Pomůže projekt gigafactory ekonomické budoucnosti ČR? ČsSL svolal na záložní armádní letiště protest

Ministerstvo průmyslu a obchodu (MPO), Škoda Auto a Hospodářská komora ČR (HK) dnes v Plzni shodně uvedly, že možná výstavba továrny na baterie do elektroaut na letišti v Líních by zásadně pomohla ekonomické budoucnosti ČR. Slíbily intenzívnější debatu s okolními obcemi, krajem i firmami. Český svaz letectví (ČsSL) svolal na úterý 15. listopadu odpoledne na záložní armádní letiště u Plzně protestní akci pilotů, mechaniků i pracovníků letišť celé ČR.

Koncern Volkwagen (VW) uvažuje o Líních jako o jednom z možných míst pro výstavbu tzv. gigafactory až za 120 miliard korun. Měla by se začít stavět koncem roku 2024 a vyrábět články do baterií od roku 2027. Do roku 2032 by měla podle dnešní prezentace starostům, firmám, leteckých školám a veřejnosti zaměstnat až 5000 lidí, z toho více než polovina by se měla přesunout ze Škody Auto. Dnešní setkání svolala a moderovala HK. Obce, firmy a piloti tvrdili, že místní pracovní trh je vyčerpán, že investice není projednána a nejsou předloženy její parametry. Rušení funkčního záložního armádního letiště je podle nich nesmysl, zejména v době války na Ukrajině.

»E-mobilita je budoucnost a bez transformace našeho automobilového průmyslu na e-mobilitu nebudeme součástí té budoucnosti Pokud se baterie budou vyrábět jinde, tak se nám může stát, že i ta část klasických výrob, které tady máme, se časem přestěhuje jinam. A pak možná budeme řešit to, proč jsme v roce 2022 byli tak naivní a proč jsme tomu projektu nedali větší podporu tak, jak to dělají jiné země, které by ten projekt rády u sebe měly,« uvedl ministr průmyslu a obchodu Jozef Síkela (za STAN). Slíbil, že MPO bude s obcemi intenzivně jednat. Pokud by projekt zasáhl také do obecních pozemků, tak stát nabídne takové řešení, aby obce byly nakonec spokojené s tím, že státu pozemky prodají, řekl.

Síkela potvrdil, že MPO zaplatí studii dopadů plánované továrny na okolní region, kterou zadá po dohodě Plzeňský kraj. Náměstek hejtmana Pavel Čížek (STAN) ale uvedl, že kvalifikovaná analýza dopadů, kterou bude nutné projednávat s obcemi, bude trvat měsíce. Určitě se podle něj nestihne zpracovat do konce letošního roku, dokdy se má VW jako investor rozhodnout, kterou lokalitu pro stavbu gigafactory zvolí.

»Vycházím z toho, že rozhodnutí o této investici padne do konce tohoto roku,« řekl člen představenstva Škody Auto Martin Jahn. Podle něj je alternativ pro výstavbu továrny dalších šest – například v Polsku nebo Maďarsku. Je to špičková technologie bateriové techniky, uvedl. »Je to investice do budoucnosti automobilového průmyslu. Výroba je vysoce automatizovaná a velice efektivní. Pracují tam jen vysoce kvalifikovaní zaměstnanci. Představa, že tam bude nekvalifikovaný agenturní personál, je naprosto mylná,« řekl.

Vláda musí podle Jahna Volkswagenu garantovat veřejné pobídky a připravenou průmyslovou zónu. VW požaduje 200hektarovou plochu pro sebe a jednoho hlavního dodavatele. »Dřívější požadavky na rozlohu byly větší, protože se počítalo i dalšími subdodavateli. Od toho jsme upustili, protože byl zájem tuto zónu zmenšit,« uvedl.

Starostovi Dobřan Martinovi Sobotkovi (Aktivní Dobřany) se nelíbilo ministrovo vyjádření, že krajním řešením by v případě odporu obcí mohlo být vyvlastnění jejich pozemků. »Vyvlastnění má každý stát ve své legislativě. Ale nazval jsem to krajním řešením, tomu se chceme za veškerých okolností vyhnout. Je to nástroj, který použijete pouze ve stavu nouze,« uvedl Síkela. MPO bude s obcemi jednat.

Další protiargumenty byly, že by gigafactory, která má pracovat v třísměnném provozu, potřebovala příkon elektřiny 1,5násobně vyšší, než dnes spotřebuje celý Plzeňský kraj. MPO to odmítlo. Podle Jahna zajistí ČEZ kompletně nízkouhlíkovou elektřinu z fotovoltaických, větrných a možná i jaderných zdrojů. Solární zdroje by vznikly v hnědouhelných revírech, větrná elektřina by mohla být z dovozu. Vladimír Rada, majitel plzeňských kováren, uvedl, že se k němu od jara dostávají jen kusé informace a ani dnes mu nikdo nevysvětil, proč má být gigafactory v Líních. Dodal ale, že její význam pro ČR nezpochybňuje.

V prezentaci bylo uvedeno, že Líně jako jediné nabízejí dostatečnou velikost, Volkswagenu je nabídl stát a mají logisticky jedinečnou polohu. »My jsme si to nevybrali. Bohužel není jiné místo v ČR,« řekl Jahn. Podle něj nejsou v ČR už téměř 20 let připravované průmyslové zóny. Šéf představenstva plzeňské teplárny považuje za nesmyslné začít stavět v roce 2024. Spalovnu odpadu jsme v součinnosti s krajem a městem připravovali osm let, dodal.

Síkela také řekl, že jedná o další výrobě baterií v ČR s korejskou skupinou v jiné lokalitě. »Tato by ale nebyly spjata s automobilovým průmyslem a šlo by o menší výrobu,« uvedl.

Letiště v Líních na Plzeňsku. Na pozemcích by mohla stát továrna na baterie do elektromobilů koncernu Volkswagen. FOTO – ČTK /Miroslav Chaloupka

Větší protestní akce se ještě nekonala

ČsSL odmítá bourat letiště kvůli zvažované stavbě továrny Volkswagenu (VW) na baterie do elektromobilů, tzv. gigafactory. Počítá minimálně se stovkami účastníků, někteří přiletí, jiní přijedou.

»Zájem je enormní. Z akce půjde prohlášení pro vládu, že jde o první krok a další budou následovat,« uvedl svolavatel a šéf svazu Václav Vašek. O následném postupu rozhodne ČsSL podle toho, jak dopadne mítink 15. listopadu. Podle Vaška se větší akce na protest proti gigafactory v Líních ještě nekonala. Počátkem srpna se na 2,5 kilometru dlouhé přistávací a vzletové dráze shromáždilo přes 50 letadel z hangárů v Líních a desítky lidí.

Hlavním motivem akce je nerušit fungující letiště. Předseda svazu si dovede představit v Líních fungování gigafactory vedle letiště, ale považuje to za nejhorší z dobrých variant. »Tomu by musely ustoupit úly letounů, různé budovy a další,« řekl. Podle Vaška by ale mohly zůstat základní provozní plochy, tedy přistávací a vzletová dráha, pojížděcí komunikace, řídicí věž a další.

Argumenty, že je letiště zanedbané, svaz nebere. »Neinvestovalo se ani do Mladé, do Hradčan a do řady jiných letišť,« řekl Vašek. Podle něj je letiště udržované a je tam silný provoz. »Bechyně také nemá kdovíjakého velkého provozovatel, ale funguje,« uvedl. Líně by se podle Vaška daly využít armádou v případě válečného konfliktu. »Pokud se týká zodolnění, tak je špičkově vybavené. V každém státě jsou letiště cílem prvního pořadí. Ale neznám stát v Evropě, který by rušil letiště z druhé světové války, natož ta novější,« uvedl. Podle Vaška přistanou v Líních bez problémů stíhačky, vrtulníky i těžká dopravní letadla a Líně mají stejné parametry jako provozovaná letiště v Pardubicích a Brně.

»Pokud by vůbec měla na našem území vzniknout nějaká baterkárna, tak tam, kde už to bylo dávno zmapované, tedy v Sokolovské pánvi a v Prunéřově,« uvedl Vašek. Začátek protestu ve 14.30 byl podle něj zvolený proto, aby mohla letadla včas odletět.

»Zatím to vypadá na docela velkou akci. Někteří přiletí, jiní přijedou. Zvaní jsou všichni od letectva, včetně vojenských pilotů, ale přijde tam i veřejnost z okolních obcí a další,« řekl majitel Aviatického klubu v Líních Luděk Kraus. Potvrdil, že na akci vznikne prohlášení k vládě, která projekt výstavby gigafactory právě v Líních podpořila 19. října.

Hejtman Rudolf Špoták (Piráti) uvedl, že zatím o akci nebyl informován. »Pokud takovýto postoj (piloti a další) mají, který já chápu, tak by mělo jít jejich prohlášení a petice do rukou premiéra, protože o tom rozhoduje vláda,« řekl.

Případná výstavba tzv. gigafactory na 185 hektarech by mohla začít ve třetím čtvrtletí roku 2024 a továrna by mohla vyrábět v roce 2027. Počítá se s postupným vytvořením více než 4000 kvalifikovaných pracovních míst, jak uvedl před časem Jahn. Hodnota továrny má být 120 miliard korun. »Vzhledem k tomu, že se jednání poslední týdny hodně zintenzivnila, tak si myslím, že bude rozhodnuto do 20. prosince,« dodal hejtman.

(zmk)

Související články

Zanechte komentář

Please enter your comment!
Please enter your name here

- Advertisement -

Poslední zprávy