Voliči si vybrali kamuflážníky, a teď mají i kamuflážnický přístup

Nový primátor Plzně Roman Zarzycký (ANO) nesouhlasí s tím, jak vláda komunikuje o zvažovaném projektu továrny na baterie do elektroautomobilů, takzvané gigafactory na záložním armádním letišti v Líních u Plzně. Proto dnes zaslal otevřený dopis předsedovi vlády Petru Fialovi (ODS). Upozornil, že za současných podmínek je proti výstavbě.

Podle zastupitele Plzeňského kraje Jiřího Valenty (KSČM) se již krátce po volbách ukázalo, kdeže tedy nedávné sliby jsou. »Voliči si vybrali kamuflážníky, a teď tedy mají i kamuflážnický přístup k jejich zájmům! Osobně jsem velice zvědavý, jak se k celému projektu GIGAFACTORY LÍNĚ postaví nové vedení Plzně (pod taktovkou hnutí ANO 2011 a v čele s primátorem Zarzyckým z jeho řad), které má nakonec v rukou rozhodující klíč ke stavbě (městskou vodárnu, bez jejíhož zásahu továrna technicky vzniknout nemůže), neboť předseda tohoto hnutí Andrej Babiš se v médiích vyjádřil takto: „Záměr zrušit funkční letiště považuji za ‚vládní gigatunel‘ s cílem vysát ze státu peníze na bourání a studie.“ Vybudování tzv. gigafactory v Česku podporuje, ale měla by podle něj stát jinde. Bude tedy velice zajímavé sledovat, nakolik aktuální koaliční kamarádšofty v regionu (např. ANO a Piráti, ANO a STAN) budou nyní potichu měnit předvolební sliby, které některým politickým subjektům nedávno přinesly, za veřejné a hlasité odmítání zmíněného projektu, tolik voličských hlasů!« uvedl na svém Facebooku a rychle se dočkal.

V dopise primátor vyzval premiéra, aby komunikaci přehodnotil a vnímal město jako rovnocenného partnera a požaduje, aby vláda začala neprodleně a transparentně informovat město a jeho občany o záměru továrny. »Žádám Vás a Vaši vládu, abyste zveřejnili stanovisko Armády ČR o (ne)potřebnosti letiště Líně, které Váš kabinet drží podle informací v médiích v režimu přísně tajné,« uvedl Zarzycký. To podle něj nahrává spekulacím, že vláda chce gigafactory »prosadit na sílu«, a to i přes nesouhlas armády. Armáda se měla do konce srpna vyjádřit, zda letiště v Líních, tedy plochu téměř 400 hektarů, potřebuje. Podle informací ČTK ve vyjádření vojáků pro ministerstvo obrany a vládu bylo, že ho považuje za strategickou a rozvojovou plochu. Zdroje blízké koncernu Volkswagen (VW) uvedly, že ministerstvo obrany Líně automobilce samo nabídlo, a to letos v únoru, před konfliktem na Ukrajině.

Zarzycký v dopise premiéra upozornil, že pro gigafactory je nutné zajistit dostatek vody, což nelze bez Vodárny Plzeň, ale o tomto tématu s radnicí ani s městskou firmou nikdo nejednal. »Za stávajících okolností, kdy město není detailně, včas a transparentně informováno o celém záměru, a kdy drtivá většina občanů se záměrem nesouhlasí, hodlám z pozice primátora využít všech zákonných možností a pravomocí, jak výstavbu gigafactory na úkor stávajícího letiště Líně zastavit,« uvedl v dopise primátor.

Každý si podle Valenty může v tomto smyslu porovnat například toto:

a) Proti možnému vzniku gigafactory bojuje i lídr kandidátky koalice Spolu (ODS, TOP 09, KDU-ČSL) v Plzni David Šlouf, současný náměstek primátora Plzně. »Obáváme se zvýšené kriminality, nižší bezpečnosti a rozkolísání sociální rovnováhy. S revitalizací čtyřsethektarového území nemáme problém, chceme ale podniky, které přinášejí výzkum a inovace, ne montovny,« vysvětluje stanovisko koalice Šlouf.

»Gigafactory budí hrozně moc předvolebních emocí. Příliv tisíců pracovníků do laciné velkovýroby ale nemůže podpořit žádný komunální politik. V podobě, v jaké vláda projekt aktuálně prezentuje, je nerealizovatelný,« domnívá se Aleš Tolar, jenž stojí v čele kandidátky hnutí STAN a který působil poslední čtyři roky jako starosta nejmenšího plzeňského obvodu Malesice. (9/2022)

versus

b) Šéf státní kasy Zbyněk Stanjura (ODS) doplnil, že na projektu Gigafactory byla na vládě široká shoda (Pozn.: že by také souhlasil i ministr kultury Baxa z kandidátní listiny SPOLU v Plzni?). A informovat o tom bude zástupce koncernu Volkswagen. »Úmysl je jasný, o tuto strategickou investici stojíme. Je logické, že práce začnou v okamžiku, kdy investice bude schválená. Musíme nejdříve přesvědčit Volkswagen, že Česká republika a Líně jsou ta správná lokalita. Práce tedy začnou až po rozhodnutí, dopředu to nemá smysl. My ten prostor nechceme uvolnit pro jakoukoliv investici, ale pro tuto strategickou investici,« uvedl Stanjura. (10/2022)

MPO slíbilo kraji a obcím na prvním jednání studii dopadů

Továrnu zhruba za 120 miliard Kč plánuje VW postavit v ČR, Polsku nebo Maďarsku. Záměr vybudovat gigafactory v Líních podpořila vláda ve středu. Premiér poté uvedl, že bude informovat vedení VW, které se má rozhodnout o umístění továrny do konce roku. Na neveřejném vnitrostátním a mezinárodním letišti fungují desítky leteckých škol a letecká záchranná služba. Kraj, Plzeň, okolní obce i letecké školy jej chtějí zachovat. Současně s gigafactory letiště na ploše fungovat nemůže.

V pátek poprvé jednala na ministerstvu průmyslu a obchodu (MPO) pracovní skupina v čele s náměstkem Petrem Očkem, za koncern VW tam byl člen představenstva Škody Auto Martin Jahn. Jednání se zúčastnili také starostové Líní a Dobřan, hejtman Rudolf Špoták (Piráti) a jeho náměstek Pavel Čížek (STAN) a nový náměstek primátora Plzně Pavel Bosák (Piráti).

MPO slíbilo, že nechá rychle zpracovat studie dopadů případné investice. Zaznělo také, že pokud si VW nevybere ČR, tak příprava zóny v Líních padne. »Tato schůzka měla být už ve druhé polovině dubna,« řekl v pátek Špoták. MPO podle něj nešťastnou komunikaci přiznalo.

»Pokud přínosy pro občany, jako jsou dostatek zeleně, obchvaty obcí, lepší vzduch, lepší komunikační napojení, levnější teplo a další, převýší minusy, tak se budeme rozhodovat v zájmu našich obyvatel,« řekl starosta Dobřan Martin Sobotka (Aktivní Dobřany). Obce vlastní na letišti dvě pětiny pozemků, které považují jako svůj hlavní trumf. »Nedozvěděl jsem se nic, co by mělo zásadní vliv na moje dosavadní stanovisko k projektu, které je skeptické,« řekl Bosák.

Samotná gigafactory má být na ploše 110 hektarů a dalších 75 hektarů má být vyčleněno pro dodavatele materiálu. Navíc asi 65 hektarů je určeno pro budoucí rozvoj nebo dodavatele. »Pokud by došlo k odsouhlasení investice koncernu Volkswagen, mohla by začít stavba gigafactory ve třetím čtvrtletí 2024. Očekávaný počet zaměstnanců je až 4000, jejich nábor bude postupný,« řekl mluvčí Škody Auto Pavel Jína. Podle Jahna by obce, kraj a vláda měly v listopadu říct, zda bude možné do termínu zahájení výstavby zajistit napojení na silniční a železniční síť a zdroje energie a vody. Podle toho VW rozhodne o umístění projektu. MPO teď podle Jahna shromáždilo názory a požadavky obcí, které je potřeba vyřešit.

(zmk)

Související články

Zanechte komentář

Please enter your comment!
Please enter your name here

- Advertisement -

Poslední zprávy