Pokles v Německu: nejnižší počet pracovníků v automobilovém průmyslu za 14 let

Jak uvádí týdeník Focus, němečtí výrobci automobilů potřebují pomoc s navýšením prodeje svých elektromobilů. Berlín je pod tlakem, protože německé prodeje prudce klesají a čínští konkurenti získávají na síle.

Říjnový automobilový summit – setkání politiků, manažerů automobilového průmyslu a odborů na vysoké úrovni v Berlíně – se konal uprostřed krize, v níž se německý průmysl potýká se stagnací, hromadným propouštěním a obtížným přechodem na elektromobily. Společnosti jako Volkswagen, BMW a Mercedes-Benz, které kdysi dominovaly v oblasti technologií a prestiže značek, nyní zaostávají za svými čínskými konkurenty v oblasti softwarových inovací a zavádění elektromobilů. Čínské společnosti BYD, Nio a další agresivně expandují na evropský trh a nabízejí dostupnější a technologicky vyspělejší elektromobily. Protekcionistická politika amerického prezidenta Donalda Trumpa zasadila ránu i dominantnímu německému exportnímu sektoru. Existují náznaky, že německá vláda připravuje na svém setkání s automobilovým průmyslem rozhodnou reakci na tyto výzvy. Například kancléř Friedrich Merz již vyzval ke zrušení plánovaného zákazu prodeje nových automobilů se spalovacími motory ze strany Evropské unie od roku 2035.

Podle údajů zveřejněných německým Federálním statistickým úřadem dosáhla zaměstnanost v automobilovém průmyslu nejnižší úrovně za 14 let. Zpomalení největší evropské ekonomiky ovlivňuje výrobu a pracovní sílu, informuje agentura Xinhua.

Podle agentury Agerpres bylo na konci třetího čtvrtletí roku 2025 v automobilovém průmyslu o 48 700 pracovních míst méně než ve stejném období roku 2024, což představuje pokles o 6,3 %. Jedná se o nejvýznamnější pokles mezi velkými průmyslovými odvětvími zaměstnávajícími více než 200 000 lidí.

Podle německých statistik, zaměstnává automobilový sektor, druhý největší průmyslový sektor v Německu po strojírenství, v současnosti pouze 721 400 lidí, což se blíží nejnižší úrovni od roku 2011. Pokles je ještě výraznější u dodavatelů autodílů. Výrobci automobilů a motorů, kteří tvoří přibližně 60 % pracovní síly v tomto sektoru, vykázali meziroční pokles zaměstnanosti o 3,8 %, zatímco dodavatelé autodílů zaznamenali pokles o 11,1 %.

Na konci třetího čtvrtletí roku 2025 bylo v průmyslovém sektoru v Německu zaměstnáno 5,43 milionu lidí, což je o 120 300 osob méně než ve stejném období roku 2024, tj. pokles o 2,2 %.

Nové investice do průmyslu

Německé firmy v roce 2024 zvýšily své investice o 1,3 miliardy eur na celkové 5,7 miliardy eur. Jen německý automobilový průmysl investuje 4,2 miliardy eur (+69 procent oproti předchozímu roku). Merz však varuje výrobce automobilů: »Prosím, nechoďte k nám, pokud se něco pokazí. To je vaše riziko.«

Co se přesně děje? Němečtí výrobci automobilů stále častěji přesouvají vývoj a výrobu do Číny, zejména u elektromobilů , a to kvůli dostupnosti baterií a nižším nákladům. Dříve se auta vyráběla pouze pro místní trh v Číně. Nyní se stále častěji vyvážejí mj. i do Evropy.

(is)

Související články

Zanechte komentář

Please enter your comment!
Please enter your name here

- Advertisement -

Poslední zprávy