Krok USA v oblasti cel vyvolal kritiku a obavy v Německu 

Krok amerického prezidenta Donalda Trumpa v oblasti cel vůči Kanadě, Mexiku a Číně vyvolal v Německu kritiku a obavy. 

V sobotu Trump nařídil zavedení 25procentního cla na dovoz z Mexika a Kanady a 10procentního cla na čínské zboží. Zároveň naznačil, že dalším na řadě by mohla být Evropská unie (EU), přičemž jako důvod uvedl trvalý obchodní přebytek EU vůči USA. 

Zatímco německý kancléř Olaf Scholz znovu potvrdil závazek Německa k ekonomickým vztahům s USA, zdůraznil, že prioritou by mělo být »nerozdělovat svět mnoha celními bariérami«. 

»Cla nikdy nebyla dobrým řešením pro řešení obchodněpolitických konfliktů,« uvedl předseda německé Křesťanskodemokratické unie (CDU) Friedrich Merz. Varoval také před zpětnou reakcí v USA, jelikož rostoucí náklady na dovoz by podpořily inflaci a přímo zasáhly americké spotřebitele. 

Dirk Jandura, prezident Federace německého velkoobchodu, zahraničního obchodu a služeb (BGA), označil cla za »jasné varování pro EU a Ursulu von der Leyenovou« a zdůraznil, že ani Německo, ani EU by neměly zůstat pasivní. 

Trumpův krok bude mít vysoké náklady pro Američany, uvedl Jandura a dodal: »Porážení jsou vždy koncoví spotřebitelé, kteří zdražení pocítí při placení u pokladny.« 

Německé společnosti se rovněž připravují na dopady, protože mnoho z nich dodává na americký trh z Mexika, zejména v automobilovém průmyslu. 

Podle německého deníku Handelsblatt bylo Mexiko po mnoho let nejdůležitější investiční destinací Německa v Latinské Americe, přičemž celkové investice od roku 2000 přesáhly 45 miliard amerických dolarů. 

Skupina Volkswagen, která v Mexiku provozuje jednu ze svých největších továren na výrobu vozidel, vyrábí téměř 80 procent svých severoamerických vozů právě v Mexiku a Kanadě. Mluvčí Volkswagenu vyjádřil obavy z možných hospodářských důsledků cel a varoval před negativními dopady na americké spotřebitele i globální automobilový průmysl. 

Podle úvěrové ratingové agentury S&P vyrobí Kanada a Mexiko ročně přibližně 5,3 milionu osobních automobilů, přičemž přibližně 70 procent směřuje do USA. 

Dovozci pravděpodobně přenesou většinu, ne-li všechny, dodatečné náklady na spotřebitele, upozornila agentura S&P a varovala, že tyto dodatečné náklady dále zhorší dostupnost vozidel na americkém trhu.

(Xinhua)

Související články

Zanechte komentář

Please enter your comment!
Please enter your name here

- Advertisement -

Poslední zprávy