Podle vědeckého článku zveřejněného v časopise Nature Communications vyvinuli čínští vědci jednoduchý a přizpůsobivý systém na povrchu křídel letadel pro snímání propadů.
Systém DATSS (Digital-visualization array for turbulence stall sensing) může sledovat stupeň oddělení proudění vzduchu na profilu křídla letadla přímo na místě a poskytovat operátorovi letadla varování před propadem, analýzu stupně propadu a údaje o korekci stavu letu.
Turbulence mohou způsobit oddělení proudu vzduchu na konci křídel, což může vést k aerodynamickému propadu letadla a zapříčinit letecké nehody, uvádí se ve vědeckém článku.
Snímací systém je pro zajištění bezpečnosti letu nenahraditelný. Vědci z Čínské akademie věd proto doufají, že se jim podaří zvýšit přesnost systému snímání propadů.
Systém prošel zkouškami v aerodynamickém tunelu a letovými testy. Výsledky ukazují, že systém DATSS dokáže vizualizovat a přímo měřit proces odtržení proudu vzduchu od křídla a snímat stupeň oddělení proudu vzduchu během i po propadu u velkých letadel a bezpilotních prostředků (UAV).
(Xinhua)