Oblečená v elegantním qipao a s jemným kulatým vějířem v ruce se německá turistka Lea Hoffmannová procházela staletým vodním městem v Su-čou v čínské provincii Ťiang-su.
Její cesta nebyla jen o tom, aby si odškrtla další turistickou atrakci. »Chci se do tohoto místa skutečně ponořit a pocítit klasické kouzlo tradiční čínské kultury,« řekla.
Hoffmannová je příkladem rostoucího trendu mezi zahraničními návštěvníky, kteří upřednostňují personalizované, hluboké kulturní zážitky před bleskovými prohlídkami.
Od učení se tkaní textilií, které je nehmotným kulturním dědictvím, v Yunnanu, přes vyzkoušení si práce na hrnčířském kruhu ve starobylém hlavním městě porcelánu Jingdezhen, až po nácvik stehů su-čouské výšivky – zahraniční turisté při návštěvě Číny stále více hledají autentické zážitky.
»Důvody, proč zahraniční turisté navštěvují Čínu, se diverzifikují, protože lákadlem mohou být show, sportovní akce, výstavy i gurmánské jídlo,« řekl Hu Di, ředitel mezinárodní cestovní kanceláře v Su-čou.
Hu zaznamenal nárůst počtu nezávislých cestovatelů, kteří tvoří malé skupiny, plánují delší itineráře zahrnující více destinací a zůstávají déle, přičemž poptávka se přesouvá od ikonických památek k tematickým, hloubkovým a přizpůsobeným zážitkům.
Například v kulturně bohaté severní provincii Šen-si nabízejí různé projekty zaměřené na Chang-an, starobylý název pro Si-an, který sloužil jako hlavní město mnoha čínských dynastií. Nabízejí například pohlcující zážitky v podobě fotografování v hanfu, interaktivní představení a kuchyně nehmotného kulturního dědictví.
Živé turistické nabídky se staly senzací na sociálních médiích v zahraničí a umožňují návštěvníkům »cestovat časem« do starobylého hlavního města dynastie Tang (618–907). »Kostýmy a scény ve videích jsou dechberoucí. Chci tu atmosféru zažít na vlastní kůži,« řekla Hoffmannová.
Tento turistický trend je podporován rozšiřující se bezvízovou politikou Číny a opatřeními, která zahraničním návštěvníkům usnadňují cestování, včetně vrácení daní a vylepšených možností elektronických plateb.
Oficiální údaje ukazují výrazný nárůst zahraničního cestovního ruchu. Bezvízové vstupy tvořily více než 7 milionů, neboli 72,2 procenta, všech zahraničních příjezdů ve třetím čtvrtletí, což představuje meziroční nárůst o 48,3 procenta.
S rostoucí popularitou zájezdů zaměřených na kulturní zážitky se zahraniční turisté vydávají za hranice velkých měst, aby prozkoumali rozmanité regiony Číny.
Během této zimy jsou v kurzu destinace jako Charbin, Dalian, Čchang-čchun a Yining. Data čínského giganta v oblasti online cestovních služeb Trip.com Group ukazují, že rezervace zimních výletů do malebných lokalit se meziročně téměř zdvojnásobily, přičemž v provinciích Che-pej, Sin-ťiang a Vnitřní Mongolsko došlo k nárůstu o více než 130 procent.
Aby uspokojily rostoucí poptávku, města využívají bezvízového režimu pro tranzitní cestující a navrhují butikové trasy pro zahraniční turisty. Peking nabízí prohlídky hutongů a cyklistické výlety po centrální ose, zatímco Yunnan nabízí ekologické wellness a outdoorové dobrodružné itineráře. Guangxi integruje do prohlídek sběr tropického ovoce a vlak »Panda Express« projíždí S‘-čchuanem, Kuej-čou a Čchung-čchingem.
Zlepšují se také služby pro zahraniční turisty. Rozšiřuje se pokrytí platebních terminálů pro zahraniční karty a zlepšují se mobilní platební řešení pro mezinárodní návštěvníky.
Nákupní oblasti, jako je pekingské nákupní centrum Silk Street, nabízejí služby v cizích jazycích, směnárnu a rychlé krejčovství. Provincie Zhejiang spustila globální platformu pro inteligentní cestovní služby s plánováním itinerářů pomocí umělé inteligence a Nanjing zavedl turistickou kartu, která kombinuje připojení, platby a přístup.
Rozmach příjezdového cestovního ruchu představuje světu živou a rozmanitou Čínu a zároveň vnáší nový impuls do domácí poptávky. James Liang, výkonný předseda Trip.com Group, zdůraznil potenciál tohoto odvětví.
Liang poznamenal, že zvýšení příjmů ze zahraničního cestovního ruchu v Číně na 1 až 2 % HDP, což je úroveň srovnatelná s mezinárodním standardem, by mohlo přinést nárůst trhu o 1 až 2 biliony juanů (přibližně 141,7 až 283,4 miliardy amerických dolarů).
(Xinhua)

Jsem rád, že Čína pochopila i to, že kromě udržitelnosti životního prostředí, ekonomiky a energetiky je důležitý i cestovní ruch.