Čínský sen o obloze se rozvíjí na Airshow China

Po více než 380 000 kilometrech cesty z odvrácené strany Měsíce do výstavní haly nedávné 15. Airshow China přilákal vzorek měsíční půdy přivezený čínskou misí Chang’e-6 nespočet zvědavých návštěvníků.

Vystavený společně s návratovým modulem a padákem lunární sondy Chang’e-6 se tento měsíční vzorek stal středobodem expozice Čínské národní vesmírné agentury (CNSA). Výstava měla za cíl zdůraznit nedávné úspěchy Číny a její mezinárodní spolupráci v oblasti průzkumu vesmíru, uvedl Zhang Tao, představitel CNSA.

Od mýtického příběhu o »Chang’e letící na Měsíc« až po skutečné zrníčko měsíční půdy, které nyní obdivují a fotografují návštěvníci, představuje tento 75miligramový fragment živý důkaz, jak se starověký čínský sen o letu proměnil v průkopnickou realitu.

»Pocítil jsem obrovskou hrdost na naši zemi, když jsem viděl tento měsíční vzorek vedle pokročilých letadel a raket,« řekl Tsang Cheung Sam, návštěvník z Macaa, který se zúčastnil airshow, jež skončila v neděli.

»Od dětství jsem slyšel o Mezinárodní vesmírné stanici, ale teď máme čínskou vesmírnou stanici nad námi. Připadá mi to jako splněný sen,« dodal Tsang.

V pátek Čína vypustila nákladní loď Tianzhou-8, která dodala zásoby na vesmírnou stanici Tiangong. Mezitím se připravují další možnosti pro přepravu do vesmíru, protože čínská letecká společnost Aviation Industry Corporation of China (AVIC) na airshow představila svůj opakovaně použitelný okřídlený vesmírný nákladní prostředek.

Novátorský raketoplán, nazvaný Haoloong, dokáže znovu vstoupit do atmosféry, letět a přistávat horizontálně na určených letištích. Tato schopnost umožňuje jeho obnovu a opakované použití v operačním modelu podobném letecké dopravě, což má za cíl výrazně snížit náklady na přepravu nákladu na a z čínské vesmírné stanice, uvedla AVIC.

»Haoloong znamená nový výchozí bod pro AVIC při využití jeho odbornosti v letectví k vývoji komerčních kosmických produktů,« řekl Wu Jiwei, mluvčí AVIC.

Na airshow AVIC také testoval civilní pilotovanou vzducholoď AS700 a získal objednávku na 10 kusů spolu s předběžnými dohodami o nákupu dalších 164 vzducholodí.

Vzducholoď se dokonce prodávala online během čínského každoročního »Dne dvojitých jedenáctek« na e-commerce platformě Taobao.

Jingmen Urban Construction Investment Holding Group Co., Ltd., která zakoupila vzducholoď AS700 online, následně podepsala předběžnou objednávku na dalších 60 vzducholodí. Podle předsedy společnosti Cheng Xionga průzkum mezi pasažéry a několika turistickými oblastmi odhalil silný zájem veřejnosti o provoz těchto vzducholodí.

Vzducholodě budou zpočátku využívány pro nízkoletovou turistiku, vysvětlil Cheng. Jejich využití se však rozšíří na oblasti, jako je letecká fotografie, inspekce měst a další inovativní scénáře.

V centru Pavilonu nízkoletové ekonomiky na airshow zaujal návštěvníky šestimístný elektrický letoun s vertikálním vzletem a přistáním (eVTOL) v bílé, černé a žluté barvě. Mnozí se skláněli, aby si prohlédli jeho lopatky, vlezli do kokpitu nebo zkoumali nabíjecí stanici poblíž.

Tento eVTOL letoun, který je důkazem rostoucího nízkoletového leteckého průmyslu v Číně, byl vyvinut společností Aerofugia, dceřinou firmou Geely Auto, lídra v oblasti elektrických vozidel. Během airshow v Ču-chaji společnost představila sériovou verzi svého pilotovaného naklápěcího rotorového letounu AE200.

Společnost Aerofugia, sídlící v Čcheng-tu, již získala svou první objednávku na 100 eVTOL letounů od společnosti Sino Jet, čínské firmy pro správu obchodního letectví. Začátkem tohoto roku americký časopis Aviation Week zařadil Aerofugii mezi 10 nejlepších vývojářů eVTOL na světě.

Letoun AE200 má zahájit pilotované ověřovací lety v roce 2025 a očekává se, že bude hrát klíčovou roli v městské dopravě, letecké turistice a záchranných misích, uvedl generální ředitel a hlavní vědec společnosti Guo Liang, který na airshow obdržel ocenění »Osobnost roku« na 16. China Aerospace Laureate Awards.

Jak stále více nízkoletových letounů míří na oblohu, čínský nízkoletový vzdušný prostor se stává stále vytíženějším. Hou Yi, senior produktový manažer společnosti Aerofugia, věří, že v nedaleké budoucnosti se elektrická letadla stanou běžnou součástí oblohy.

»Od prvního letadla bratří Wrightů v roce 1903 až do dneška uplynulo něco málo přes sto let. Je to jen něco málo přes půl století, co lidé přistáli na Měsíci. Tento rychlý technologický rozvoj ukazuje sílu snění a objevování. To, co se dnes zdá nemožné, se může stát skutečností, pokud se budeme snažit to uskutečnit,« řekl Hou.

(Xinhua)

Související články

Zanechte komentář

Please enter your comment!
Please enter your name here

- Advertisement -

Poslední zprávy