Nejen nová, ale i starší auta jsou stále dražší. Jejich průměrná cena na českém trhu v prvním pololetí vzrostla o 18 procent na 289 000 korun. Důvodem byla rostoucí poptávka kvůli nedostatku nových a zánovních aut. Zvýšilo se ale i průměrné stáří ojetých vozů, a to z 9,1 roku na 9,5 roku. Vyplývá to z údajů společnosti Cebia.
Většina ojetých vozů, které se letos v Česku prodávaly, měla zahraniční původ. Podíl aut koupených jako nová v ČR klesl o šest procentních bodů na 42 %. Z Německa pocházelo 22 % vozů, což je meziročně o tři body více. Zvýšil se také podíl vozidel dovezených z Rakouska, která se svým počtem prakticky dotáhla na vozy dovezené z Itálie. Podíl aut ze Slovenska se meziročně více než zpětinásobil na 2,2 %.
Počet ojetých osobních automobilů dovezených ze zahraničí se v letošním roce zvýšil meziročně o 6,9 % na 89 307 aut. Dovozy se tak vrátily na hodnoty před pandemií koronaviru.
I nadále se zvyšovala rychlost prodeje. Zatímco do března se prodávaly vozy v průměru za 69 dní, za prvních šest měsíců už vykázaly průměrnou rychlost prodeje 61 dní. Loni se ve stejném období auta prodávala průměrně za 96 dní, toto období však bylo ovlivněno pandemií koronaviru a uzavřením prodejních míst.
Podíl prodávaných dieselů poprvé klesl pod 50 %, tedy o pět bodů proti loňsku. Pokles vozů na naftu je dlouhodobý. Naopak vozy na benzin zvýšily svůj podíl z loňských 42,1 % na téměř 47 %.
Nejprodávanějším modelem byla nadále Škoda Octavia s podílem 9,4 %.
(ici, čtk)