Máme to podivné hospodaření. Nejprve si Středočeský kraj s podporou obce Lužec vyloboval na Správě železnic zásadní rekonstrukci železničního mostu na tamní poměrně frekventované lokálce. Rekonstrukce začala v roce 2019. Dokončena byla na přelomu roku 2020 a 2021. Nová politická reprezentace Středočeského kraje, vzešlá z voleb na podzim 2020, a zvláště pak její nekompetentní radní pro dopravu Petr Borecký (STAN), ji označila za nepotřebnou a zastavila objednávání a tím i provoz na části středočeských lokálek včetně té lužecké, předstíraje (neuvažováním vyššího opotřebení krajských i celostátních silnic) úsilí o úspory na veřejné dopravní obslužnosti. Na ní ušetřím a ještě více prodělám na vyšším opotřebení krajských silnic, o vyšším opotřebení státních silnic nemluvě. Nyní prakticky nový zvedací most má být zlikvidován, protože po něm kromě malého počtu turistických vlaků žádné vlaky nejezdí. S ochranou veřejného zdraví, ekologickou a klimatickou politikou si prý mohou tak leda něco vytřít.
Stavba onoho zvedacího železničního mostu stála asi 250 miliónů korun. Totiž, most musel umožňovat průjezd lodí s výškou až 9 metrů nad hladinou, a tak se zvolilo technicky unikátní řešení »zvedání mostu« k umožnění podjezdu velkých lodí. Že takové lodě tam téměř nejezdí a na tom se nic podstatného nezmění? Prý nevadí, Ředitelství vodních cest trvalo a trvá na takovéto podjezdné výšce, ať to stojí, co to stojí, ať je to sebenesmyslnější.
Podobně se rekonstruovaly další mosty a lávky na Hořínském kanále a jinde. Např. ve Valech u Přelouče nový most musel umožnit i velkým lodím podjezd za cenu zvýšených nákladů investora i uživatelů, byť tam velké lodě nehrozí ani náhodou.
Mám za to, že prioritou by měla být šetrná kolejová doprava a ne nešetrná silniční doprava, jak je tomu křiklavě ve Středočeském kraji.
Jsou ještě křiklavější ztráty. Lokálku Rakovník – Mladotice Správa železnic jménem státu rekonstruovala náklady 800-900 miliónů Kč, na základě objednávky Středočeského kraje. Nová politická reprezentace kraje také na ní zastavila provoz a znehodnotila tak nákladnou státní investici i odkaz předků.
Jan Zeman
