Čeká nás závěrečná etapa z kopce dolů

»Česko letos od ledna do dubna dovezlo z Ruska ropu v hodnotě 13 miliard korun, vyplývá z dat Českého statistického úřadu (ČSÚ). To je za více než ve stejném období loňského roku, kdy dovezlo ruskou ropu za 12,8 miliardy korun. V roce 2022 daná částka odpovídala 16,3 miliardy korun, v roce 2021 pak jen 9,7 miliardy korun,« uvádí v komentáři na webu faei.cz známý ekonom Lukáš Kovanda, opíraje se o oficiální data Českého statistického úřadu.

»Na druhou stranu ovšem loni i letos znatelně klesl podíl ropy dovážené z USA. Spojené státy přitom až do roku 2022 představovaly největšího dovozce ropy do Česka mimo země Ruska a dalších bývalých zemí Sovětského svazu, konkrétně Kazachstánu a Ázerbájdžánu. Nadále výrazný dovoz ropy z Ruska je jedním z faktorů, proč letos Česko vykazuje jedny z nejnižších cen pohonných hmot v EU,« dodává Kovanda.

Protože absurdita toho je zcela šílená, zopakuji to ještě jednou přehledně:

Dovoz ruské ropy do ČR, hodnocená období leden – duben

2021 – 9,7 miliardy Kč

2022 – 16,3 miliardy Kč

2023 – 12,8 miliardy Kč

2024 – 13 miliard Kč

Tendence je vzestupná či sestupná? Nešálí-li mně zrak, troufnu si bez uzardění tvrdit, že vzestupná. Jistě, rok 2022 to není, ale i tak jsou čísla ve sledovaném období za roky 2023 a 2024 navzdory žvástům ze Strakovky nemálo vzestupná.

Web Ministerstva financí ČR zveřejnil 4. června 2024 následující zprávu: »Předseda vlády Petr Fiala potvrdil, že se Česká republika zbaví závislosti na ruské ropě nejpozději do poloviny příštího roku. Premiér chce o zrušení výjimky na dovoz ruské ropy požádat okamžitě poté, co bude dokončen projekt TAL-PLUS. Ten má za cíl rozšířit kapacitu evropského ropovodu TAL a přivést do Česka o 4 miliony tun ropy ročně navíc západní cestou. Díky tomu se Česko po šedesáti letech zbaví závislosti na ruské ropě z ropovodu Družba. Projekt TAL-PLUS, který společně zajišťují MERO ČR a konsorcium TAL, úspěšně pokračuje. V těchto dnech se připravují první technické úpravy přímo na ropovodu TAL, v rakouském Grubenu se budou vyměňovat čerpadla.«

Jako laika mě zajímá hned několik – aspoň myslím, že podstatných – věcí: jednak odkud ta ropa, která k nám má téct ropovodem TAL, bude, jaká bude její cena v porovnání s tou ruskou (odborníci tvrdí, že mnohem vyšší a nemám důvod jim nevěřit, protože levnější ropa než ruská na trhu nikdy nebyla, není a nebude, což byl v minulosti základ prosperující německé ekonomiky, resp. ekonomiky celé Evropy, protože jednotlivé evropské země jsou na ekonomiku Německa vázány), kde se najednou takové její množství vytěží, aby nahradila tu ruskou a jak se ona ropa z TAL (mnohem dražší než ruská) promítne do cenové politiky.

V této souvislosti musím zmínit ještě jeden moment – dost času jsem věnoval pátrání po cenách té spasitelné ropy TAL (nevylučuji, že pořád ruské – jen Rusko má ropy nadbytek, avšak na cestě ke konečnému spotřebiteli mnohokrát cenově navýšené díky různým prostředníkům, kterým z toho přitečou obrovské zisky – o to asi i jde), ale nikde ani zmínka. Přece jen bych považoval za férové, říct lidem – »ok, ruskou ropu z Družby nechceme, bude neruská, z TALu, ale o tolik a tolik dražší, což ve finále zvedne ty a ty ceny o tolik a tolik procent«.

Když ovšem nikde takové srovnání není, pro mě z toho plyne jediný možný závěr – že se z růstu cen pose*eme… Ekonom Kovanda to přece definuje jasně: »Nadále výrazný dovoz ropy z Ruska je jedním za faktorů, proč letos Česko vykazuje jedny z nejnižších cen pohonných hmot v EU.« Držte si klobouky, pojedeme z kopce závěrečnou etapu. Do cíle dorazíme, to nepochybně, že by tam ale na nás čekal důvod k radosti, to ani omylem.

Pavel Votruba

Související články

Zanechte komentář

Please enter your comment!
Please enter your name here

- Advertisement -

Poslední zprávy