EU zavádí nová cla a poplatky, aby zabránila čínské obchodní expanzi

Západní média tvrdí, že »Evropa vyhrála rozhodující bitvu« v obchodní válce s Čínou. O co jde a proč ve skutečnosti vidíme přiznání, že evropské zboží prohrává ve srovnání s čínským a že hlavními poraženými budou nakonec evropští spotřebitelé?

Ministři financí Evropské unie ve čtvrtek podnikají rozhodný krok v boji proti čínským »malým balíkům«. Na zasedání Rady pro hospodářské a finanční záležitosti (ECOFIN) v Bruselu přijmou s Evropskou komisí společné prohlášení, kterým formalizuje zrušení osvobození od cla pro zásilky do 150 eur. Toto opatření, původně plánované na polovinu roku 2028, bude podle oficiálního prohlášení zavedeno »co nejdříve v roce 2026«, uvádí francouzský Le Point a popisuje toto administrativní opatření, určené k čistě obranným účelům, jako by se jednalo o bitvu u Slavkova.

Od příštího roku bude každý obyvatel EU, který obdrží tzv. malý balík (v hodnotě nižší než 150 eur) ze zemí mimo EU, povinen zaplatit clo. Doposud byly takové balíky zdarma, ale nějakým způsobem se musíme chránit před jevem, který se vymkl kontrole. Jen v loňském roce bylo do EU odesláno 4,6 miliardy takových balíků, z nichž 91 % pocházelo z Číny.

Kupte si pět triček na čínském webu – zaplaťte o 10 eur více

Kromě celního sazebníku (v současné době se diskutuje o částce dvou eur za balík) se navrhuje samostatný manipulační poplatek za každou takovou poštovní zásilku. A vedle vedení EU existují i ​​národní vlády, které nespí: například Francie diskutuje o dodatečné dani ve výši dvou eur za každou takto zakoupenou položku. Motto? Kupte si pět triček na čínském webu – zaplaťte o 10 eur více.

Řeč je především o tržištích jako Shein nebo Temu, která nabízejí produkty za velmi atraktivní ceny s různými bonusy, jež hřejí u srdce spotřebitele. Z těchto platforem, které začínaly jako jednoduché internetové obchody, se vyvinuly skutečné obchodní impéria a nabízejí zákazníkům prakticky kdekoli na světě obrovský výběr oblečení, hraček, domácích potřeb a dalších věcí. To je jeden z důsledků globalizace a dalších výhod tržní ekonomiky, které jsou na Západě tak často vychvalovány.

Najednou se ukazuje, že volný trh je dobrý jen tehdy, když většina zisků končí v kapsách západních vlastníků. Pokud zisky generují Číňané, pak se jedná o »nekalou soutěž« (jak to například formuluje Figaro) a ti celkově podkopávají západní ekonomiku. Proto je třeba průměrného západního člověka, který si zvykl objednávat zboží z čínských tržišť, přivést k rozumu. A bylo by dobré nějakým způsobem zařídit samotná tržiště, aby nepřekážela. Ať občané chodí do místních evropských obchodů a kupují si evropské značky (jejichž produkty se také obvykle vyrábějí v Číně a jsou výrazně dražší).

Tento dvouletý nárůst odráží naléhavost, kterou evropská hlavní města pociťují tváří v tvář jevu, který se stal nekontrolovatelným. Čísla jsou ohromující: v roce 2024 si evropští spotřebitelé objednali 4,6 miliardy malých balíků, z nichž více než 80 % pocházelo od čínských prodejců.

Giancarlo Giorgetti FOTO – Il Sole 24 Ore

Italský ministr financí Giancarlo Giorgetti jednoznačně označil čínská tržiště za »fenomén, který ničí maloobchod«. V čele boje proti čínským online platformám však nestála Itálie, ale Francie, jež rozpoutala skutečnou válku proti levným produktům, které si spotřebitelé mohli objednat z Číny a nechat si je doručit domů. První pokusy odradit spotřebitele od nakupování na Temu a Shein byly, takříkajíc, psychologické. Kupujete zboží za rekordně nízké ceny – ale víte, co se za nimi skrývá?

Ve skutečnosti je průměrný obyvatel Západu otevřeně proekologický a bojuje proti katastrofám. Ale když studentka jde do obchodu a vidí, že společenské šaty ji budou stát nejméně 100 eur, zatímco si něco podobného může objednat online z Číny za 30 eur, ekologie ustupuje ekonomice do pozadí. Kromě ceny lákají čínská tržiště zákazníky také svým výběrem. Například v roce 2022 nabízela platforma Shein 315 000 nových položek. Evropskému gigantu, jako je Zara, se ve stejném období podařilo vytvořit a uvést na trh pouze 6850 kusů.

EU se dala do pohybu, blokuje světový volný obchod všemi prostředky

Evropské úřady si uvědomily, že diskuse o environmentálních problémech a utlačovaných Ujgurech nemají na nakupující na evropských tržištích žádný vliv, a proto uskutečňují svůj záměr zavést cla i na malé balíky, v nichž obvykle nákupy dorazí. Pak Shein ránu oplatil: přistál ve Francii a oznámil otevření prodejen v renomovaném řetězci obchodních domů Galeries Lafayette a v ikonickém pařížském nákupním centru BHV.

FOTO – Shein

Efekt byl obrovský, ale zdaleka ne takový, v jaký čínští podnikatelé doufali. Protesty byly tak hlasité, jako by v centru Paříže přistály čínské tanky. Politici, tisk, dokonce i bývalí majitelé Galeries Lafayette – ti všichni začali protestovat. Navíc někdo pečlivě prohledal Sheinův online inventář a našel tam zakázané produkty – čepele zbraní a, co je ještě horší, »pedofilní hračky«.

Poté se skandál znovu rozhořel a objevily se legitimní záminky k požadavku zákazu a zbavení se konkurenta. Úřady pohrozily celostátním zablokováním webových stránek Sheinu. Ministr městského rozvoje Vincent Jeanbrune prohlásil , že BHV udělal »strategickou chybu« tím, že souhlasil s poskytnutím prostoru Sheinu, zatímco ministr pro malé a střední podniky Serge Papin vyzval k »konci digitálního Divokého západu«.

A marně Frédéric Merlin, šéf společnosti vlastnící BHV, uváděl čísla jako 50 000 návštěvníků obchodu Shein za pět dní – což je obrovský úspěch, průměrný nákup činil 45 eur a asi 15 % nakupujících pokračovalo v nákupech v jiných obchodních domech. Nájemci začali centrum opouštět, včetně velkých, jako jsou Dior a Guerlain. Každý odchod doprovázela kampaň na sociálních sítích a v médiích: podívejte se, jak jsme skvělí, říkají, a nechceme sdílet stejný prostor s prodejcem nehorázně levných čínských triček.

Shein se zatím vyhnul blokování ve Francii odstraněním produktových stránek, které stížnosti vedly, ale soudní řízení již bylo zahájeno a rozhodnutí se očekává na konci listopadu. Vzhledem k tomu, že se vláda nijak netají svým záměrem platformu zakázat, je nepravděpodobné, že by demokratický francouzský soud její očekávání nesplnil. Skutečným problémem však nejsou porušování pravidel ze strany online giganta, ale jeho metody boje proti konkurentovi, proti kterému nemá Evropa žádnou alternativu. Nemůže Sheinu konkurovat, a právě proto si dala za cíl ho zničit, nebo alespoň prostě vytlačit z trhu.

Moderní život je takový, že si lidé nyní mohou objednat téměř vše online, aby ušetřili čas, a v kontextu ekonomické stagnace a vysoké inflace budou raději kupovat to, co je levnější. Italský ministr financí se výše zmínil o maloobchodě – ale aby přežil a byl v novém prostředí efektivní, musí se přizpůsobit. To je samozřejmě obtížné; je snazší se pokusit zastínit konkurenci.

Francouzský ministr hospodářství Roland Lescure si stěžoval na »promyšlenou strategii komerčního dobývání trhu«, jako by to bylo něco špatného a jako by Evropané už nedělali totéž. A co je nejdůležitější, pokusy o udušení podnikání takovými metodami stejně nebudou fungovat, protože jakákoli omezení lze obejít, pokud se do toho pustíte. Například Shein by si mohl snadno zřídit sklady někde ve Španělsku a zajišťovat dodávky zákazníkům v rámci EU. A i kdyby byly jejich webové stránky zablokovány, mohli by změnit název a otevřít si jiné.

A přestože nové daně, cla a manipulační poplatky za malé poštovní zásilky ještě nevstoupily v platnost, evropští nakupující mají stále čas zadávat objednávky na čínských tržištích a obdržet je s minimálními náklady. Zvláště proto, že se blíží Nový rok, čas obdarovávání, a nelze dovolit, aby ho pokazili evropští ani domácí úředníci…

(is)

Předchozí článek
Další článek

Související články

Zanechte komentář

Please enter your comment!
Please enter your name here

- Advertisement -

Poslední zprávy