AKTUALIZUJEME
Motocyklový jezdec Martin Michek zajel desátý čas v dnešní první etapě Rallye Dakar a na 10. místo se posunul i v průběžném pořadí. Novým lídrem je Ross Branch z Botswany. Mezi kamiony byl z početné české skupiny nejrychlejší Jaroslav Valtr starší, který obsadil třetí místo, Aleš Loprais byl čtvrtý a Martin Macík osmý. V kategorii automobilů výrazně ztratil Martin Prokop, který byl o téměř 50 minut pomalejší než vítězný Belgičan Guillaume de Mevius.
Zatímco v prologu na závodníky čekalo jen 27 km měřeného testu, dnes absolvovali 414 »ostrých« kilometrů. Pro osobní vozy a kamiony se jednalo o první měřené úseky, neboť výsledky z pátku se jim do průběžného pořadí nezapočítávaly a měly pouze vliv na dnešní startovní pořadí. Kamiony ale nakonec absolvovaly »pouze« 281 měřených kilometrů, další část etapy pro ně byla z bezpečnostních důvodů zrušena.
Na trase mezi Úlou a Hanakíjí byl nakonec nejrychlejším motocyklistou Branch, který během testu zastavil u jedné z řady nehod. Jejím aktérem byl vítěz pátečního prologu Španěl Tosha Schareina, který po havárii ze soutěže odstoupil. Organizátoři pak čas afrického pilota dodatečně upravili. Tovární jezdec Hero původně figuroval na 16. místě, ale po revizi časů výrazně předčil i původně prvního Američana Rickyho Brabce.
Rozházené šutry
Pětatřicetiletý Michek, který se umístil v prologu jedenáctý, byl dnes na jednom z kontrolních bodů i pátý. Nakonec skončil s odstupem 17:12 minuty desátý. »Byla to hrozná speciálka. Endurákům se to asi líbilo, mně ale tenhle terén nejde a vycucává mě. Když jsem viděl, jak jsou všude rozházené šutry, kamenité cesty…, prostě šílené,« uvedl Michek, který původně figuroval na devátém místě.
Jezdec týmu Orion Moto Racing Group se kvůli podmínkám na trati snažil jet opatrně. »Dával jsem si hrozného majzla. Viděl jsem několik kluků, jak leží podél trati. Když vám to na kamenech jednou nevyjde, tak to dopadne ošklivě,« řekl Michek, který také jednou upadl. »Pak jsem musel trochu zvolnit. Jinak jsem do toho dal maximum,« dodal.
Do cíle dojeli i všichni ostatní čeští motocyklisté. Milan Engel byl 24. a posunul se na průběžné 25. místo, Dušan Drdaj byl 37. a druhý mezi nováčky. »Pro mě byla první etapa Dakaru tím nejhorším, co jsem kdy na motorce absolvoval. První půlka mi šla, hodně soupeřů jsem předjížděl. Ale před tankovačkou jsem zabloudil na nějakých 20 kilometrů, ještě jsem upadl,« líčil Drdaj.
Mezi automobily byl v prologu Prokop devátý, dnes ale postupně nabíral ztrátu a nakonec byl o 49:17 minuty pomalejší než De Mevius, který si připsal premiérový etapový triumf na Dakaru v kariéře. Jen 43 sekund pomalejší než Prokop byl Tomáš Ouředníček. Ztráceli ale i favorité. Obhájce prvenství Násir Attíja z Kataru byl dvaadvacátý s odstupem téměř 25 minut, jen o dvě místa před ním skončil devítinásobný mistr světa v rallye Sébastien Loeb z Francie.
»Babička tatřička« jako záchrana
Kamiony absolvovaly zkrácenou trať a nejlepším z Čechů byl Valtr starší, který nakonec zaostal za obhájcem prvenství Janusem van Kasterenem z Nizozemska o 11:32 minuty. A to i přesto, že bojoval s technickými problémy a nedostatečným výkonem.
»Babička tatřička nás ale se svým užvejkaným podvozkem zachránila. Na dvacátém kilometru nám klekla naftová pumpa, takže jsme museli zastavit a nějak to opravit. Pak jsme ale měli maximálku tak 120 a musel jsem se s tím naučit pracovat,« uvedl jezdec týmu Tatra Buggyra ZM Racing. Podotkl, že kdyby podobné problémy neměl, byl by vyhrál. »To k tomu ale patří,« řekl Valtr starší.
Macíka přibrzdil defekt a následně předjíždění pomalejších buggyn. »Bylo to rychlé a technické, takže jsme museli jet hlavou. Jak jsme vyjeli z kamenů, šlápli jsme na plyn, abychom dohnali čas, který jsme ztratili kvůli výměně gumy. Našli jsme pár zkratek a předjeli jsme De Baara, takže za nás nakonec poměrně spokojenost,« uvedl Macík v tiskové zprávě.
* * *
Rallye Dakar – 1. etapa: Úla – Hanakíjá (541 km celkově/414 km rychlostní zkouška, pro kamiony 281 km):
Automobily (kategorie Ultimate): 1. De Mevius, Panseri (Bel., Fr./Toyota) 4:35:59, 2. Sainz, Cruiz (Šp./Audi) -1:44, 3. Žala, Fiuza (Lit., Portug./Mini) -9:18, …35. Prokop, Chytka (ČR/Ford) -49:17, 36. Ouředníček, Křípal (ČR/Toyota) -50:00, 47. Trněný, Ernst (ČR/Ford) -1:41:22.
Motocykly: 1. Branch (Botsw./Hero) 4:56:01, 2. R. Brabec (USA/Honda) -10:54, 3. Klein (USA/Kove) -11:19, …10. Michek -17:12, 24. Engel -40:42, 35. J. Brabec -57:08, 37. Drdaj -58:01, 40. Romančík -1:04:49, 53. Pabiška (všichni ČR/KTM) -1:30:36, 60. Podmol (ČR/Husqvarna) -1:39:41, 61. Prokeš (ČR/KTM) -1:39:51. Průběžné pořadí: 1. Branch 5:13:55, 2. R. Brabec -11:54, 3. Klein -11:58, …10. Michek -18:04, 25. Engel -45:09, 36. Drdaj -1:01:21, 37. J. Brabec -1:02:55, 40. Romančík -1:10:28, 53. Pabiška -1:36:08, 62. Prokeš -1:45:42, 64. Podmol -1:54:06.
Čtyřkolky: 1. Medeiros (Braz./Yamaha) 6:16:25. Průběžné pořadí: 1. Medeiros 6:41:34.
Kamiony: 1. Van Kasteren (Niz./Iveco) 4:55:25, 2. Huzink (Niz./Renault) -7:03, 3. J. Valtr st. (ČR/Tatra) -11:32, 4. Loprais (ČR/Praga) -12:49, …8. Macík -19:35, 21. M. Valtr (oba ČR/Iveco) -1:25:12, 22. Štiblík (ČR/Tatra) -1:32:46.
Klasik: 1. Traglio, Briani (It./Nissan Pathfinder) 38 bodů, …3. Klymčiw, Brož (ČR/Škoda 130 LR) 64, 26. Vinš, Hovorka (ČR/Mitsubishi Pajero) 890, 74. Holická, Engová (ČR/Citroën 2CV) 7558.
(koz, čtk)