Macík vyhrál Rallye Dakar. Navázal na úspěchy Karla Lopraise

AKTUALIZOVÁNO

Martin Macík ovládl kategorii kamionů na Rallye Dakar a postaral se o první český triumf od roku 2001, kdy vyhrál naposledy Karel Loprais. Druhé místo v 46. ročníku legendární soutěže obsadil synovec šestinásobného vítěze Aleš Loprais. Oba si vytvořili osobní maxima, Macík byl nejlépe druhý loni a Loprais třetí v roce 2007.

Dařilo se i dalším Čechům. Automobilový jezdec Martin Prokop obsadil 5. místo a vylepšil své osobní i národní historické maximum v kategorii. Mezi motocyklisty skončil desátý Martin Michek, který si tak vyrovnal nejlepší umístění z roku 2021 a zároveň české.

Z vítězství se radovali Španěl Carlos Sainz, kralující osobním automobilům již počtvrté, a Ricky Brabec. Americký motocyklista navázal na triumf z roku 2020.

Poslední 12. etapu, jež měla start i cíl v Jambu a závodníky během ní čekala rychlostní zkouška o délce 175 km, vyhrál v hlavní kategorii Sébastien Loeb z Francie. Mezi motorkami byl nejrychlejší loňský šampion Kevin Benavides z Argentiny.

Čtyřiatřicetiletý Macík startoval na Dakaru podvanácté, podesáté jako pilot. Letos se do čela dostal v 6. etapě, kdy předstihl loňského vítěze Januse van Kasterena z Nizozemska a první místo již neopustil. Nakonec porazil druhého Lopraise o hodinu a 54 minut. Třetí skončil Mitchel van den Brink z Nizozemska, který si také vytvořil osobní maximum. Loni byl čtvrtý.

»Bylo to úžasné, projeli jsme cílem a chvilku jsem hledal slova. Po 23 letech, co se táta rozhodl jet na Dakar, tak jsme vyhráli. Děkujeme všem lidem v týmu, sponzorům i fanouškům, kteří za námi stáli. Dokázali jsme to, jsme vítězové,« radoval se Macík.

Relativně spokojený byl i Loprais. »Pro mě to byl po loňském Dakaru náročný návrat a jsem rád, že jsme to s posádkou a celým týmem zvládli. Přál jsem si víc, ale lépe to nešlo. Jsem vděčný za to, jak to je,« řekl Loprais, který v minulém ročníku musel z rallye odstoupit z prvního místa po nezaviněné nehodě, kdy přejel diváka a ten zemřel.

»Smekám před frajerama z týmu!«

Jednačtyřicetiletý Prokop byl dosud na Dakaru nejlépe dvakrát šestý, naposledy loni. Ve čtvrteční etapě se posunul na průběžně 5. pozici a tu dnes udržel. Za nejrychlejším Loebem, jenž neúspěšně útočil na celkově druhé místo a nakonec skončil třetí, zaostal o 10:46 minuty.

»Je to neskutečný pocit. Smekám před frajerama ze svého týmu, kteří odvedli výtečnou práci a auto výrazně posunuli. Sice jsme oproti loňsku poskočili jen o jedno místo, ale výsledek má v té konkurenci neskutečnou cenu. Auto bylo mnohem rychlejší a páté místo je pro nás jako soukromý tovární tým top. Určitě to byl nejtěžší Dakar v Saúdské Arábii,« řekl Prokop na sociálních sítích.

Dnes měl nečekaně problémy, když pět kilometrů před koncem měřeného testu skončil s autem na boku. »Hryzlo se nám v písku a vypadalo to blbě. Vzpomněl jsem si, jak jsem jednou dostal rallyeové auto na střechu a dostal jsem se z toho. A povedlo se i teď,« uvedl Prokop.

Stejně jako jezdec Orlen Jipocar týmu jel dnes na jistotu i Sainz, který měl v čele náskok téměř hodinu a půl na druhého Guillaumea de Meviuse z Belgie. Jednašedesátiletý Španěl byl ještě o čtyři sekundy pomalejší než Prokop.

Socha beduína

Pětatřicetiletý Michek startoval na pátém Dakaru, absolvoval tak všechny ročníky slavné soutěže, které se konaly v Saúdské Arábii. Oproti loňsku si jezdec týmu Orion Moto Racing Group o jednu pozici polepšil a stejně jako před třemi lety vyrovnal výsledkem Stanislava Zlocha z roku 1998.

»Vypadá to skutečně na desáté místo a vyrovnání českého rekordu na Dakaru. Je to magické, ani jsem v to nedoufal. Sice jsem měl v etapě menší pád, ale jel jsem tak, aby tempo vyhovovalo a hlavně abych to někde nezahodil,« řekl Michek, který měl v průběhu 46. ročníku rallye problémy s poraněnou rukou a několik dnů jej limitovalo i onemocnění.

»Bylo to pro mě náročné fyzicky, psychicky i zdravotně. Jsem rád, že jsme to doválčili do konce,« oddechl si. Vedle tradiční účastnické medaile by si měl Michek domů odvést i malou sochu beduína, kterou dostávají nejlepší. »Měly by ho dostat všechny motorky do 10. místa,« řekl.

V poslední etapě Michek ztratil 8:40 minut na nejrychlejšího Benavidese a byl osmnáctý. Bezpečně ale udržel celkově desáté místo. Jeho nejbližší pronásledovatel Ind Harith Noah byl sice dnes rychlejší, v konečném hodnocení za českým motocyklistou ale zaostal o téměř šest minut.

Vítězný Brabec dnes stejně jako Michek kontroloval svou pozici. Tovární jezdec Hondy zajel podle neoficiálních výsledků osmý čas, v konečném pořadí druhého Rosse Branche z Botswany nakonec porazil o necelých 11 minut. Třetí skončil Francouz Adrien van Beveren.

Celkově 22. místo obsadil při svém jubilejním desátém startu na Dakaru Milan Engel, sedmadvacátý skončil Jan Brabec. Kompletní program rallye zvládli i David Pabiška, Martin Prokeš a Libor Podmol.

* * *

Rallye Dakar – závěrečná 12. etapa: Janbu – Janbu (328 km celkově/175 km rychlostní zkouška):

Automobily (kategorie Ultimate): 1. Loeb, Lurquin (Fr., Belg./Prodrive) 1:39:41, 2. De Mevius, Panseri (Belg., Fr./Toyota) -5:09, 3. Žala, Fiuza (Lit., Portug./Mini) -5:21, …16. Prokop, Chytka -10:46, 36. Trněný, Ernst (všichni ČR/Ford) -23:28, 38. Ouředníček, Křípal (ČR/Toyota) -31:05. Konečné pořadí: 1. Sainz, Cruz (Šp./Audi) 48:15:18, 2. De Mevius, Panseri -1:20:25, 3. Loeb, Lurquin -1:25:12, …5. Prokop, Chytka -2:16:43, 23. Trněný, Ernst -13:59:33.

Motocykly: 1. K. Benavides (Arg./KTM) 1:48:40, 2. Price (Austr./KTM) -1:00, 3. L. Benavides (Arg./Husqvarna) -1:14, …17. Drdaj -7:39, 18. Michek -8:40, 28. Engel -16:28, 41. J. Brabec -24:58, 44. Pabiška -28:37, 46. Prokeš (všichni ČR/KTM) -31:37, 54. Podmol (ČR/Husqvarna) -40:57. Konečné pořadí: 1. R. Brabec (USA/Honda) 51:30:08, 2. Branch (Botsw./Hero) -10:53, 3. Van Beveren (Fr./Honda) -12:25, …10. Michek -2:48:49, 22. Engel -7:26:50, 27. Brabec -9:30:00, 42. Pabiška -15:51:30, 43. Prokeš -15:51:44, 53. Podmol -20:06:59. Original by Motul (motocykly bez asistence) – konečné pořadí: 1. Ebster (Rak./KTM) 58:17:00, …4. Pabiška -9:04:38, 8. Podmol -13:20:07.

Čtyřkolky: 1. Giroud (Fr./Yamaha) 2:05:14. Konečné pořadí: 1. Andújar (Arg./Yamaha) 64:16:53.

Kamiony: 1. Loprais (ČR/Praga) 1:56:41, 2. J. Valtr st. (ČR/Tatra) -1:30, 3. Van Kasteren (Niz./Iveco) -1:44, …5. Macík (ČR/Iveco) -6:22, 11. Stiblík (ČR/Tatra) -17:22, 15. M. Valtr (ČR/Iveco) -25:09. Konečné pořadí: 1. Macík 54:34:48, 2. Loprais -1:54:39, 3. Mitchel van den Brink (Niz./Iveco) -4:29:26.

Klasik: 1. Milla, Viňas (Šp./Toyota Land Cruiser) 15 bodů, …4. Klymčiw, Brož (ČR/Škoda 130 LR) 24, 61. Vinš, Hovorka (ČR/Mitsubishi Pajero) 1189, 63. Holická, Engová (ČR/Citroën 2CV) 1283. Konečné pořadí: 1. Milla, Viňas 820.

Pozn.: V konečném pořadí jsou uvedeni pouze účastníci, kteří úspěšně absolvovali všechny etapy.

(koz, čtk)

Související články

1 KOMENTÁŘ

Zanechte komentář

Please enter your comment!
Please enter your name here

- Advertisement -

Poslední zprávy