedení kraje. A termín dokončení se posouvá a posouvá.«

* * *

Nakonec jsme se sešli nad uzavřenou smlouvou a vznikl tento minirozhovor, kde šlo především o bližší vysvětlení, proč Jan Tvrdý jako jediný hlasoval v zastupitelstvu proti této smlouvě.

Proč jste proti dané smlouvě? Je pro obec velmi výhodná.

Právě proto, že je jednostranně výhodná. V té smlouvě jsou závazky, které by kraj dělat neměl. Zákon uvádí, že kraje mají na starosti silnice II. a III. třídy a ne stavět obcím místní komunikace. Nechci nést trestně-právní odpovědnost za takto vysoké prostředky.

To mi vysvětlete.

Když se prokáže, že je smlouva neplatná, protože byla uzavřena v rozporu se zákonem, tak ponesou obě strany svoji odpovědnost. Pro obec to bude velký problém v rozpočtu a pro rozpočet kraje zase obrovská díra. Protože se chystá z dotačních peněz EU financovat to, na co ty peníze nejsou určené.

Proč by se to mělo prokazovat, chystáte snad trestní oznámení?

Pokud by ho někdo podal, tak se to jako novináři jistě dozvíte. Mně vadí ta stavba tramvajové trati jako taková. Tu silnici ucpe a sníží průjezd na polovinu. Navíc ty investice, které kraj přislíbil, zásadně navýší dopravu.

Tak to jste si trochu popletl. To je snad naopak.

Nepopletl, pane redaktore, koukněte se na územní plán Zdib. Ta silnice umožní další výstavbu ve Zdibech. Pak se koukněte na web obce Zdiby a uvidíte, že vedení obce chystá další výstavbu za kostelem pro 1000 lidí. Když to všechno sečtete, tak se dostanete na 8-9000 obyvatel, plus auta od těch lidí. Takže výsledek je, ze Zdib město o 9000 obyvatelích a poloviční kapacita již teď přetížené silnice.

Tak mi vysvětlete, proč ta smlouva? 

To se neptejte mě. Mám pocit, že si to např. vyjednal nějaký investor, který chce ve Zdibech stavět rodinné domy a kraj to za něj zaplatí. Dobrá investice.

Jaký investor?

Pane redaktore, v žádném případě netvrdím, že to, co teď řeknu, tak ve skutečnosti je. Nechci běhat po soudech, tak to berte třeba jen jako fikci. Když budete hledat mezi sponzory politických stran, za tím stojících, nebo u vrcholných představitelů institucí, které smlouvu podepsaly, možná se toho investora dopátráte. Když vezmu v úvahu, za co poslední dobou chodí lidi od soudu s tresty, tak opakuji – netvrdím, že to tak je, ani že to je pravda. Pouze že to můžete zkusit a nakonec se třeba dopátráte, že se jedná o ty nejčestnější politiky. Ale ani tomu bych nevěřil, protože chapadla kauzy Dozimetr spojené se STAN vedly na krajský úřad. Hejtmanka je ze STAN a než se stal ministrem vnitra, byl zde zastupitelem i Vít Rakušan. 

Chápu, že se vyhýbáte tomu, někoho přímo obvinit, ale smlouva odůvodňuje to financování ze strany kraje. 

Takže ještě jednou na závěr, kraj není zřízen pro financování a správu obecních komunikací. Odtokové poměry z komunikace se stavbou tramvajové trati nijak zásadně nezmění, takže odůvodnění je liché. Pouze izolační zeleň by se dala obhájit. Tramvaj vnímám jako něčí kšeft a utracené miliardy, bohatě by stejný účel splnil trolejbus za třetinové náklady. A také by se neblokovala tato strategická silnice. Jestli chcete vědět, čí je to zájem, sledujte peníze a majetky politiků a jejich politických stran. To přece novináři umí.

Petr Kojzar

FOTO – iportaL24.cz/Marcela Špičková a archiv

Související články

3 KOMENTÁŘŮ

  1. Ten trolejbus je dobry napad všude. Vím, jak my ma úspěch na Veleslavine směrem na letiště. Co vím, tak do Zdib je to asi stejně daleko z Chaber jako z okraje Prahy na LVHP.

Zanechte komentář

Please enter your comment!
Please enter your name here

- Advertisement -

Poslední zprávy