Pokud potravinářské firmy nedostanou od státu kompenzace vysokých cen energií nebo jinou formu podpory, skončí minimálně 15 procent producentů drůbežího a vepřového masa a většina malých a středních pekáren. V tiskové zprávě to dnes uvedla Potravinářská komora ČR.
Minulý týden se konalo na téma cen energií pravidelné jednání s ministerstvem zemědělství s představenstvem komory. Zástupci komory apelovali na ministra Zdeňka Nekulu (KDU-ČSL), aby potravinářskému sektoru pomohl v situaci, kdy se firmy potýkají s rostoucími cenami. Upozorňují, že nejkritičtější období přijde po letních prázdninách, kdy mnohým firmám skončí fixace cen energií.
Komora již dříve upozorňovala na to, že řada zemí EU využila takzvaného dočasného krizového rámce, který dává členským státům možnost podpořit firmy v současné situaci spojené také s válkou na Ukrajině. »Pokud vláda potravinářům nepomůže, převálcují je výrobci z okolních států, například z Německa, kde jsou energie levnější než v ČR, nebo z Polska a Maďarska, kde jsou díky dotacím až o 30 až 40 procent nižší výrobní náklady a potraviny jsou tak výrazně levnější,« uvedla komora. Pro potravináře je také klíčové zajištění dodávek plynu v případě, že by došlo k zastavení dodávek z Ruska.
Podle komory Nekula ocenil komunikaci hlavně v otázce zákona o významné tržní síle a existuje reálný předpoklad, že by mohl být schválen v září. Projednávání novely zákona v květnu přerušil sněmovní zemědělský výbor a poslanci budou předkládat pozměňovací návrhy. Výbor by se k projednávání měl vrátit v červenci. Novela rozšiřuje působnost zákona o významné tržní síle a jejím zneužití i na menší podniky a rozšiřuje i seznam postihovaných nekalých praktik.
Nově mají mít podle novely významnou tržní sílu podniky s obratem od dvou milionů eur, tedy asi 50 milionů korun za poslední účetní rok. Nyní jde o podniky s obratem nad pět miliard korun. Předloha škrtá ustanovení, které definuje významnou tržní sílu. Nyní se jedná o takové postavení odběratele, v jehož důsledku si odběratel může vynutit bez spravedlivého důvodu výhodu vůči dodavatelům v souvislosti s nákupem potravin nebo přijímáním nebo poskytováním služeb s nákupem nebo prodejem potravin souvisejících. Významná tržní síla se má nově posuzovat podle obratu odběratele vůči obratu dodavatele.
(čtk)