Železniční trať mezi východočínským městem I-wu a španělským hlavním městem Madrid, která je hlavní linkou nákladního vlakového spojení mezi Čínou a Evropou, měří 13 052 km a je tak jednou z nejdelších nákladních vlakových tratí na světě.
Železnice, nazývaná také I-sin-ou (YXE), prochází osmi zeměmi a z její osy se rozvětvují další tratě, které spojují 160 měst ve více než 50 zemích Evropy a Asie. K absolvování jednosměrné jízdy je zapotřebí více než 60 řidičů z Číny a dalších zemí, kteří pracují ve štafetách.
Díky lepší efektivitě logistiky, kterou zajišťuje vlaková doprava, si španělské červené víno, olivový olej a šunka, stejně jako čínské základní potraviny, průmyslové zboží a další zařízení usnadnily přístup na své trhy.
Španělští obchodníci a úředníci ocenili nákladní vlakovou dopravu nejen jako obchodní cestu, ale také jako most pro podporu přátelství a kulturních výměn.
Na osmého května připadá desáté výročí jejího vzniku, kdy se v železničním logistickém terminálu Abronigal v Madridu koná slavnostní ceremoniál. Na počest tohoto výročí vyjel z nádraží vlak se 70 kontejnery naloženými autodíly, červeným vínem a dalším zbožím.
V Abronigalu byla také otevřena výstava o historii železniční tratě, která připomíná příběhy přínosné spolupráce mezi oběma zeměmi.
Jeden z příběhů se týká Jesuse Garcii z I-wu, který prodával červené víno, šunku a další španělské speciality prostřednictvím elektronického obchodu s živým vysíláním. Své podnikání zahájil před deseti lety, když přijel do I-wu.
Díky trase nákladního vlaku YXE se roční obrat Garciovy společnosti postupně zvýšil z původních dvou nebo tří kontejnerů na 60 nebo dokonce 70. V roce 2012 se Garciova společnost stala největším dodavatelem zboží.
V současné době je ve Španělsku více než 18 000 čínských bazarů, přičemž více než 60 % jejich výrobků pochází z I-wu, města známého jako »světový supermarket«.
Pokud jde o podporu obchodní výměny, je nákladní vlak YXE »velmi důležitý«, uvedl v květnu v rozhovoru pro Xinhua španělský ministr zemědělství, rybolovu a potravinářství Luis Planas.
BRI »je z logistického hlediska vynikající iniciativou,« řekl Planas a pochválil ji jako šetrnou k životnímu prostředí. »Železniční doprava je z hlediska emisí výhodnější než doprava námořní nebo letecká,« dodal.
Alicia Varela, generální ředitelka pro mezinárodní obchod a investice španělského ministerstva hospodářství, obchodu a podnikání, poděkovala těm, kteří se snaží udržet trasu YXE otevřenou a konkurenceschopnou a pracují na zkrácení dodací lhůty a usnadnění provozu nákladních vlaků.
Na slavnostním ceremoniálu k 10. výročí YXE uvedla, že nákladní vlaková doprava znamená mnohem více než pouhé železniční spojení; je symbolem spolupráce a přátelství mezi Španělskem a Čínou a »dokázala překonat mnoho výzev«, zejména v posledních několika letech vzhledem ke světové geopolitické situaci.
V roce 2023 Španělsko prostřednictvím této nákladní vlakové dopravy vyvezlo zboží v hodnotě 39 milionů eur (asi 42 milionů amerických dolarů), především mechanické přístroje, parfémové oleje, gumárenské výrobky a automobily, a dovezlo výrobky v hodnotě 48 milionů eur, především elektrické přístroje a zařízení, chemické výrobky a oděvy, dodala Varela.
(Xinhua)