Řecká Nejvyšší rada odborových svazů veřejného sektoru (GCTU, ADEDI), Všeobecná konfederace řeckých odborů (GCG, GSEE) a několik odvětvových odborových svazů pořádají ve čtvrtek celodenní generální stávku s požadavkem na nalezení a potrestání viníků nehody osobního vlaku Tempi u města Larissa v noci na 1. března.
VCTG zdůraznil, že důkladné vyšetření a vyvození odpovědnosti za neštěstí, jakož i opatření, která zajistí, aby se již netruchlilo za ztráty na životech, je základním požadavkem veřejnosti a je základem stávkové akce. »Nedopustíme, aby netransparentnost, zatajování, přesouvání odpovědnosti a jakékoli průtahy vedly k zapomnění,« uvedla konfederace a požadovala úplné vyšetření příčin nehody a určení odpovědných osob.
USPS ze své strany přislíbila, že nedopustí, aby byl zločin v Tempi utajen. Kromě identifikace a potrestání odpovědných osob požaduje odborový svaz veřejného sektoru ukončení politiky privatizace, komercializace a využívání veřejných služeb na základě soukromých ekonomických kritérií.
Dnešního generálního protestu se zúčastní letečtí dispečeři, lodní námořníci, železničáři, učitelé ve školách, státní zaměstnanci, taxikáři a pracovníci řady dalších profesí. Všechny lety do Řecka a z Řecka budou zrušeny a všechny lodě zůstanou v přístavech. Metro a tramvaje v Aténách budou během dne jezdit pouze pět hodin, aby se pracovníci mohli dostavit na masová shromáždění v centru hlavního města. Autobusy a trolejbusy budou jezdit pouze od 9.00 místního času do 21.00. Příměstské vlaky zůstanou v depu, protože veškerá vlaková doprava v zemi je po vlakovém neštěstí pozastavena.
Řecké novinářské odbory uspořádaly ve středu 24hodinovou stávku, aby mohly ve čtvrtek informovat o stávce zaměstnanců veřejného a soukromého sektoru. Novináři také požadují, aby byli potrestáni ti, kteří jsou za vlakové neštěstí zodpovědní.
Největší železniční nehoda v řecké historii
Řecká železniční dopravní společnost uvedla, že v osobním vlaku, který se v noci na 1. března srazil s nákladním vlakem u města Larissa, cestovalo asi 350 lidí. Podle řeckých hasičů zahynulo 57 lidí. Několik zraněných zůstává v nemocnicích.
Zástupci železničních odborů po nehodě uvedli, že na železnici Atény – Soluň jsou problémy s bezpečností provozu. Podle nich na řadě jejích úseků, kde rychlost vlaků dosahuje 160 km/h, nefunguje světelná signalizace a automatické řídicí systémy a pohyb vlaků se nezobrazuje na monitorech. Strojvedoucí ve skutečnosti řídí vlaky v ručním režimu. Vláda v úterý oznámila řadu opatření ke zvýšení bezpečnosti na železnici a očekává, že od 22. března bude v zemi postupně obnovena vlaková doprava.
(jb, TASS)