Dříve tajemné nebe se Číňanům stává stále dostupnějším, protože země podporuje rozvoj své rozvíjející se nízkoletové ekonomiky.
Moderní a trendy létající prostředky, jako jsou elektrická letadla s vertikálním vzletem a přistáním (eVTOL), bezpilotní letouny (UAV) a nově koncipovaná letadla zaměřená na budoucnost, jsou hlavními lákadly probíhajícího 15. ročníku Čínské mezinárodní letecké a kosmické výstavy, známé také jako Airshow China, v Zhuhai v jihočínské provincii Guangdong.
Čínské vedení nedávno znovu potvrdilo své odhodlání zlepšovat instituce a mechanismy pro modernizaci infrastruktury, což je politika zřejmá z usnesení přijatého na třetím plénu 20. ústředního výboru Komunistické strany Číny.
Usnesení zdůraznilo, že Čína bude rozvíjet jak obecné letectví, tak svou nízkoletovou ekonomiku.
Rozkvět bez omezení
„Měli bychom si vážit této éry inovativních letadel létajících v nízké letové hladině, která rozkvétají bez omezení,“ řekl Guo Liang, generální ředitel a hlavní vědec společnosti Aerofugia, v exkluzivním rozhovoru pro agenturu Xinhua.
Aerofugia, dceřiná společnost čínského giganta na výrobu elektromobilů Geely Auto, představila na výstavě v Ču-chaji sériově vyráběnou verzi svého pilotovaného nakláněcího rotorového letadla AE200 eVTOL.
Tento krok potvrdil, že tento typ čínského letadla létajícího v nízké nadmořské výšce se posunul od vědeckého výzkumu k sériové výrobě. Je naplánováno, že v roce 2025 zahájí zkušební pilotované lety. „Nebude to trvat dlouho, než si občané budou moci vyzkoušet létající auta,“ uvedl Guo.
Společnost Aerofugia se sídlem v Chengdu již obdržela svou první objednávku na 100 eVTOL letadel od čínské společnosti na správu obchodního letectví Sino Jet. V únoru 2024 zařadil americký časopis Aviation Week Aerofugii mezi 10 nejlepších vývojářů eVTOL na světě.
„Děkujeme našim leteckým předchůdcům, protože díky jejich úsilí můžeme stát na bedrech obrů, dívat se na svět z rovné pozice a dosahovat průlomů v tvrdé konkurenci leteckých technologií,“ řekl Guo při přebírání ocenění „Osobnost roku“ na 16. udílení cen China Aerospace Laureates Awards během výstavy.
Na výstavě také čínská nezávisle vyvinutá civilní vzducholoď AS700 získala objednávku na 10 vzducholodí a další předběžné objednávky na 164 těchto strojů.
Společnost Jingmen Urban Construction Investment Holding Group Co., Ltd., podepsala předběžnou objednávku na 60 vzducholodí AS700 během výstavy.
„Tento krok má za cíl zajistit nové tržní příležitosti v nízkoletové ekonomice,“ uvedl předseda společnosti Cheng Xiong v exkluzivním rozhovoru pro agenturu Xinhua.
„Vzducholoď bude zpočátku nasazena do módních uplatnění nízkoletové turistiky. Do budoucna plánujeme rozšířit její využití na leteckou fotografii, městské inspekce a další aplikační scénáře při pokračujícím zkoumání,“ dodal Cheng.
Podle jeho slov společnost již plánuje založit dceřinou společnost zaměřenou na provoz vzducholodí. S ohledem na „komplexní správu životního cyklu“ vzducholodí a dalších letadel létajících v nízké nadmořské výšce společnost spolupracuje s vývojáři vzducholodí na údržbě, provozu a dalších souvisejících službách.
Desetimístná vzducholoď AS700 byla vyvinuta výzkumným ústavem speciálních vozidel pod státním podnikem Aviation Industry Corporation of China (AVIC), předním čínským výrobcem letadel.
Odraz nových trendů
Společnost AVIC představila na výstavě sérii svých nově vyvinutých UAV a produktů eVTOL, se zaměřením na bezpilotní, elektrické a inteligentní trendy, které převládají v nízkoletové ekonomice.
Společnost AVIC komplexně vybudovala systém špičkového nízkoletového vybavení, který se vyznačuje vysokou bezpečností, spolehlivostí, výkonem a nízkými náklady, jak uvedla na tiskové konferenci zaměřené na nízkoletovou ekonomiku během výstavy.
S cílem splnit požadavky různorodých aplikačních scénářů plánuje AVIC vytvořit řadu produktů eVTOL s plně nezávislými právy duševního vlastnictví – přičemž plně využívá své technologické výhody a schopnosti technologické integrace.
Tyto produkty budou nabízet maximální vzletovou hmotnost v rozmezí od 400 kg do 3 tun a budou zahrnovat nakláněcí rotory, vícerotory a další konfigurace, stejně jako pilotované a bezpilotní režimy.
Odborníci z průmyslu věří, že klíčem k rozvoji nízkoletové ekonomiky je pohon.
„Na nové dráze nízkoletové ekonomiky musí být systém pohonu letadel na prvním místě. Musíme zdůraznit potřebu inovativního rozvoje, zeleného rozvoje a přeshraniční integrace technologií, a to otevřeným způsobem vůči světu,“ uvedl Yin Zeyong, odborník na letecké motory a akademik Čínské akademie inženýrství.
(Xinhua)