Od motocyklů po letadla C919 – evoluce čínského dopravního ruchu 

Po dokončení své poslední dodávky nastoupil řidič nákladního vozu Zhou Qiang na let CZ8233 zpět domů na oslavy Svátku jara, dychtivý zažít svou první cestu na čínském domácím letounu C919. 

Jakmile nastoupil do letadla, nemohl si odpustit pořídit fotografie, aby je později sdílel se svou rodinou. »Sedadla jsou velmi pohodlná a je tu dostatek místa na nohy. Dokonce si mohu zkřížit nohy,« řekl Zhou. Let z jižního města Guangzhou do Chengdu, hlavního města jihozápadní čínské provincie Sichuan, letos zkrátil jeho cestovní dobu z nejméně sedmi hodin vlakem na pouhé dvě a půl hodiny. 

Čína je v současnosti uprostřed svého každoročního 40denního dopravního ruchu ke Svátku jara, známého jako chunyun, období, kdy stovky milionů lidí cestují na rodinná setkání. 

Jak čínské aerolinky China Eastern, Air China a China Southern zařadily letouny C919 do svých flotil, tento domácí model se zapojil do chunyun – letos je v provozu 16 těchto letadel. 

Čínský úřad pro civilní letectví předpověděl, že počet leteckých pasažérů během letošního chunyun pravděpodobně přesáhne 90 milionů, což by mohlo stanovit nový rekord. 

»Na rozdíl od minulosti, kdy se mnozí odvážně vydávali domů v zimě na motocyklech, stále více lidí si nyní vybírá vysokorychlostní vlaky nebo letadla,« poznamenal Zhou. 

Ještě před deseti lety byl pohled na migrující pracovníky jedoucí na motocyklech z ekonomického centra delty Perlové řeky do regionů jako Guangxi, Guizhou, Yunnan a Sichuan ikonickým jevem během chunyun. 

Huang Xiaoyan a její manžel byli mezi nimi a snášeli vyčerpávající 30hodinovou cestu na dvou kolech z města Foshan v provincii Guangdong do svého venkovského domova v jihočínské autonomní oblasti Guangxi Zhuang. 

»Byla strašná zima, zvláště když pršelo. Silnice byla kluzká a velmi nebezpečná,« vzpomíná Huang, která pracuje v plastikářském průmyslu. 

Podle oficiálních údajů provincie Guangdong dosáhly tyto motocyklové kolony vrcholu 1,1 milionu cest během cestovní sezóny ke Svátku jara v roce 2013, než začaly v roce 2014 klesat. Tento pokles se shodoval se spuštěním vysokorychlostních železničních linek spojujících Guangdong s regiony jako Guizhou a Guangxi. 

Očekává se, že železnice letos přepraví přes 510 milionů pasažérů, v průměru 12,75 milionu denně – což představuje nárůst o 5,5 procenta oproti roku 2024, zatímco silniční doprava by měla dosáhnout 7,2 miliardy cest. 

Huang uvedla, že růst příjmů migrujících pracovníků vedl k tomu, že jen málokdo je nyní ochoten snášet nepohodlí a nebezpečí cestování na motocyklech domů. Během posledních tří let jezdila se svým bratrem domů jeho autem. 

»Téměř nikdo, koho znám, už na motocyklu domů nejezdí,« dodala Huang.

(Xinhua)

Související články

Zanechte komentář

Please enter your comment!
Please enter your name here

- Advertisement -

Poslední zprávy