Zatímco některé západní země vykreslovaly rostoucí čínský vývoz nových energetických vozidel (NEV) jako důsledek nadbytečných výrobních kapacit na čínském trhu, několik čínských představitelů tento názor vyvrátilo a prohlásilo, že argumentace založená na exportu nemůže obstát.
Che Chaj-lin, úředník ministerstva průmyslu a informačních technologií, uvedl, že výrobní kapacita země převyšující domácí poptávku je běžným jevem na celém světě, neboť odráží komparativní výhody a je výsledkem dělby práce.
Uvedl to při svém vystoupení na pátém pokračování Čínského ekonomického kulatého stolu, což je celoplošná mediální diskusní platforma pořádaná tiskovou agenturou Xinhua.
»Například 80 % čipů vyráběných v USA se vyváží, 50 % japonských automobilů se prodává v zahraničí a téměř 80 % německé automobilové produkce se dodává na zahraniční trhy,« uvedl také další z hostů Ting Wej-šun, úředník ministerstva obchodu, a dodal, že letadla vyráběná společnostmi Boeing a Airbus jsou rovněž silně závislá na zahraničních trzích.
Naproti tomu vývoz čínských NEV tvoří pouze malou část celkové produkce, uvedl Ting.
Zatímco v loňském roce bylo v zemi vyrobeno 9,59 milionu NEV, zhruba přes 12 procent z nich bylo vyvezeno, uvedl Ting. Čína se zaměřuje převážně na domácí trh a nezaplavuje zahraniční trhy levnými vozy NEV.
Je nemístné určovat, zda se určitý výrobek potýká s nadbytečnou kapacitou, nebo ne, řekl a kritizoval snahu některých zemí ovlivňovat běžný světový obchod na základě tohoto jednostranného posuzování.
Otevřený a kooperativní mezinárodní hospodářský a obchodní systém přináší vzájemné výhody a zvyšuje blahobyt lidí na celém světě, čehož by si měly všechny země vážit a udržovat jej, dodal.
(Xinhua)