Slabá vůně čaje se line vzduchem, když se dřevěné dveře jemně otevírají a odhalují klasický dekorativní styl. Jedná se o čajovnu v tradičním stylu ukrytou v uličce v čínském městě Čchang-ša v provincii Chu-nan ve střední Číně. Uvnitř čajovny mladí lidé fotí krásné lahůdky a dovedně zacházejí s čajovými soupravami.
Čajovny hrály důležitou roli v čínské společnosti už od starověku, ale s nárůstem urbanizace si lidé zvykli na rychlý životní styl a širší možností zábavy, takže starý model čajovny postupně zastarává.
Současně čínská čajová kultura čelí konkurenci kávy, mléčného čaje a dalších módních nápojů. Stále větší počet mladých čínských milovníků čaje však mění společenskou hodnotu čajoven.
Klíčové slovo »návštěva čajovny« bylo sdíleno více než 320 000krát na Siao-chung-šu, platformě sociálních médií v Číně zaměřené na životní styl. Podobné čajovny lze nalézt ve městech jako Šen-čen v provincii Kuang-tung, Čcheng-tu v provincii S‘-čchuan, Si-an v provincii Šen-si a Čchang-ša v provincii Chu-nan.
V jako hlavní zemi na světě produkující čaj přesáhl celkový domácí prodej čaje v Číně v loňském roce 2,3 milionu tun a 300 miliard jüanů (44,7 miliardy amerických dolarů) podle údajů Čínské asociace obchodu s čajem. Očekává se, že poptávka po čaji poroste i mezi mladšími generacemi.
»Přišla jsem sem s obdivem poté, co jsem viděla, jak mnoho internetových celebrit na platformách sociálních médií doporučuje nové čínské čajovny,« řekla Liou Tan, obyvatelka Čchang-ša, když se připravovala na setkání s přáteli v čajovně. »Životní tempo je nyní příliš rychlé, ale díky tradičnímu prostředí čajovny a procesu vaření vody při přípravě čaje se cítím pohodlně a uvolněně,« dodala Liu.
Některé novější čínské čajovny vycházejí vstříc mladým lidem tím, že umožňují zákazníkům přizpůsobit si čajový zážitek. Spotřebitelé si mohou uvařit vlastní nápoj pro prožití klidného a metodického čajového obřadu, nebo si zjednodušit kroky k ochutnání čistého čaje tím, že si ho nechají připravit obsluhou.
Obřad neztrácí navzdory zjednodušení na významu. V čajovně Kuan-ťi si hosté nejprve vyberou šálek, než jim zaměstnanci pomohou vybrat čaj a poskytnout občerstvení. »Mnoho zákazníků navštěvuje náš obchod a užívá si zdejší atmosféru. Nová čajovna v čínském stylu vychází vstříc touze mladých lidí po nových zážitcích,« říká Tching Čang, vedoucí prodejny čajovny Kuan-ťi.
Mladí zákazníci jsou poučeni o rozdílech mezi odrůdami čaje a o tom, jak provést čajový obřad gongfu – ačkoli jeho název zní jako kung-fu, nemá nic společného s bojovými uměními, ale spíše znamená zaměřit pozornost a vynaložit velké úsilí na přípravu čaje. Jde o tradiční čajový rituál převládající v jihočínské provincii Kuang-tung.
»Mladé lidi přirozeně přitahují trendy nápoje, ale mléčný čaj jim může také posloužit jako kanál, jak se dozvědět o tradičním čínském čaji. Když se například dozvědí více o surovinách mléčného čaje, budou schopni porozumět tradičnímu čínskému čaji a kultuře,« řekl vedoucí čajovny.
V důsledku inovací v čajových produktech se čínská čajová kultura proměnila a získala nový význam. Čínská značka mléčného čaje Moderní čínská čajovna nedávno otevřela dvě čajovny v Čchang-ša.
Přístupy moderních čajoven k přípravě čaje jsou jedinečné a neotřelé, například používání kávovarů k extrakci čaje z čajových lístků a odkapávání sáčků s čajem stejným způsobem, jakým byste nalévali kávu. »Chceme, aby bylo pití zábavné,« řekl zaměstnanec čajovny Moderní čínská čajovna.
»Kombinací moderního životního stylu a tradice se snažíme popularizovat čajovou kulturu tím, že je jednoduchá a snadná na přípravu, pití a vychutnávání čaje. Naším cílem je zpřístupnit čínský čaj, aby si každý mohl vychutnat jeho potěšení a kouzlo,« řekl zaměstnanec další čínské čajovny.
Podle on-line průzkumu agentury pro analýzu dat iiMedia Research dosáhl do roku 2021 podíl spotřebitelů čínského čaje ve věku 19 až 30 let 46,8 procenta, čímž překonal 37,6 procenta lidí ve věku 31 až 40 let, což naznačuje, že pití čaje je prominentním trendem mezi mládeží v zemi.
»V Číně existuje přísloví: ‚Spřátelit se při pití čaje‘. Nyní se pro mladší Číňany pití čaje stává společenskou aktivitou,« řekl manažer čajovny Kuan-ťi.
(pr)