Automobilový koncern Volkswagen o několik měsíců odkládá rozhodnutí o tom, kde ve východní Evropě postaví továrnu na baterie do elektroaut. Koncern v prohlášení, které dnes poskytl mluvčí automobilky Škoda Auto Pavel Jína, mimo jiné uvádí, že vzhledem k současné energetické krizi není třeba jednat okamžitě. Původně se očekávalo, že Volkswagen výběr místa pro továrnu oznámí v pátek 16. prosince. Česká republika nabízí Volkswagenu pro výstavbu gigafactory letiště v Líních u Plzně.
»Žádné rozhodnutí zatím nepadlo, proces vyhodnocování pokračuje. Před investováním miliard eur budou během následujících týdnů a měsíců znovu pečlivě posouzeny plány pro jednotlivé regiony,« uvedl Volkswagen. Dodal, že spolu s dceřinou společností PowerCo zodpovědnou za baterie nadále hledají vhodné lokality. »Není potřeba učinit rozhodnutí okamžitě, protože doposud učiněné kroky koncernu zaručují pokrytí dodávek baterií do roku 2028,« doplnil koncern.
Volkswagen rovněž uvedl, že není pod tlakem, aby jednal hned. »V kontextu panující situace bude rozhodovacímu procesu věnováno více času. Mezi důvody patří stávající ekonomická situace, současné ceny energií a rámcové podmínky zahrnující státní podporu,« upozornil koncern na dopady současné energetické krize. »Je také potřeba dořešit některé místní otázky,« dodal.
Podle Volkswagenu nyní nemá rozhodovací proces dopad na plánovaný začátek stavby a výroby. Koncern by chtěl začít stavět koncem roku 2024 a vyrábět články do baterií od roku 2027.
Před tím, že by energetická krize mohla výstavbu továren na baterie výrazně ovlivnit, v listopadu varoval šéf automobilové značky Volkswagen Thomas Schäfer. »Pokud se nám v Německu a v Evropě rychle a spolehlivě nepodaří snížit ceny energií, budou investice do energeticky náročné výroby nebo do nových továren na baterie v Německu a Evropské unii prakticky nerentabilní,« napsal Schäfer na profesní sociální síti LinkedIn.
Koncern chce v Evropě do roku 2030 vybudovat šest obřích továren na baterie. Prozatím si jako místa vybral dolnosaský Salzgitter nedaleko Wolfsburgu, sídla Volkswagenu, Valencii ve Španělsku a severošvédské město Skellefteaa. Čtvrtá továrna bude ve východní Evropě, vedle Česka se hovoří o Polsku či Maďarsku.
O gigafactory se s VW jedná od jara 2021
5. února 2020 – Ministr průmyslu a obchodu Karel Havlíček (za ANO) řekl, že polostátní energetická společnost ČEZ zvažuje, že v příštích několika letech v severních Čechách postaví továrnu na lithiové baterie pro auta. Má jít o jednu z největších investic tohoto druhu ve střední Evropě. Na výrobu baterií chce firma spolu s investory z automobilového průmyslu využívat lithium z oblasti Cínovce v Krušných horách.
duben 2020 – ČEZ se prostřednictvím Severočeských dolů stal majoritním vlastníkem společnosti Geomet, která je držitelem přednostních práv na průzkum a využití ložiska lithia u Cínovce. Ve firmě ovládl 51 procent, 49 procent patří australské společnosti European Metals Holdings (EMH).
17. března 2021 – Havlíček v rozhovoru pro Hospodářské noviny řekl, že česká vláda jedná s německou automobilkou Volkswagen o tom, že by firma postavila jednu ze svých plánovaných továren na výrobu baterií pro elektromobily v ČR. Jednání je vázáno na dříve oznámený projekt skupiny ČEZ. Volkswagen, jehož součástí je i česká automobilka Škoda Auto, o dva dny dříve oznámil, že plánuje mít do roku 2030 v Evropě šest továren na baterie, jedna by mohla být v ČR či v Polsku nebo Maďarsku.
27. července 2021 – Ministr Havlíček a generální ředitel energetické společnosti ČEZ Daniel Beneš podepsali memorandum o podpoře projektu gigafactory. Zájem podle Havlíčka mají Volkswagen a korejská LG, ministr také uvedl, že jednou ze zvažovaných lokalit pro stavbu továrny je areál bývalé hnědouhelné elektrárny Prunéřov I, kterou ČEZ odstavil. Podle memoranda, schváleného vládou, má investice v první fázi činit minimálně 52 miliard korun a v souvislosti s ní se předpokládá vznik minimálně 2300 nových pracovních míst.
25. srpna 2021 – Generální ředitel ČEZ Daniel Beneš řekl, že rozhodnutí o komerčním využití lithia chce energetická společnost učinit v roce 2023. Konečná studie proveditelnosti by měla být hotová v květnu 2022. Těžbu i gigafactory bude financovat ČEZ.
30. září 2021 – Šéf ČEZ Beneš řekl, že skupina chce do konce roku rozhodnout, s kým postaví továrnu na baterie v areálu bývalé hnědouhelné elektrárny Prunéřov I na Chomutovsku. První fáze projektu by podle něj mohla být hotová kolem roku 2025.
11. října 2021 – Ministr Havlíček oznámil, že automobilka Volkswagen odložila rozhodnutí o výstavbě takzvané gigafactory na výrobu automobilových baterií o půl roku na pololetí roku 2022.
11. dubna 2022 – Skupina ČEZ uvedla, že dál počítá s přípravou projektu gigafactory na místě hnědouhelné elektrárny Prunéřov I. Plocha bude připravena v prvním pololetí příštího roku k využití.
27. července 2022 – Vláda schválila přípravu a výstavbu strategického podnikatelského parku Plzeň-Líně. Jde o plochu s rozlohou zhruba 400 hektarů minimálně využívaného záložního armádního letiště. Na místě by mohla vzniknout gigafactory.
17. října 2022 – Na Česko-německém ekonomickém fóru v Praze řekl předseda představenstva Škody Auto Klaus Zellmer, že rozhodnutí o umístění gigafactory skupiny Volkswagen, o které se uchází i ČR, by mohlo na úrovni koncernu VW padnout do konce roku.
19. října 2022 – Vláda podpořila záměr vybudovat na záložním armádním letišti Líně u Plzně gigafactory.
27. října 2022 – Premiér Petr Fiala (ODS) uvedl, že vláda nechá zpracovat studii o možných dopadech výstavby továrny gigafactory koncernu Volkswagen v Líních u Plzně na okolí. Zároveň bude pracovat na tom, aby odstranila obavy z negativních důsledků projektu. Funkce, které nyní letiště umožňuje plnit, je připravena zajistit jinde.
8. listopadu 2022 – Premiér Fiala řekl, že vláda jedná o dvou projektech továren na výrobu baterií do elektromobilů. Vedle Volkswagenu je ve hře i gigafactory s korejským partnerem.
10. listopadu 2022 – ČEZ podle finančního ředitele Martina Nováka dál jedná s možnými investory o projektu gigafactory na místě hnědouhelné elektrárny Prunéřov I, která se nyní bourá. »Pořád je to ve hře. Investorů, kteří se kolem gigafactory točí, je hodně,« řekl Novák.
7. prosince 2022 – Deník Právo přinesl informaci, že jihokorejská společnost LG je v pokročilém stadiu důvěrných jednání s českou vládou o stavbě gigafactory a zájem má o Moravskoslezský kraj.
8. prosince 2022 – Volkswagen o několik měsíců odkládá rozhodnutí o tom, kde ve východní Evropě postaví továrnu na baterie do elektroaut. Koncern mimo jiné uvádí, že vzhledem k současné energetické krizi není třeba jednat okamžitě.
(jb, čtk)