Vesmírná turistika: létání ke hvězdám v Číně bude levnější než výstup na Everest

Čínská korporace pro leteckou vědu a technologie (CASC) oficiálně oznámí své plány v oblasti vesmírné turistiky. Na veletrhu čínských technologií v Šen-čenu představí korporace balíček služeb pro suborbitální lety. Ceny budou výrazně nižší než u amerických lídrů v oboru, jako je SpaceX Elona Muska a Blue Origin Jeffa Bezose. Čína tak v dalším technologickém horizontu předbíhá Spojené státy.

SpaceX a Blue Origin si po mnoho let udržují monopol na komerční suborbitální a nízkoorbitální lety pro turisty a dokončily více než tucet úspěšných misí. V roce 2024 posádka SpaceX dokonce provedla první komerční výstup do vesmíru a od roku 2022 turisté pravidelně cestují na Mezinárodní vesmírnou stanici na palubě své kosmické lodi. Ceny za takové výlety zůstávají astronomické – několikadenní výlet na nízkou oběžnou dráhu může stát až 55 milionů dolarů na osobu.

Nestíhají ani místní média…

CASC se však tradičně zaměřovala na vládní projekty, jako je výstavba vlastní vesmírné stanice Tiangong a průzkum Měsíce a Marsu. Nyní se státní gigant zaměřuje na soukromý vesmírný segment, kterému dosud dominovaly soukromé americké společnosti. Podle státních finančních novin Securities Times plánuje CASC k přepravě cestujících na okraj atmosféry používat opakovaně použitelné rakety a kosmické lodě. Každý turista zaplatí minimálně 1 milion juanů (přibližně 140 000 dolarů). To je výrazně méně než u suborbitálních letů organizovaných Američany. Během letu se turisté vynesou do výšky přibližně 100 kilometrů, těsně nad mezinárodně uznávanou hranicí vesmíru známou jako Kármánova linie. To jim umožní krátce zažít stav beztíže a vychutnat si úchvatný výhled na Zemi na pozadí inkoustově černého vesmíru. Státní gigant CASC navíc není jediný, kdo plánuje dobýt komerční vesmír. V říjnu 2024 prodala soukromá společnost Deep Blue Aerospace dvě letenky za 1,5 milionu juanů (přibližně 200 000 dolarů) na suborbitální let plánovaný na rok 2027. Společnost Deep Blue uvedla, že její první cestující stráví celkem 12 minut v podmínkách nulové gravitace na spodní hranici vesmíru. Před komerčním startem budou samozřejmě provedeny desítky testů, jak je standardní praxí.

Čínský vesmírný program se rozvíjí tak rychle, že místní média s tím prostě nestíhají. V roce 2025 Čína výrazně zrychlila tempo startů raket a satelitů. Jen minulý týden, jak uvádí Securities Times, byly úspěšně vypuštěny čtyři rakety. Hodnota komerčních vesmírných aktivit v Číně by měla do roku 2025 přesáhnout 2,5 bilionu juanů (351 miliard dolarů), což tento trh činí mimořádně atraktivním jak pro státní, tak pro soukromé podniky.

(is)

Související články

- Advertisement -

Poslední zprávy